آیتالله هادوی تهرانی تشریح کرد:
مراد از کلمه «آسمان» در آیات قرآن/ هشدار نسبت به وجود نفاق در برخی مؤمنین
گروه حوزههای علمیه: استاد تفسیر حوزه علمیه قم گفت: کلمه سماء در برخی موارد به آسمان مادی مانند آنجا که نزول باران را به آن نسبت داده اطلاق میشود و در برخی موارد برای آسمان معنوی به کار رفته است.

به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) آیتالله مهدی هادوی تهرانی امروز، دوم آبان ماه با اشاره به آیه 16 به بعد سوره مبارکه انبیاء گفت: در این آیه فرمود این عالم بیهوده آفریده نشده و با حساب و کتاب شکل گرفته است و اگر ما میخواستیم آن را لهو بیافرینیم کسی نمیتوانست ما را مورد مواخذه قرار دهد.
وی با طرح این سؤال که خلقت آسمان و زمین برای چه بوده است، افزود: برخی میپرسند خداوند که میدانسته موجوداتی خلق کرده که از انبیاء تبعیت نخواهند کرد پس برای چه انسان را آفریده است و همین افراد جوابی هم دادهاند که خداوند بازی میکند و نمونه آن را در افسانه یونان باستان شاهد هستیم که معتقد به خدایان هستند.
هادوی تهرانی با بیان اینکه در هالیوود بر اساس همین تصور فیلم هم ساخته شده است، تصریح کرد: در این داستانها خدایانی تصویر میشوند که با خدایانی در مرتبه پائینتر بازی میکنند و مبنای این سخنان این است که عالم آفرینش به صورت تصادفی ایجاد شده است.
استاد تفسیر حوزه بیان کرد: خداوند فرموده است که ما بازی نمیکنیم و متن حق بودهایم که بر باطل زدهایم که متن حق یعنی وجود و باطل یعنی عدم؛ یعنی وقتی وجود آمد، عدم رفت و تمام شد و در ادامه فرموده است که این حرفهای باطل سرانجامش ویل و جهنم است.
وی افزود: از این تعبیر میفهمیم باطل بما هو باطل وجود ندارد و نسبی است همان طور که شر، نسبی است و هر چه در عالم است حق و وجود است و آنچه نیست، نیستی است.
تفسیر مؤمنون
هادوی تهرانی همچنین در ادامه تفسیر سوره مبارکه مؤمنون با اشاره به آیه شریفه «انا کنا سبع طرائق» گفت: علامه طباطبایی فرموده است که این سبع طرائق با قرینه فوقکم، آسمان است؛ کلمه سماء در برخی موارد به آسمان مادی مانند آنجا که نزول باران را به آن نسبت داده اطلاق میشود و در برخی موارد برای آسمان معنوی به کار رفته است.
این استاد حوزه افزود: در نجوم جدید محدودیت هفت آسمان مورد قبول نیست و برخی توجیه آوردهاند که مراد وجود بیش از یک آسمان است و اگر مراد را آسمان معنوی بگیریم دیگر ارتباطی با نجوم پیدا نخواهد کرد. علامه طباطبایی فرموده است این آیه بیان این است که ما از راههای متعددی با شما ارتباط داریم و از شما با خبر هستیم.
وی اظهار کرد: این آیه بیان میدارد که دنیا محدود به عالم ماده نیست و دنیای دیگری نیز هست که منقطع از دنیا نیست همچنین ما از راههایی با شما مرتبط هستیم و سرانجام کارتان نیز برانگیخته شدن در روز قیامت است که باید پاسخگوی کارهایتان باشید و به تعبیر امام، عالم محضر خداست.
هادوی تهرانی بیان کرد: اگر ما تنها یک همین آیه را به صورت قلبی باور کنیم خیلی از کارهایی که میکنیم نخواهیم کرد ولی ما هنوز به مرتبه بالایی از باور نرسیدهایم. ما جلوی دیگران خیلی از کارها را انجام نمیدهیم ولی در خلوت انجام میدهیم یعنی مراعات انسانهای دیگر را میکنیم ولی مراعات حدود الهی را نداریم و متاسفانه این مشکل در میان مومنین نیز دیده میشود که خیلی بد و دردناک است.
وی با اشاره به نوعی رواج نفاق در بین مسلمین افزود: این خیلی بد است که برخی از جوانان ما به این نتیجه برسند که در بیان ما کسانی هستند که نفاق دارند و گناهی را در خلوت انجام میدهند و در خلوت از آن پرهیز دارند در حالی که پیروان برخی آئینهای دیگر ممکن است این صفت مذموم را نداشته باشند.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه نمیگوییم آنان اهل نجات هستند ولی جاهل قاصر، معذور است، اظهار کرد: کسانی که یقین به صحت عقیده خود دارند و جستوجوی حقیقت نمیکنند، جاهل مقصر هستند و این دردناک است که برخی از آنان نجات یابند ولی ما مسلمین گرفتار باشیم.