کد خبر: 3544931
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۶
احمد البحرانی در نمایشگاه مطبوعات:

داعش بدون حمایت الجزیره و العربیه موجودیت نمی‌یافت

گروه بین‌الملل: نویسنده روزنامه «رأی الیوم» و نماینده شبکه عربی زبان «الرشید» طی نشستی در نمایشگاه مطبوعات گفت: داعش گروهک تروریستی بسیار کوچکی است که بدون فعالیت شبکه‌های فعال و حرفه‌ای در جهان عرب از جمله الجزیره، العربیه و اسکای نیوز هیچ نمود و موجودیتی پیدا نمی‌کرد.

داعش بدون حمایت رسانه‌های جهان عرب موجودیت نمی‌یافت
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا)، احمد البحرانی، نویسنده روزنامه «رأی الیوم» و نماینده شبکه عربی زبان «الرشید» در نشستی که امروز 20 آبان‌ماه، با عنوان «نقش رسانه در جنگ علیه داعش، بایدها و نبایدها» در بخش رسانه‌های خارجی بیست و‌دومین نمایشگاه مطبوعات برگزار شد، به بررسی عملکرد رسانه‌های مقاومت در برابر داعش و رسانه‌های حامی داعش پرداخت.

بحرانی که از سال 2001 در عرصه رسانه فعالیت دارد و در 15 سال اخیر در رسانه‌های خارجی فعال در ایران از جلمه العالم، الان تی وی و الرشید فعالیت داشته  است، در این نشست: اگر بخواهیم از گروهک تروریستی داعش صحبت کنیم حتماً باید شبکه‌های مؤید و کمک‌رسان داعش را زیر ذره‌بین قرار داده و بررسی کنیم.

وی افزود: داعش بدون شبکه‌های فعال و حرفه‌ای موجود در جهان عرب مانند الجزیره قطر، العربیه عربستان، اسکای نیوز انگلیس که در امارات فعالیت می‌کند، بخش عربی شبکه فرانس 24 و امثال آن‌ها هیچ موجودیتی پیدا نمی‌کرد.

بحرانی ادامه داد: بر نخبگان و فعالان عرصه رسانه پوشیده نیست که این شبکه‌ها مؤید و کمک‌رسان داعش هستند. اما متأسفانه عموم مردم به این مسائل توجه نمی‌کنند و بیشتر به ظاهر جذاب رسانه‌ها توجه دارند و کوچک‌ترین توجهی به اهداف آن‌ها ندارد.

وی توضیح داد: شبکه الجزیره در سال 1996 آغاز به کار کرد که همزمان بود با آغاز به کار دفتر تجاری رژیم اسرائیل و کودتای پسر امیر قطر علیه پدرش و در دست گرفتن این کشور توسط پسر که آغاز مرحله جدیدی در قطر و جهان عرب بود.

تابوشکنی الجزیره با مصاحبه با سران اسرائیل

بحرانی افزود: این شبکه در جهت عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی تابوشکنی کرد و در زمانی که در کشورهای عرب‌زبان کسی جرأت نداشت، این شبکه شروع به مصاحبه با مسئولان ارشد اسرائیلی در زمینه‌های تجاری و اقتصادی و غیره کرد.

وی گفت: بعد از آن هم العربیه هم که همزمان با آغاز جنگ آمریکا با عراق تأسیس شد، همین رویه را ادامه داد. این شبکه‌ها با هدف حفظ منافع آمریکا و اسرائیل تأسیس شدند و طبیعی است که سیاست‌های آن‌ها همسو با سیاست‌های داعش است.

این فعال رسانه‌ای عراقی ادامه داد: از جمله فعالیت‌های این شبکه‌ها و رسانه‌های حامی داعش مثل الجزیره و العربیه این است که این شبکه‌ها نیروهای فعال عراق در جنگ با داعش را که هم جایگاه مردمی و هم مشروعیت قانونی دارند، هم‌تراز و یا حتی تروریست‌تر از داعش نشان می‌دهند و برعکس نیروهای حامی تروریست‌ها را به گونه دیگری معرفی می‌کنند.

موفقیت رسانه‌های حامی داعش و ناکامی ما

بحرانی گفت: متأسفانه ما در جبهه مقابل داعش به خوبی عمل نکرده‌ایم و باید اذعان کنیم که حامیان داعش در حوزه رسانه فعالیت گسترده و نسبتاً موفقی داشته‌اند.

این فعال رسانه‌ای افزود: واقعیت این است که این رسانه‌ها به دلیل سرمایه‌های هنگفتی که از سوی حاکمان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس دریافت می‌کنند، توانسته‌اند به صورت حرفه‌ای و گسترده فعالیت کنند و اذهان مردم منطقه را همسو با خود کنند.

بحرانی ادامه داد: این شبکه‌ها بهترین نیروها را از خبرنگاران، عکاسان و مجریان و ... استخدام می‌کنند و مهم‌تر از آن اتاق‌های فکر بسیار حرفه‌ای تشکیل می‌دهند که اهدافشان را به دقت ترسیم می‌کنند.

کمبود بودجه رسانه‌های مقاومت

وی افزود: از سوی دیگر بودجه رسانه‌های کشورهای مقاومت مانند عراق، لبنان، یمن و .. بسیار پایین است و این تفاوت فاحش طبیعتاً بر وسعت فعالیت آن‌ها تأثیر می‌گذارد. معمولاً در این رسانه‌ها اتاق فکر حرفه‌ای وجود ندارد و اهداف به درستی کارشناسی نشده است. متأسفانه این واقعیتی است که باید به آن توجه کرد.

بحرانی گفت: امروز جنگ نرم با داشتن رسانه‌های متعدد، گزارش‌نویسی وخبرنویسی پیش نمی‌رود. جنگ نرم یک عملیات پیچیده روانی است و متأسفانه ما در این زمینه چندان موفق نبوده‌ایم.

وی افزود: داعش با وجود اینکه یک گروه تروریستی خشن و بسیار کوچک است با قدرت رسانه‌ای که از آن حمایت می‌کند توانسته است افکار عمومی بسیاری را در منطقه موافق خود کرده و در جهان خود را معرفی و تبلیغ کند کاری که رسانه‌های مقاومت به خوبی از پس آن برنیامده‌اند.

رسانه؛ ابزار نخست دولت‌ها

بحرانی گفت: امروز رسانه ابزار نخست دولت‌های جهان است ما نیز باید با سرمایه‌گذاری درست در این زمینه، افکار عمومی را از دیپلماسی و اهداف و عملکرد خود آگاه کنیم.

وی تأکید کرد: هیچ‌گاه یک رسانه با پرداختن بیش از حد به کشور خود و داشتن رویکرد مثبت نسبت به خود نمی‌تواند، افکار عمومی را با خود همراه کند. سرعت در رسانه حرف اول را می‌زند. بی‌خبری در روزهای تعطیل و مخابره اخبار مهم با تأخیر، رسانه را به جایی نمی‌رساند.

ضرورت صرف بودجه برای ایجاد رسانه قدرتمند

این فعال رسانه‌ای اظهار کرد: باید با صرف بودجه‌های کلان و به کارگیری نیروهای فعال که تعداد آن‌ها در ایران و کشورهای منطقه کم نیست، رسانه‌های قدرتمندی ایجاد کرد.

وی گفت: ایران که اکنون در حوزه‌های هنر، ورزش، سیاست، علم و فناوری به کشور قدرتمندی در منطقه تبدیل شده است باید بتواند در حوزه رسانه نیز حرفی برای گفتن داشته باشد. نیروی این کار وجود دارد فقط احتیاج به سرمایه‌گذاری و استراتژی قوی دارد تا بتواند در برابر رسانه‌های داعش و حامی داعش ایستادگی کند.

یادآور می‌شود، بیست‌ودومین نمایشگاه مطبوعات از 14 آبان‌ماه در مصلای امام خمینی(ره) آغاز شده است و فردا، 21 آبان با برگزاری مراسم اختتامیه به کار خود پایان می‌دهد.
captcha