پیشنهاد راه‌اندازی کارگروه «ثقلین» با حضور 14 قاری و مادح
کد خبر: 3542960
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴
خادم‌القرآن عباس سلیمی مطرح کرد:

پیشنهاد راه‌اندازی کارگروه «ثقلین» با حضور 14 قاری و مادح

گروه فعالیت‌های قرآنی: پیشکسوت قرآنی کشور با اشاره به لزوم وحدت بیشتر بین دو میراث بزرگ پیامبر اسلام(ص) در برخی فعالیت‌ها، اظهار کرد: در جلسه بزرگداشت استاد محمدتقی مروت در خانه مداحان، پیشنهاد تشکیل کارگروه ثقلین برای برطرف شدن این نقیصه در جلسات قرآن و هیئات مذهبی را ارائه داده‌ام.

عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به حضور خود در جلسه جمعی از مداحان و شاعران اهل بیت(ع) در روز چهارشنبه 12 آبان‌ماه به مناسبت برگزاری مراسم بزرگداشت استاد مرحوم محمدتقی مروت، گفت: بیش از 14 قرن از سفارش مؤکد و استراتژیک پیامبر اکرم(ص) که فرمودند: «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا، کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی؛ أَهْلَ بَیْتِی(ع) ...» و تأکید بر اینکه قرآن و عترت پاک خود را به عنوان دو امانت ارزشمند بین امت اسلام به ودیعت می‌گذارند، گذشته است. رسول اکرم(ص) ‌در ادامه نیز می‌فرمایند: «وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ»؛ یعنی تا روز قیامت و لحظه ورود بر پیامبر اکرم(ص) در حوض کوثر، از هم جدا نمی‌شوند.
سلیمی افزود: متأسفانه به خاطر تطوراتی که در طول زمان صورت گرفت و نیز دنیاطلبی برخی افراد قدرت‌طلب راجع به این دو امانت، بین آنها در عرصه اجتماعی جدایی ایجاد شد؛ حتی در صحنه بین‌المللی شاهد این اندوه غم‌بار هستیم که برخی از کشورها، صرفاً قرآن را به عنوان محور اصلی معارف، فعالیت‌ها و شعائر قرار داده‌اند و برخی هم با اولویت مقدم عترت پاک پیامبر(ص)، از معارف سترگ قرآن کریم تا حدودی غافل و کم‌بهره هستند.
لزوم همراهی پررنگ‌تر ثقلین در جلسات قرآن و هیئات مذهبی
این پیشکسوت قرآنی تصریح کرد: این مشکل در سطوح نازل‌تر به هیئات و جلسات مذهبی در داخل کشور، تسری پیدا کرده است. ما جلسات بسیار خوب قرآن در کشور داریم که در زمینه‌های مفاهیم مختلف قرآنی تلاش می‌کنند و پیشرفت‌های خوبی هم داشته‌اند که البته باعث خوشحالی است که چنین فعالیت‌هایی در کشور وجود دارد؛ لیکن دیده می‌شود که در این جلسات دریغ از اینکه در طول سال حتی یک‌بار یادی از امام حسین(ع) و مصائب اهل بیت(ع) صورت بگیرد. از سوی دیگر نیز هیئات و جلساتی هستند که در طول سال فقط در ارتباط با روضه‌خوانی و ذکر مصائب اهل بیت(ع) کار می‌کنند که این هم یک کار بسیار پسندیده است اما دریغ از اینکه در طول سال حتی یک آیه قرآن در این جلسات تلاوت یا ترجمه و تفسیر و ... شود.
وی با تأکید بر اینکه اجازه جدایی بین دو ثقل گران‌بها و سفارش ویژه پیامبر(ص) را نداشته‌ایم، بیان کرد: به همین دلیل و با توجه به اینکه در این جلسه، فضای بسیار خوبی فراهم بود و در آن جمعی از اساتید قرآنی و کثیری از پیرغلامان، شعرا، مادحین و ذاکرین اهل بیت(ع) که فعالیت برخی از آنها به 50 تا 60 سال گذشته برمی‌گردد و هر کدام یک اسطوره و اعتبار برای جامعه هستند، حضور داشتند،‌ فرصت برای ارائه پیشنهادی مبنی بر راه‌اندازی کارگروه ثقلین در خانه مداحان فراهم شد.
پیشنهاد راه‌اندازی کارگروه «ثقلین»
این پیشکسوت قرآنی کشورمان خاطرنشان کرد: این جمع که به بهانه گرامی‌داشت یک قاری شهید به نام «محمود طالبی» و یک استاد قرآنی به نام استاد «محمدتقی مروت»، در این ایام و در آستانه هفتمین سال افتتاح خانه مداحان که یک قرارگاه و پایگاه بسیار پربرکت است، پیشنهاد راه‌اندازی کارگروهی ویژه مطرح شد.
سلیمی عنوان کرد: پیشنهادی ارائه دادم تا کارگروهی با عنوان «کارگروه ثقلین» بتواند متشکل از هفت نفر از پیرغلامان اهل بیت(ع) و هفت نفر از اساتید و پیشکسوتان قرآنی باشد و به صورت فصلی یا ماهانه جلسات هم‌اندیشی و هم‌افزایی داشته باشند و در آن برای رفع این نقیصه بکوشند؛ به‌نحوی که ما هیچ جلسه قرآنی را در سطح کشور نداشته باشیم مگر اینکه بحث ذکر مناقب اهل بیت(ع) و آموزش اعضاء جلسه در رابطه با بحث مداحی در دستور کار جلسه قرار بگیرد و بر عکس هیچ جلسه روضه‌خوانی و ذکر مناقب اهل بیت(ع) نداشته باشیم الا اینکه یک کانون آموزش قرآن در آن شکل بگیرد. به طوری که به‌تدریج با یک برنامه‌ریزی پنج‌ساله یا بیشتر شاهد این باشیم که هیچ جلسه‌ای در کشور نباشد که یکی از این دو امانت بزرگ پیامبر(ص) پررنگ و دیگری کم‌رنگ باشد.
اجتناب از دست‌اندازی‌های اداری و تهیه منشور
این قاری بین‌المللی کشور در پایان عنوان کرد: اگر این کار بدون اینکه بخواهیم آن‌را رسمی و دولتی کنیم تا وارد دست‌اندازهای اداری و ... شود، صورت بگیرد و در ادامه منشور یا دستورالعملی هم برای آن تهیه شود، حتماً می‌تواند سرمنشأ خیرات و برکاتی برای اثبات توجه و فرمانبرداری ما از آن سفارش گرانقدر پیامبر اسلام(ص) باشد. امیدوارم این موضوع مورد توجه همه اعضای جامعه قرآنی و همه اعضای جامعه مداحان کشور قرار بگیرد و در دستور کار جدی قرار بگیرد تا برکات خود را به‌زودی نشان دهد.
captcha