به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) فخرالدین دانش آشتیانی، وزیر جدید آموزش و پرورش در مراسم معارفه خود که امروز دوشنبه 17 آبان ماه با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، حداد عادل، جمعی از نمایندگان مجلس و ... در کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان برگزارشد، با اشاره به اینکه واقف است آموزش و پرورش از نظر ساختاری، بودجه، نیروی انسانی، ساماندهی و ... مشکل دارد، گفت: اما من یاد گرفتهام که در بحثهای استراتژیک حتی اگر خود را غرق هم بکنیم باز هم مسائل باقی خواهندماند.
وی ادامه داد: اعتقاد دارم کار دیگری باید انجام و نگاهی دیگری به آموزش و پرورش باید داشت. اگر چه تغییری که باید ایجاد شود کوتاه مدت نیست اما مهم این است که ما ریلگذاری را انجام دهیم و آیندگان نیز در این ریل حرکت کنند و آموزش و پرورش را به جایگاه خود برسانند.
دانش آشتیانی با اشاره به اینکه همه از درون و بیرون آموزش و پرورش به عملکرد این وزارتخانه انتقاد میکنند، اظهار کرد: نگاه انتقادی علیه همه چیز و همه کس است لذا ضرورت دارد تغییر اساسی به وجود بیاوریم.
نگاه باید مدرسه محوری باشد
وی اولین مسئله مهم در خصوص تغییر عملکرد آموزش و پرورش را مدرسه محوری اعلام کرد و گفت: نگرش ما این است که اعتقاد داشته باشیم مدرسه محور تحول و توسعه است و اگر بخواهیم حرکتی در این جهت داشته باشیم باید تمام فکر و ذکرمان را به داخل مدارس ببریم.
وزیر آموزش و پرورش مشکل بزرگ نظام آموزش و پرورش کشور را سیطره آموزش بر پرورش دانست و گفت: در تمام دنیا نسبت به سالهای قبل تحولات عمدهای در این حوزه رخ داده است و مدرسه جایگاهی شده است که در درجه اول دانشآموزان در آنجا با مهارتهای زندگی آشنا میشوند.
وی ادامه داد: ممکن است برخی مطرح کنند که یک واحد درسی آموزش مهارتهای زندگی برای دانشآموزان قرار میدهیم اما این اتفاق نمیافتد. باید در تمام دروس این مهارتها مطرح و هدف معلم آموزش مهارتهای زندگی باشد.
سیطره کنکور بر نظام آموزش و پرورش
دانشآشتیانی با انتقاد شدید از روند آموزشی که منتهی به کنکور شده و سطره کنکور بر نظام آموزشی، گفت: حتی در مقطع ابتدایی هم کتاب کنکور توزیع میشود و همین موجب شده استرس و فشار زیادی به دانشآموزان و اولیای آنها وارد شود و تا زمانی که این سیطره باشد نمیتوان به پرورش پرداخت.
وی تصریح کرد: اگر گرفتار آسیبهای اجتماعی هستیم باید بدانیم ریشه این آسیبها در توجه به آموزش به جای تمرکز بر پرورش است. اگر در مدارس به بچهها اعتماد به نفس، حل مسئله، مقابله با مشکلات، صداقت، راستی و درستی و ... آموزش داده شود آسیبها خود به خود کاهش پیدا میکند.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه تحقق برنامه توسعه نیازمند انسانهای مولد است، گفت: باید رویکردمان را در این زمینه عوض کنیم و زمانی آموزش و پرورش به جایگاه خود میرسد که همه ما نگاه و هدفمان را عوض کنیم.
وی اظهار امیدواری کرد که روزی برسد که این انتقادهای همه علیه همه وجود نداشته باشد.