کد خبر: 3544858
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۰
همزمان با مراسم سالگرد علامه طباطبایی(ره)؛

چهاردهمین گردهمایی استادان تفسیر حوزه برگزار شد

گروه حوزه‌های علمیه: چهاردهمین گردهمایی استادان تفسیر حوزه امشب 19 آبان ماه همزمان با سی و ششمین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی(ره) در دارالقرآن این مفسر بزرگ قرآن برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد، امشب 19 آبان ماه در چهاردهمین گردهمایی استادان تفسیر حوزه در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) گفت: تعبیر تکان دهنده‌ای خطاب به اهل کتاب در قرآن کریم وجود دارد که فرموده «قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لَسْتُمْ عَلَى شَيْءٍ حَتَّى تُقِيمُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِيلَ وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ وَلَيَزِيدَنَّ كَثِيرًا مِنْهُمْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ طُغْيَانًا وَكُفْرًا فَلَا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ»(68 مائده)؛ همچنین تعبیری در کتاب کافی آمده که «ایاک عنی واسمعی یا جاره» یعنی به در بگو تا دیوار بشنود؛ اگر این دو را در کنار هم قرار دهیم در واقع خطاب این آیه به قرآنیان هم هست یعنی یا اهل قرآن اگر شما هم قرآن را اقامه نکنید هیچ نیستید.
وی با طرح این مسئله که اقامه قرآن به چه چیزی است? اظهار کرد: اقامه یعنی متبلور کردن چیزی در صفحه ذهن و زندگی و اقامه قرآن نیز یعنی تعالیم زندگی‌ساز و شکوفاکننده قرآن را در صحنه جامعه متبلور کنیم.
این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: باید نگاه تمدنی و نگاه هدایتگرانه و شورانگیز و حرکت‌آفرین به قرآن داشته باشیم، که البته نگاه تمدنی قواعد و مسایل خاص خود را دارد و از جمله آن تنقیح مبانی و روش‌های تفسیر قرآن در حوزه است.
مهدوی راد تاکید کرد: در قواعد تفسیر می‌بینیم بسیاری از قواعد را مفسران به کار برده‌اند بدون اینکه آن را تنقیح کنند و در واقع در تفسیر خیلی از وقت ها ما  کلیات را می‌گوییم.
این محقق و قرآن‌پژوه تصریح کرد: از کهن‌ترین تفسیر موجود یعنی تفسیر مقاتل بن سلیمان تا تفاسیر امروزی، مفسران قواعدی را به کار برده‌اند که آن را تنقیح نکرد‌ه‌اند و این کاری است که باید ما در حوزه امروز انجام دهیم.
وی تاکید کرد: ما مدیون قرآنیم و باید یادمان باشد که هیچ نیستیم مگر اینکه قرآن را اقامه کنیم و اقامه هم به این است که آن را در جامعه پیاده کنیم.
فعالیت جدی در روش شناسی
همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا مودب، از قرآن‌پژوهان و عضو هیئت مدیره انجمن قرآن‌پژوهی حوزه در سخنانی در این گردهمایی گفت: توجه به مبانی تفسیری از کارهای مهم و ضروری در حوزه امروز است زیرا امروز شبهاتی در مورد مبانی تفسیر بیان می شود که اذهان محققان داخل را به خود مشغول کرده و وظیفه داریم که به این شبهات پاسخ دهیم.
مودب بیان کرد: مراکزی در آلمان است که سالیان متمادی در مورد قرآن تحقیق کرده و نسخه‌های فراوانی را در مورد قرآن بررسی کرده و نتیجه‌گیری اشتباهی کرده اند که قرآن، نص ثابتی ندارد، و این شبهه را مطرح کرده اند که مضطرب‌ترین نص در دنیا، قرآن است که البته این سخن زشت را براساس مدارک برخی فرق مسلمین می گویند.
وی تاکید کرد: ما معتقدیم سالمترین و کاملترین نص، نص قرآن است ولی آنان جداولی را تنظیم کرده و گفته‌اند در قرائت قرآن اختلاف زیادی میان مسلمین وجود دارد و بیش از ده هزار اختلاف برشمرده و آن را مبنای بسیاری از شبهات خود گرفته‌اند.
وی افزود: نص قرآن، واحد است و اختلاف قرائت به اختلاف راویان بر می‌گردد همان طور که امام صادق(ع) فرمودند اختلافات ناشی از قاریان بوده است ولی با این حال شاهدیم برخی مفسران معاصر نیز در تشخیص نص واحد دچار اختلاف شده اند با اینکه بر نص واحد اعتقاد دارند و راه برطرف کردن این مشکلات پرداختن به روش و قواعد تفسیری است.
برپایی 400 درس تفسیر در حوزه
همچنین حجت‎‌الاسلام والمسلمین احمدی قمی، دبیر مجمع عالی تفسیر در سخنانی با بیان اینکه هم اکنون بیش از 400 درس تفسیر در حوزه قم دایر است گفت: تلاش مجمع عالی تفسیر بر برگزاری دروس با محتوا در زمینه تفسر و علوم قرآن است که یکی از برنامه‌ها تبیین و تنقیح اصول و قواعد تفسیری است.
دبیر مجمع عالی تفسیر از برگزاری کارگاه‌های آموزش روش تحقیق و روش‌شناسی تفسیر برای اساتید تفسیر خبر داد و اظهار کرد: یکی از اقداماتی را که دنبال می‌کنیم این است که با فراخوان‌های اعلام شده، افرادی را جذب کنیم تا با آموختن روش‌شناسی و روش تحقیق بتوانیم در پاسخگویی به مسایل روز موفق‌تر باشیم.
رسالت عظیم حوزه در دفاع از قرآن
همچنین مرتضی نجفی قدسی، رئیس دارالقرآن علامه طباطبایی، در سخنانی تصریح کرد: دشمنان برای خود این ماموریت را تعریف کرده‌اند تا علیه قرآن، کتاب بنویسند و برخی 800 صفحه کتاب نوشته‌اند و نمی‌توان و نباید از کنار این مسایل عبور کرد البته کسانی مانند آیت‌الله العظمی مکارم در این زمینه کتاب نوشته‌ و پاسخ داده‌اند ولی باید همه استادان تفسیر دست به دست هم بدهند و جلوی این اباطیل را به صورت علمی بگیرند و در مقابل اینها بایستند.
وی با بیان اینکه کاری که علامه طباطبایی(ره) کرده است این است که قیم بودن قرآن را در گستره جهانی ارایه است و با اتکاء به چنین تفاسیری می‌توانیم به پاسخ به این اباطیل برویم عنوان کرد: تشکیل این جلسات نیز چیزی جز  دفاع از قرآن نیست زیرا امروز شاهدیم چگونه به نام نقد قرآن، اباطیل مطرح کرده و با بهانه‌هایی، هزاران نفر قاری و تالی قرآن و موسسات قرآنی را زیر سؤال می‌برند.
مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی اظهار کرد: روزی که رهبری فرمودند ما باید ده میلیون حافظ داشته باشیم برای آن بود که جامعه با قرآن بیمه شود و در حصن حصین قرار گیرد و دشمن هم خوب تشخیص داده تنها چیزی که می‌تواند جامعه را مصون کند قرآن و عترت است و می بینیم با چه ترفندهایی فضای جامعه را مخدوش می‌کنند تا ضربه به محافل قرآنی بزنند.
آیت الله العظمی جوادی آملی، صاحب تفسیر تسنیم و آیت الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه از دیگر سخنرانان این گردهمایی بودند.
captcha