به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)مجموعه انیمیشن «قصههای خوب برای بچههای خوب» تولید سال 1391 مرکز پویانمایی صبا به کارگردانی مجید محمدی و نویسندگی محمد جلائیان برومند براساس کتابی به همین نام نوشته مرحوم مهدی آذریزدی، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان و خادمالقرآن این روزها مجدد از کانال نهال شبکه کودک و نوجوان رسانه ملی در حال پخش است.
علاوه بر جذابیتهای تکنیکی و استفاده از انیمیشن سهبُعدی و طراحی کاراکترهای داستانهای این مجموعه که به شکل فانتزی بوده و برای مخاطب کودک و نوجوان جذاب است، نکته قابل توجه در طراحی فیلمنامه این مجموعه حضور مهدی آذریزدی با طراحی چهرهای نزدیک به واقعیت چهرهای نویسنده فقید است.
«قصههای خوب برای بچههای خوب» که حداقل دو سه
نسل از مخاطبان که شاید اکنون در سنین بزرگسالی به سر میبرند با آن مجموعه خاطرات
خوشایندی به یاد دارند، سادهنویسی و قابل فهم بودن قصههای پندآموز کهن ایرانی
توسط نویسندهای است که در برههای از زمان برحسب نیاز جامعه به آشنایی با گوشهای
از فرهنگ غنی ایرانی اقدام به این کار کرد تا ذهن نسلی که عطش فراوان به دریافت
برخی آموزههای اخلاقی و پندهای سرنوشتساز در زندگی را دارند، معطوف و متوجه
به فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی کند.
در انیمیشن پخششده از کانال نهال برمبنای مجموعه حکایتهای «قصههای خوب برای بچههای خوب» مخاطب از نظر ظاهری با نویسنده فقیدی نیز آشنا خواهد شد که چند دههای نوشتههایش جریانساز ادبیات کودک و نوجوان ایرانی بوده است و البته طراحی شخصیت این کاراکتر در مجموعه نیز علاوه بر شباهت ظاهری به مرحوم آذریزدی، از نظر رفتار و منش به شکلی است که مخاطبان با او رابطه خوب و مؤثری برقرار کرده و از این رهگذر ارتباطشان با انیمیشن و روند روایتی آن دوچندان میشود.
مجموعه انیمیشن«قصههای خوب برای بچههای خوب»
بدون هیچ پیشزمینهای مخاطب کودک و نوجوان را با اصل حکایت مواجه نمیکند بلکه در
آغاز هر قسمت با شخص نویسنده مواجه میشویم که زندگی عادی و روزمره خود را دارد و
برحسب اتفاقی، شباهت موجود در رویداد پیشآمده، او را به یاد داستانی میاندازد
که در کتاب «قصههای خوب برای بچههای خوب» آن را به رشته تحریر درآورده است لذا
با بازکردن صفحهای از کتاب که داستان در آن نوشته شده است، مخاطب را با خود به
جریان قصه هدایت میکند.
کاراکتر کارتونی مرحوم آذریزدی در این انیمیشن در خلال روایت حکایت مورد نظر نیز نه به عنوان یک دانای کل که در جریان وقایع آن باشد و هر از گاهی در قاب تصویر ظاهر شده و بیننده را در جریان ادامه داستان قرار دهد بلکه در قالب فردی البته با لباس و پوششی امروزی اما به عنوان یکی از مردمان آن دوران ظاهر شده و گاه به دلیل وثوقی که افراد به او دارند، طرف صحبت و مشورت آنها قرار میگیرد.
نکته آخر اینکه معمولاً در مواجهه با ادبیات و فرهنگ غنی ایرانی چهره و شخصیت نویسنده و پدیدآورنده آن در پس حوادث و رویدادها و قصهها مخفی باقی میماند اما تولیدکنندگان این مجموعه انیمیشن به شکل هوشمندانه علاوه بر آشنایی مخاطب با برخی روایات و حکایات پندآموز، قصد دیگرشان از تولید این اثر، آشنایی کودک و نوجوان بیننده تلویزیونی با چهره و خلق و خوی این نویسنده فقید بوده است.
امیرسجاد دبیریان