مؤسسه‌ای با تربیت بیش از نیم‌میلیون قرآن‌آموز/ نخستین قطب قرآنی آموزش تخصصی قرائت
کد خبر: 3540634
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۱
مؤسسه ثامن‌الائمه(ع) را بیشتر بشناسیم؛

مؤسسه‌ای با تربیت بیش از نیم‌میلیون قرآن‌آموز/ نخستین قطب قرآنی آموزش تخصصی قرائت

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مؤسسه قرآن و عترت ثامن‌الائمه(ع) اصفهان که فعالیت قرآنی خود را از سال 1379 به عنوان نخستین مرکز آموزش تخصصی قرائت قرآن کریم در کشور آغاز کرده است تاکنون توانسته است بیش از نیم میلیون قرآن‌آموز را تحت پوشش خود قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، گزارش این هفته معرفی مؤسسه را با فرمایش مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) آغاز می‌کنیم که فرمودند: «در این فضای آلوده مادیات، شایسته است در دریای بیکران معنویت قرآن‌ کریم شنا کرد، تا از پلیدی‌های دنیا پاک شد و این، جز با انس مدام با این کتاب آسمانی ممکن نیست. تا وقتی عموم مردم با ظاهر قرآن آشنا نشوند تحقق بخشیدن به نظام‌ قرآنی در متن جامعه، آسان و ممکن نمی‌نماید و اینجاست که ارزش قاریان، حافظان قرآن و معلمان و مقربان آشکار می‌شود».
مؤسسه قرآن و عترت ثامن‌الائمه(ع)، فعالیت خود را از سال 1379 با هدف آموزش تخصصی قرآن با اهداف ترویج فرهنگ قرآن‌ کریم، اعتلای فرهنگ ناب قرآنی، گسترش و فراگیر کردن آموزش‌های قرآنی در سطوح مختلف سنی در بین مردم آغاز کرد و جرقه‌های نخستین مرکز آموزش تخصصی قرائت قرآن‌ کریم در کشور شکل گرفت.
در راه‌اندازی این مرکز قرآنی جمعی از کارشناسان، فعالان قرآنی و اساتید استان اصفهان و کشور مانند سیدناصر صدیقی، مدیرعامل، مسعود عنایتی‌مقدم، معاون آموزش و پژوهش و مسعود ابوطالبی‌اصفهانی، معاون طرح و برنامه و نظارت با همفکری در این راه تلاش کردند و با ارائه طرح‌ها و برنامه‌های قرآنی به تربیت نخبگان قرآنی نوجوان و بزرگسال پرداختند.
مؤسسه فرهنگی ـ خدماتی ثامن‌الائمه(ع) یکی از قدیمی‌ترین و فعال‌ترین مؤسسات فرهنگی ـ خدماتی کشور است که در حوزه خدمات زیارتی و سیاحتی برای عموم مردم در استان اصفهان سابقه‌ای طولانی دارد.

سیدناصر صدیقی، مدیر مؤسسه قرآنی ثامن‌الائمه(ع) از سال 1380 وارد مؤسسه شد و این در حالی بود که وی بنیانگذار تشکیلات فرهنگی و خدماتی مؤسسه در شهرستان خمینی‌شهر نیز بود.
در حال تکمیل/// نخستین قطب قرآنی آموزش تخصصی قرائت در کشور/ حضور نیم میلیونی قرآن‌آموزان در یادگیری قرآن
وی و مسئولان ارشد این مؤسسه در اواخر سال 1378 پیشنهاد تأسیس مرکزی تحت نظر مؤسسه ثامن‌الائمه(ع) برای انجام آموزش‌های قرآنی به‌صورت تخصصی را به رضوی که از اساتید برجسته قرآنی اصفهان و کشور است، ارائه کردند که پس از بررسی و انجام مقدمات و آماده‌سازی سرفصل‌های آموزشی در اوایل سال 1379 فراخوان برای جذب نوجوانان مستعد قرآنی انجام و نخستین دوره تخصصی آموزش قرائت در تابستان همان سال آغاز شد.  
پس از مدتی، با حمایت‌های مؤسسه خدماتی ثامن‌الائمه(ع) و مدیریت صحیح قرآنی و استفاده از اساتید بنام اصفهان و کشور، مؤسسه قرآنی ثامن‌الائمه(ع) روز به روز به فعالیت کمی و کیفی خود افزود. 
در حال تکمیل/// نخستین قطب قرآنی آموزش تخصصی قرائت در کشور/ حضور نیم میلیونی قرآن‌آموزان در یادگیری قرآن
حال ایکنا برای آشنایی بیشتر با این مؤسسه به گفت‌وگو با معاون طرح و برنامه و نظارت مؤسسه نشسته که در ادامه می‌خوانید.
مسعود ابوطالبی‌اصفهانی، معاون طرح، برنامه و نظارت مؤسسه ثامن‌الائمه‌(ع) می‌گوید: پس از توکل به خدا و عنایات خاصه آقا علی‌بن موسی‌الرضا(ع)، مرکز قرآنی در جهت ترویج فرهنگ قرآن‌ کریم راه‌اندازی شد و با گذشت زمان و فراگیرتر شدن آموزش‌ها و همچنین اضافه شدن شعبات دیگر، مؤسسه از لحاظ اداری شکل منسجم‌تری به خود گرفت و فعالیت آن در سطح استان و مناطق محروم گسترش پیدا کرد به نوعی که تاکنون هشت شعبه به نام‌های خواجو در سال 1379، زینبیه در سال 1382، سروش در سال 1383، خمینی‌شهر در سال 1381، نجف‌آباد در سال 1383، سمیرم در سال 1384، فریدون‌شهر در سال 1385 و خوروبیابانک در سال 1386 تأسیس شد که به ارائه آموزش‌های قرآن پرداخت.
بهره‌مندی از کارشناسان قرآنی مجرب
وی با اشاره  به اینکه این مؤسسه با تلاش‌هایی که در حوزه قرآن‌ کریم داشته است به‌عنوان قطب قرآنی در استان اصفهان معروف است، بیان می‌کند: مؤسسه قرآنی ثامن‌الائمه(ع)، با برنامه‌ریزی دقیق آموزشی و استفاده از کارشناسان قرآنی خبره، به‌کارگیری اساتید و مربیان مجرب، موفقیت‌هایی را در طول عمر خود به‌دست آورده است به طوری که به‌عنوان یکی از مهمترین مؤسسات قرآنی کشور و قطب قرآنی استان اصفهان شناخته شده است.
ابوطالبی‌اصفهانی که از اساتید، مدیران و فعالان قرآنی کشور محسوب می‌شود، از دوران خردسالی و با تشویق خانواده و مخصوصاً برادران خود در امر قرآن کریم قدم گذاشت و همچنین در جلسات آموزش قرآن حضور فعال پیدا کرد و پس از آن همزمان با یادگیری علوم قرآنی، آموزش‌های لازم را درخصوص مدیریت و اجرای برنامه‌های فرهنگی ـ قرآنی با مشارکت و حضور فعال خود در جلسات و مؤسسات قرآنی سپری کرد.  
وی در دوران نوجوانی موفق به کسب رتبه‌های ممتاز در مسابقات قرآنی مختلف شد و با آشنایی با نغمات دینی و اسلامی مشغول به تلاوت و اجرای تواشیح در قالب گروه تواشیح مصباح کرد که پس از چندی وارد گروه تواشیح بین‌المللی فلق شد و هم‌اکنون مدیریت این گروه را عهده‌دار است.
برپایی طرح «تالیات» ویژه نوجوانان
ابوطالبی در ادامه صحبت‌های خود به اهم فعالیت‌های انجام شده توسط مؤسسه ثامن‌الائمه(ع) از ابتدای امر تا‌کنون اشاره کرد و گفت: کلاس‌های آموزش تخصصی قرائت قرآن ویژه نوجوانان پسر در مراکز خواجو و سروش برگزار می‌شود که در این طرح نوجوانان پسر که از صدای خوبی برخوردار هستند انتخاب شده و در دوره‌های آموزشی تلاوت قرآن جذب می‌شوند که هدف در این نوع آموزش‌ها، تربیت قاریان نوجوان خوش‌صوت و اخلاقی است. خوشبختانه منتخبین این طرح در سال‌های گذشته حائز رتبه‌های ممتاز مسابقات کشوری شده و در محضر مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» به تلاوت پرداختند. در حال حاضر این طرح به نام «تالیات» در شعبه سروش در حال ارائه است.
دیگر فعالیت‌های این مؤسسه شامل برگزاری آموزش‌های عمومی قرآن ویژه آقایان و بانوان، در همه شعبات است به طوری که این طرح به منظور آموزش عمومی قرآن ویژه گروه سنی 10 سال به بالا طراحی شده است. که به صورت ترمی و با تنوع یک یا دو جلسه در هفته برگزار می‌شود.
در حال تکمیل/// نخستین قطب قرآنی آموزش تخصصی قرائت در کشور/ حضور نیم میلیونی قرآن‌آموزان در یادگیری قرآن
برگزاری آموزش‌های قرآن ویژه کودکان، برگزاری دوره‌های آموزش مکالمه زبان عربی، برگزاری اردوهای فرهنگی ـ تربیتی در داخل استان و خارج از آن، برگزاری برنامه‌های همایشی، مسابقات نمایشگاهی، محافل، دوره‌های ویژه شامل برپایی سه دوره مسابقات تیمی در رشته‌های قرائت، حفظ و خوشنویسی در سطح کشور، برپایی مسابقات کشوری هم‌خوانی قرآن‌ کریم و تواشیح با موضوع  امام رضا(ع)، برگزاری مسابقات خوشنویسی با موضوع قرآن و اهل بیت(ع) در سطح کشور، برگزاری چندین دوره مسابقات استانی قرائت، حفظ، ترتیل و تفسیر در رده‌های سنی گوناگون، برگزاری جشن‌هایی به مناسبت اعیاد معصومین و مراسم‌های عزاداری، برگزاری نشست‌های قرآنی، مذهبی، تربیتی با حضور اسایتد و سخنرانان مشهور کشور، شرکت فعال در نمایشگاه‌های قرآنی در ایام ماه رمضان، برخی از برنامه‌های موفق این مرکز است که انجام شده است.
در حال تکمیل/// نخستین قطب قرآنی آموزش تخصصی قرائت در کشور/ حضور نیم میلیونی قرآن‌آموزان در یادگیری قرآن
کسب رتبه‌های برتر در مسابقات قرآن
این فعال قرآنی به رتبه‌های کسب شده در بخش قرائت تخصصی قرآن کریم(تالیات) از سال 1379 تاکنون اشاره و تصریح می‌کند: کسب رتبه اول مسابقات دانش‌آموزی و رتبه ممتاز مسابقات کشوری اوقاف  توسط بسیاری از قرآن‌آموزان طرح قرائت تخصصی، کسب رتبه اول، دوم، سوم و چهارم فرازخوانی مسابقات قرآنی اوقاف در سال 1393، رتبه اول قرائت در بیست و چهارمین دوره مسابقات قرآنی بسیج استان اصفهان، رتبه اول اذان در بیست و چهارمین  دوره مسابقات قرآنی بسیج استان اصفهان، رتبه اول پنجمین دوره مسابقات تلویزیونی اسراء در بخش قرائت تطبیقی از جمله امتیازهایی است که در طول فعالیت خود کسب کرده است.
طبق ارزیابی و بررسی‌های صورت گرفته از ابتدای تأسیس مراکز قرآنی ثامن‌الائمه(ع) تاکنون در شعب مختلف، بالغ بر نیم‌میلیون نفر مشغول به یادگیری قرآن‌ کریم در دوره‌ها و سطوح مختلف هستند و در هر سال بالغ بر بیست هزار نفر با حضور در مراکز قرآنی ثامن‌الائمه(ع)، از کلاس‌ها و آموزش‌های مختلف قرآنی‌ ـ فرهنگی مؤسسه بهرمند می‌شوند که این خود به برکت کلام الله است.
این مؤسسه در زمینه‌های مختلف فعالیت‌های ویژه‌ای داشته است که می‌توان به برگزاری محافل قرآنی در استان اصفهان و شعب مؤسسه در ایام مختلف سال، برگزاری سالیانه همایش تجلیل از اساتید و مربیان قرآنی، نشست‌های قرآنی، مذهبی و تربیتی با حضور اساتید و سخنرانان مشهور کشور، دوره‌های تربیت مربی قرآن‌ کریم، تأسیس گروه‌های هم‌خوانی و تواشیح و اعزام ایشان به محافل قرآنی، راه‌اندازی سایت آموزش تخصصی قرآن کریم به آدرس www.samenquran.com، اعزام قاریان و گروه‌های برجسته تواشیح به کشور سوریه برای اجرای برنامه‌های قرآنی اشاره کرد.
در حال تکمیل/// نخستین قطب قرآنی آموزش تخصصی قرائت در کشور/ حضور نیم میلیونی قرآن‌آموزان در یادگیری قرآن
تأسیس پیش‌دبستانی در جهت تربیت قرآنی خردسالان
ابوطالبی با تأکید بر اینکه آموزش‌های این مؤسسه تنها برای نوجوانان محدود نمی‌شود، اظهار می‌کند: از اقدامات بسیار مؤثر مؤسسه تأسیس پیش‌دبستانی‌های نسیم رحمت، به منظور تربیت صحیح خردسالان و آشنایی با آداب اسلامی، آموزه‌های دینی و قرآنی در مقطع بسیار حساس پیش‌دبستانی بوده است. هشت شعبه پیش‌دبستانی در شعب خواجو، زینبیه، سروش، خمینی‌شهر، خور وبیابانک، سمیرم، فریدونشهر و نجف‌آباد با جذب قریب به 600 نفر در هر سال تحصیلی با اخذ مجوز از سازمان آموزش و پرورش مشغول به فعالیت هستند.
وی می‌گوید: در همه شعبات پیش‌دبستانی‌ها علاوه بر انجام آموزش‌های مصوب آموزش و پرورش، برنامه‌ها و آموزش‌های مختلف قرآنی و فرهنگی صورت می‌گیرد. آنچه پیش‌دبستانی‌های مؤسسه نسیم رحمت را از سایر پیش‌دبستانی‌های دیگر متمایز می‌کند توجه به آموزش‌های قرآنی به‌عنوان فعالیت فوق برنامه است که برای شخصیت آنان در آینده مهم است.
 از دیگر فعالیت‌های موفق مؤسسه قرآن و عترت ثامن‌الائمه(ع)، تأسیس واحد انتشارات و عرضه محصولات فرهنگی در اکثر شعب مؤسسه ثامن‌الائمه(ع) است که انتشارات ثامن‌الائمه‌(ع) به‌عنوان قطب اصلی مرکز توزیع کتب مذهبی ـ قرآنی شده است. این واحد نشر، موفق به تولید آثار مهمی در حوزه قرآنی و دینی است و یکی از قرآن‌های چاپی آن به‌عنوان اثر برگزیده از طرف سازمان تبلیغات اسلامی انتخاب و مورد تجلیل قرار گرفته است.
یادآور می‌شود، مؤسسه قرآن و عترت ثامن‌الائمه(ع) در اصفهان، خیابان چهارباغ خواجو، روبروی درب صدا و سیما واقع شده است.
سمیه عیادی


مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۸/۰۹ - ۰۹:۰۸
0
0
باید از این دست موسسات در کشور توسعه پیدا کند که نتایج خوبی به همراه خواهد داشت و باعث توسعه فرهنگ قرآنی می‌شود
captcha