احمد مبلغی عنوان کرد:
حلال، جمال و کمال؛ سه ضلع اصلی زندگی اسلامی
گروه حوزههای علمیه: عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: مسلمانان در هر کشور و منطقهای که هستند باید با رعایت مثلث «حلال، جمال و کمال» برای زندگی، خود را از هر نظر بیمه و تضمین کنند، بر همین اساس اقلیتهای مسلمان باید این مثلث سه ضلعی را در زندگی خود حفظ و پیاده کنند، تا یک زندگی دینمدار را شکل دهند.
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، حجتالاسلام والمسلمین احمد مبلغی در مراسم عزاداری در جمع عزاداران مسلمان شهر مالمو سوئد گفت: ما از طریق رعایت سه اصل حلال، کمال و جمال در زندگی خود، در عین حال که میتوانیم در فضای این کشورها حضور فعال داشته باشیم، میتوانیم زندگی خود را نیز معنویتمدار و دین محور کنیم.
وی ادامه داد: برای تحقق سه ضلع این مثلث زندگی اسلامی باید از دو ابزار نیرومند تقوای الهی و رعایت صد درصدی نظم در زندگی اجتماعی، فردی، علمی، خانوادگی و کسب و کار خود بهره بگیریم.
مقصود از زندگی حلال
وی با اشاره به اینکه مقصود از زندگی حلال، زندگی پاکیزه است، گفت: نباید تصور کرد که تنها حلال مربوط به خوردن و آشامیدن است؛ بلکه عنصر حلال از سوی اسلام، عرض عریضی به پهنای زندگی دارد، و باید علاوه بر رعایت حلال در خوردن و آشامیدن، به سمت پاکیزگی در تمامی صحنههای زندگی، رفتاری و شئوناتی گام برداریم.
مبلغی بیان داشت: گاهی در برخی از محیط ها و فضاها، انسان در معرض آلوده شدن به حرام قرار دارد، در این صورت اگر بخواهد زندگی حلال و پاکیزه ای را فراهم آورد، لازم است حساسیت و دقت خود را در قبال حرام بیشتر و بالاتر ببرد و اسلام از این وضعیت به ورع تعبیر کرده است. بنابراین ورع مقدمه دستیابی به یک زندگی پاکیزه است.
استاد برجسته حوزه علمیه قم تاکید کرد: ورع به معنای رفتار همراه با حساسیت و دقت جهت مصون ماندن از خطا و خلاف میباشد و به تعبیر دیگر ورع نقش سوپاپ اطمینان را در زندگی ایفا می کند.
وی با اشاره به نگاه اسلام به جمال گفت: ضلع دوم این مثلث زندگی اسلامی، جمال و زیبایی است، دین اسلام نه تنها با زیبایی مخالف نیست بلکه فراتر، آن را به عنوان یک رکن اساسی زندگی منظور و ملحوظ داشته است، و برخلاف نگاه برخی که به اشتباه فکر می کنند اسلام با زیبایی مخالف است، اسلام در کنار توجه اساسی به حلال، به جمال نیز توصیه جدی کرده است.
وی گفت: این مهم تا آنجا پیش رفته، که قرآن کریم دستور داده است در مسجد نیز زینت خود را به کار بگیرید، بنابراین، انسان مسلمان، اخلاق، رفتار، کردار، صبر و حتی عبادت او باید جلوگاه زیبایی باشد.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: خداوند در قرآن کریم به حال عتاب گونه میفرماید «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زینَةَ اللَّهِ الَّتی أَخْرَجَ لِعِبادِهِ و... بگو چه کسی زینتی را که خداوند برای بندگانش خواسته، تحریم کرده است».
وی تاکید کرد: بنا بر آنچه گذشت، زندگی مردم با رعایت و تامین حس زیبایی خواهی، قوام و دوام درست می گیرد و دین هم با شکل گیری زندگی درست، حضور قوی تر و بیشتری به خود می گیرد. به تعبیر دیگر، نه تنها تحقق زندگی درست از رهگذر تامین حس زیبایی خواهی انجام میگیرد، حضور دین نیز از این رهگذر است.
مبلغی کمال را ضلع سوم این مثلث زندگی اسلامی ذکر کرد و گفت: ما باید به سمت خدا برویم و در زندگی خود، پیشرفت و تعالی معنوی داشته باشیم، نباید زندگی تنها عبارت از خوردن و آشامیدن باشد و یا به تعبیر امام علی (ع)، خود را به خوردنیهای دنیا مشغول کنم، بلکه ما برای تکامل، عشقورزی به خداوند و رفتن به سمت سعادت آخرت (دنیای ابدی و همیشگی) آمدهایم، بنابراین کمال و تکامل معنوی باید همت ما باشد.
وی با اشاره به اینکه آلوده شدن به گناه زمینه سقوط است، گفت: انسانها اگر به گناه آلوده شوند از انسانیت سقوط میکند، بنابراین باید تقوا و ترس از خدا را همیشه در دل و زندگی خود حفظ کنید.