مرثیه‌سرایی «از کربلا تا بنارس» در هند + عکس
کد خبر: 3542014
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۳

مرثیه‌سرایی «از کربلا تا بنارس» در هند + عکس

گروه بین‌الملل: مرثیه‌سرایی ادبی به زبان اردو با عنوان « از کربلا تا بنارس» در مرکز فرهنگی اسلامی هند، اجرا شد.

مرثیه‌سرایی «از کربلا تا بنارس» در هند + عکس
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مراسم داستان‌گویی(نقالی) و مرثیه‌سرایی ادبی اردو زبان با عنوان «داستان مرثیه ـ کربلا سی کاشی تک» (از کربلا تا بنارس) به همت مؤسسه «جشن بهار تراست» دهلی و مشارکت مؤسسه «مورارکا» در مرکز فرهنگی اسلامی هند در شهر دهلی‌نو برگزار شد.
در این مراسم علاوه بر حجت‌الله عابدی، معاون رایزنی فرهنگی ایران در هند، شخصیت‌های علمی و فرهنگی هندی همچون فاروق عبدالله، وزیر اسبق کابینه دولت هند، شکیل احمد، عضو پارلمان و حزب کنگره، شاهد مهدی، معاون رئیس شورای روابط فرهنگ هند، منثور عثمانی، خواجه اکرام‌الدین و اختر حسین کاظمی، از ادیبان و پژوهشگران نامی هند و ده‌ها تن از دانشجویان دانشگاه‌ها حضور داشتند.
خانم کامنا پرساد، مؤسس و رئیس مؤسسه «جشن بهار تراست» و برگزارکننده این برنامه، با بیان سخنانی درباره هنر مرثیه‌سرایی و نقش آن در آشناسازی مردم شبه قاره با حادثه کربلا، گفت: سرزمین هند همیشه از ارزش‌های انسان‌دوستانه استقبال کرده است و پیغام شهادت امام حسین(ع) نیز به جز انسانیت، برادری و برابری چیزی دیگری نیست و حتی پیروزی نهضت آزادی ما طبق گفته خود گاندی، مدیون آموزه‌های امام حسین(ع) است؛ کما اینکه گاندی گفته بود: «ما از حسین آموختیم که چگونه می‌توان با مظلوم‌بودن پیروز شد.»
سپس گروه سه نفره دانشجویان به صورت نمایشی و تئاترگونه، تاریخچه مرثیه‌سرایی اردو از قرن شانزدهم تاکنون را مرور کردند. آنان در بین ارائه مطالب گفتند که تأثیرگذاری ایران بر فرهنگ و آداب و رسوم عزاداری حتی مرثیه‌سرایی و مرثیه‌خوانی در هند را نمی‌توان نادیده گرفت.
این هنرمندان در ضمن این مطلب با همان حالت نمایشی و داستان‌گویی، یادی از ملا واعظ کاشفی و اثر «روضه الشهداء» او کردند.
بنا بر این گزارش، مؤسسه فرهنگی ادبی «جشن بهار تراست»، برگزاری برنامه‌های مشابهی را در دیگر حوزه‌ها از جمله زبان و ادب فارسی در هند و ایران اسلامی (همزمان با سفر خرداد ماه مودی، نخست‌وزیر هند به ایران) در کارنامه خود دارد.
هنرمندان این مؤسسه به سبکی ابتکاری، پروژه خود را به صورت مقاله‌ای علمی درآورده و داستان آن را در قالب نمایش و ترکیبی از تئاتر و روایت و به نوعی نقالی علمی و ادبی به اجرا درمی‌آورند.

مرثیه‌سرایی «از کربلا تا بنارس» در هند + عکس

مرثیه‌سرایی «از کربلا تا بنارس» در هند + عکس


captcha