کد خبر: 3546152
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸
حجت‌الاسلام ابراهیمی عنوان کرد:

اربعین؛ تجلی جهاد تبیینی و نقطه کمال عاشورا

گروه سیاسی: عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه نهضت امام حسین(ع) در اربعین به کمال واقعی رسید، گفت: خاندان اهل بیت و به ویژه امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) با جهاد تبیینی و سخنرانی‌های افشاگرانه ظلم و جنایات یزید و بنی امیه و مظلومیت امام حسین(ع) را آشکار کردند و بدین ترتیب بود که افکار عمومی کاملا علیه یزید تحریک شد و عرصه بر بنی‌امیه تنگ گردید.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره نقش اربعین به عنوان مبین عاشورا و جهاد تبیینی کاروان اسرای کربلا پس از جهاد کبیر عاشورا گفت: اربعین در حقیقت تکامل نهضت امام حسین(ع) است و نهضت امام حسین(ع) در اربعین به اوج خودش رسید. پس از شهادت اباعبدالله الحسین(ع) و اسارت خاندان اهل بیت(ع) وقتی اسرا به شام رسیدند آنها عزاداری را در شام شروع کردند و رسوایی دشمنان امام حسین(ع) با همین اسارت و آغاز عزاداری‌ها شروع شد.

اربعین؛ نقظه کمال نهضت عاشورا

وی افزود: امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) توانستند با عزاداری و سخنرانی‌های افشاگرانه و تبیینی، ظلم و جنایات یزید و بنی امیه و مظلومیت امام حسین(ع) را تبیین کنند و کار به جایی رسید که تحمل اهل بیت(ع) و اسرا برای یزید در شام سخت شد. به عبارتی خاندان امام حسین(ع) به قدری زیبا جریان کربلا را تشریح و تبیین کردند که یزید تحمل شنیدن و دیدن صحنه‌های عزاداری امام حسین(ع) را نداشت و افکار عمومی کاملا علیه یزید تحریک شد و قضایای کربلا کاملا روشن و مشخص شد.

ابراهیمی اظهار کرد: واژه اربعین یک واژه تکاملی است و می‌گویند زمانی که انسان‌ها به 40 سال می‌رسند عقلشان به کمال می‌رسد. در احادیث هم آمده است که کسی که چهل حدیث را حفظ کند به کمال می‌رسد، بنابراین خود واژه اربعین بار معنوی دارد و لذا چه تکرار اعمال در عدد 40 و چه دعاهایی که در این رابطه امده است نشان از معنادار بودن واژه اربعین دارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز  
عضو جامعه روحانیت مبارز یادآور شد: لذا نهضت امام حسین(ع) در اربعین به کمال واقعی رسید و برهمین اساس است که پس از اربعین بود که نهضت‌های خونخواهی امام حسین(ع) در کوفه و جاهای دیگر شروع شد و عرصه بر یزید و بنی امیه کاملا تنگ شد.

اهداف قیام عشورا، امام حسین(ع) را به محور وحدت جامعه بشری تبدیل کرده است

حجت‌الاسلام ابراهیمی درباره ظرفیت‌های وحدت‌آفرین راهپیمایی میلیونی اربعین حسینی گفت: اربعین بالاترین نماد وحدت در جهان اسلام است و این هم از برکات خون امام حسین(ع) و آرمان‌های قیام ایشان است که همه دل‌ها از ادیان و مذاهب مختلف را متوجه خود می‌کند.

وی تأکید کرد: به اعتقاد من حرکت میلیونی مردم در اربعین نشان می‌دهد که آنچه می‌تواند تمهیدکننده واقعی قیام حضرت امام زمان(عج) باشد، اربعین حسینی است و نهضت امام حسین(ع) است که توجهات را به یک سمت و سو معطوف می‌کند و ایجاد این هدف مشترک که هدفی انسانی، نه صرفا دینی است عامل ترغیب انسان‌های آزادی‌خواه به راهپیمایی اربعین از اقصی نقاط جهان می‌شود.

عضو جامعه روحانیت مبارز افزود: از همین روست که امام حسین(ع) می‌تواند به محور وحدت، یکپارچگی و انسجام جامعه اسلامی و در مرحله‌ای بالاتر جامعه بشری تبدیل شود زیرا هر چه نقاط و عوامل وحدت‌آفرین و مشترک میان انسان‌ها بررسی شود می‌توان دریافت که حرکت امام حسین(ع) جذاب‌تر است و بیش از همه می‌تواند انسان‌ها را در کنار هم به سوی یک هدف انسانی و الهی جمع کند.

ابراهیمی تصریح کرد: اساسا شاید این که در روایات تأکید شده است که اگر حتی زیارت امام حسین(ع) خطر جانی هم داشته باشد به زیارت بروید یا برخلاف حج که افراد باید استطاعت مالی داشته باشند برای زیارت امام حسین(ع) چنین مسئله‌ای ذکر نشده است، همین است که اصلا رفتن به سمت و سوی کربلا و زیارت امام حسین(ع) وحدت مسلمین را افزایش می‌دهد و نقطه بسیار مهمی است که مسلمانان می‌توانند بر مبنای اهداف و منویات امام حسین(ع) به وحدت کامل برسند.   

سپردن کارها به مردم؛ درسی که اربعین به مسئولان می‌دهد

حجت‌الاسلام ابراهیمی درباره درس راهپیمایی اربعین به مسئولان کشور در جهت اعتماد به قدرت بسیج مردم و سپردن کارها و امور کشور به مردم در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی گفت: شکوه راهپیمایی اربعین و نقطه قوت آن در این است که همه کارها توسط خود مردم صورت می‌گیرد و یک حرکت کاملا مردمی است و طبیعی است که اگر کارها به مردم سپرده نشود موفقیت حاصل نمی‌شود.

وی عنوان کرد: ویژگی امام خمینی(ره) این بود که هر وقت کسی تخلف می‌کرد نمی‌گفتند که به داگاه معرفی می‌کنم بلکه می‌گفتند به مردم معرفی می‌کنم. یعنی محکمه را محکمه وجدان مردم قرار می‌دادند و برای همین بود که تکیه‌گاه امام در پیروزی انقلاب و پس از آن مردم بود و علت ماندگاری نهضت امام(ره) نیز همین مردم‌محور بودن آن بود.

ابراهیمی در پایان اظهار کرد: هر جا مردم در صحنه بودند و بسترهای حضور آنان فراهم شد موفق شدیم و آنجایی شکست خوردیم که مردم را نادیده گرفتیم. در واقع لطف خدا جایی سرازیر می‌شود که مردم در آنجا اجتماع می‌کنند و این مسئله مهمی است که مسئولان باید به آن توجه کنند و نقش خود را از دخالت در کارها به نظارت بر کارها تغییر دهند و امور را به مردم و نیروهای مردمی محول کنند.
captcha