کد خبر: 3544224
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۱
عماد آبشناس:

جنگ رسانه‌ای ابزاری کارآمد برای شکست دشمن است

گروه بین‌الملل: نماینده و خبرنگار خبرگزاری «سگودینا» روسیه تصریح کرد: جنگ رسانه‌ای یکی از کارآمدترین ابزارها برای شکست دشمن و تضعیف روحیه آن از نظر روانی است.

جنگ رسانه‌ای ابزاری کارآمد برای شکست دشمن است / موازی‌کاری، مشکل اساسی رسانه‌های ایران

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، از مصلای امام خمینی (ره)، محل برگزاری بیست‌ودومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، «عماد آبشناس»، نماینده و خبرنگار خبرگزاری «سگودینا» روسیه در نشستی که عصر امروز، 17 آبان‌ماه‌، با عنوان «جنگ رسانه‌ای شرق و غرب» در بخش رسانه‌های خارجی نمایشگاه برگزار شد، تأکید کرد: در درگیری نظامی که از آن به جنگ گرم تعبیر می‌شود، طرف‌های درگیر هزینه‌های مالی زیادی از قبل خرید اسلحه و تجهیزات متحمل می‌شوند.

وی افزود: این در حالی است که در جنگ سرد که جنگ رسانه‌ای جزو این نوع جنگ‌ها است و البته یکی از کارآمدترین ابزارها برای شکست دشمن است، خسارتی به طرف مقابل از نوع مالی و غیره وارد نمی‌شود.

عماد آبشناس تصریح کرد: در حالی که در جنگ گرم هزینه‌های زیادی برای تسلیحات نظامی هزینه می‌شود، اما در جنگ رسانه‌ای هزینه‌های بسیار کمتری فقط برای خبرنگار، نویسنده و تجهیزات رسانه‌ای اختصاص داده می‌شود.

نماینده و خبرنگار خبرگزاری «سگودینا» روسیه در ادامه گفت:  در جنگ گرم کشور شکست‌خورده هر لحظه منتظر انتقام‌گیری است، این در حالی است که وقتی از کانال جنگ رسانه‌ای و راه‌های فرهنگی دشمن را شکست بدهید، علاوه بر این که از نظر روحی و روانی آن کشور را شکست داده‌اید، خواهید توانست افکار عمومی کشور شکست‌خورده را به سمت خود جذب کنید و دیگر دشمنی نخواهید داشت.

عماد آبشناس اظهار کرد: ایرانی‌ها نیز همچون روس‌ها و بلوک شرق، بیشترین تأثیرات را از جنگ رسانه‌ای و سرد پذیرفته‌اند و میزان فشار روانی و روحی این جنگ به مراتب بیشتر از جنگ نظامی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: قبل از این که ما به مسئله رسانه و تأثیر آن توجه کنیم، کشورهای غربی وآمریکا این امر را درک کرده بودند و برای آن سرمایه‌گذاری زیادی کردند، این در حالی است که در کشور ما هنوز بر سر این که آیا رسانه ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا نه؟ اختلاف‌نظر وجود دارد.

عماد آبشناس تصریح کرد: همانطور که در جنگ نظامی به افسر، سرباز و تجهیزات نیاز داریم، در جنگ رسانه‌ای نیز به نویسنده و خبرنگار به‌عنوان بازیگران اصلی این عرصه نیاز داریم، تا وقتی که دولت از خبرنگار و نویسنده حمایت مالی نکند، رسانه‌ها خروجی قابل قبولی نخواهند داشت.  بنابراین باید تمرکز نیرو وجود داشته باشد، وقتی هر رسانه و هر خبرگزاری برای خودش کار کند طبیعتا نوعی پراکندگی ایجاد خواهد شد و بدین ترتیب دشمن راحت‌تر می‌تواند از نظر رسانه‌ای و جنگ نرم ما را شکست بدهد.

وی اضافه کرد: به‌عنوان مثال کشور روسیه برای این که بتواند با دشمن مبارزه کند، تمام خبرگزاری‌ها و رسانه‌های دولتی را جمع کرد و در یک شبکه به اسم «روسیا الیوم» متمرکز کرد و از طریق به خوبی توانست دشمن را شکست بدهد.

عماد آبشناس تاکید کرد: رسانه باید قوی و تاثیرگذار باشد، مشکل اساسی که در رسانه‌های ایران وجود دارد، این است که گاهی موازی‌کاری می‌کنند و گاهی رو در روی هم کار‌ می‌کنند و فعالیت و تلاش یکدیگر را خنثی می‌کنند، بنابراین خروجی قوی و تأثیرگذاری ایجاد نمی‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: امروزه تنوع زیادی در رسانه‌ها وجود دارد و همچون سال‌های گذشته نیست، بلکه مخاطبان حق انتخاب زیادی دارند و می‌توانند رسانه‌های دلخواه را انتخاب کنند، همچنین با وجود شبکه‌های اجتماعی این کار سخت‌تر شده است. بنابراین رسانه‌ها باید مخاطب‌محور باشند چرا که رسانه دیگر نمی‌تواند به مخاطب بگوید من این موضوع را دوست دارم باید این را ببینی و یا این خط مشی را ادامه بدهی.

عماد آبشناس گفت: رسانه‌های بین‌المللی که در ایران برای مخاطبان بین‌الملل خود تولید محتوا می‌کنند، باید با فرهنگ مخاطب موردنظر هماهنگ و آشنا باشند، وقتی یک رسانه می‌خواهد با آمریکا مبارزه کند باید بداند با چه کسی مبارزه می‌کند، فرهنگ او را بشناسد و هدف خود را مشخص کند، یک شخص ایرانی که به زبان انگلیسی مسلط است، برای این که بتواند مخاطبان آمریکایی را تحت تأثیر قرار دهد باید با فکر و فرهنگ و تفکر آمریکایی صحبت کند نه با فکر ایرانی.

نماینده و خبرنگار خبرگزاری «سگودینا» روسیه بیان کرد:  اگرچه دشمنان قدرتمند هستند، اما ما نیز توانایی‌هایی داریم که می‌توانیم آن‌ها را شکست بدهیم، همانطور که رسانه‌هایی همچون روسیا الیوم، المیادین و غیره توانستند آن‌ها را شکست دهند و در چند کشور بسته‌ شدند، چون احساس خطر کردند.

وی در پایان سخنان خود راه‌کارهایی برای فائق‌آمدن بر دشمن در جنگ رسانه‌ای بیان کرد که تمرکز تمامی رسانه‌ها در چند رسانه اساسی، جایگزینی کار آماتور با کار حرفه‌ای، برندسازی، داشتن هدف و استراتژی رسانه‌ای و توجه‌کردن به خواست مخاطب خارجی از جمله این راه‌کارها بود.
captcha