برخورد با قاچاق کتاب با هماهنگی قوه قضائیه/ کتاب گران است
کد خبر: 3546721
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳
صالحی‌امیری؛

برخورد با قاچاق کتاب با هماهنگی قوه قضائیه/ کتاب گران است

گروه ادب: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کتابگردی امروز خود قول مساعد داد تا با هماهنگی قوه قضائیه با قاچاق کتاب برخورد کند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، مراسم کتاب‌گردی در چهارمین روز از هفته کتاب، صبح پنج‌شنبه ۲۷ آبان‌ماه با حضور سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران و جمعی از مسئولان و اهل فرهنگ و قلم در کتاب‌فروشی‌ها انجام شد.
نخستین مقصد صالحی‌امیری، برای بازدید از کتابفروشی‌ها، انتشارات آگاه بود که در این کتابفروشی که محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران نیز وی را همراهی می‌کرد، از روند رو به افزایش قاچاق کتاب گفت.
آموزگار اظهار کرد: در حال حاضر نیمی از بازار کتاب در دست قاچاقچی‌های کتاب است و این موضوع آسیب بزرگی به ناشران وارد کرده است.
صالحی‌امیری نیز گفت: این موضوع اهمیت زیادی داشته و با نماینده قوه قضائیه در این راستا جلسه‌ای تشکیل خواهیم داد تا موضوع را بررسی و با آن برخورد کنیم.
وی در ادامه بازدید خود در کتابفروشی آگاه به خبرنگاران گفت: مسئله بنیادین و اساسی در حوزه کتاب، میزان سرانه مطالعه است و مؤلف و ناشر، چاپخانه‌دار، کتابفروش و ... از میزان خرید کتاب از سوی مردم گله‌مند هستند که باید در این راستا کاری انجام شود. البته کتابخوانی فقط مربوط به وزارت ارشاد نست، بلکه آموزش و پرورش، آموزش عالی و سایر سازمان‌ها و نهادها باید به این موضوع توجه کنند.
وزیر ارشاد تصریح کرد: در 5 سال گذشته جلسات زیادی را در کتابخانه ملی در رابطه با کتاب و کتابخوانی برگزار کرده‌ایم و به نظرم باید در این زمینه عزم ملی وجود داشته باشد و کتابخوانی تبدیل به ارزش شود. مجموعه آموزش و پرورش، آموزش عالی، حوزه علمیه و ... باید درگیر این مسئله شوند و وظایف همه نهادها تلاش حداکثری در حوزه کتاب و کتابخوانی است و باید در این راستا سرمایه‌گذاری شود.
وی با بیان اینکه کتاب گران است و عوامل متعددی در این زمینه مؤثر هستند بیان کرد: یکی از برنامه‌ها افزایش میزان سرانه مطالعه است و روز شنبه جلسه‌ای را با ناشران برتر خواهم داشت تا راهکارهای عملی افزایش سرانه مطالعه را بررسی کنیم،  تا کتابخوانی به فرهنگ عمومی تبدیل شود.
براساس این گزارش، وزیر ارشاد پس از انتشارات آگاه به بازارچه کتاب رفت و از دارالکتب اسلامی، خجسته، باختران و ققنوس بازدید کرد و  فعالیت‌های آنها، پرفروش‌ترین کتاب‌‌ها و مشکلاتشان را  جویا شد.
در این راستا در بازدید از کتابفروشی خجسته قول مساعد داد تا مشکلات معافیت مالیاتی ناشرانی را که کتابفروشی آنها به عنوان محل ناشر است، حل کند و سپس در بازدید از انتشارات ققنوس با فعالیت این ناشر در رابطه با عرضه و فروش کتاب‌های آن به صورت الکترونیکی مطلع شد و گفت: در این زمینه باید بانک اطلاعاتی متمرکزی ایجاد شود و در این راستا خانه کتاب، معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و کتابخانه ملی تفاهمنامه‌ای با 10 ناشر برتر امضاء شود تا آثار آنها ضمن اینکه در فضای مجازی به صورت الکترونیکی قرار می‌گیرد، امنیت آنها حفظ شود تا همه مخاطبان در سراسر کشور به آن دسترسی داشته و بتوانند با هزینه کمتر کتاب مورد نیاز خود را خریداری کنند.
صالحی‌امیری در ادامه کتابگردی خود از کتابفروشی‌های خیابان انقلاب از پاساژ ایران که به کهنه‌‎فروش‌ها مشهور است بازدید کرد. در این بازدید به سراغ انتشارات کتاب هنرمند و گلشن راز رفت.
یادآور می‌شود، در کتابگردی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، برزین ضرغامی، رئیس اداره کل ارشاد استان تهران، مجید غلامی‌جلیسه، مدیرعامل خانه کتاب، محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و جمعی از اهالی فرهنگ صالحی‌امیری را همراهی می‌کردند.
در کتابگردی امروز، احمد مسجد جامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز همراه برزین ضرغامی، رئیس اداره کل ارشاد استان تهران، مجید غلامی‌جلیسه، مدیرعامل خانه کتاب، محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و حمید صابر فرزام، رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور به بازدید از کتابفروشی‌ها رفت، نخستین مقصد وی انتشارات قدیانی بود که پس از صرف صبحانه کتابگردی به شورای کتاب کودک رفت. در این بازدید پس از ادای احترام و فاتحه به مرحوم توران میرهادی، از بخش‌های مختلف این شورا بازدید کرد.
نوش‌آفرین انصاری، دبیر شورای کتاب در این بازدید گفت: در سال 1341 ساختمان شورای کودک تأسیس شده و 16 سالهد بود که انقلاب اسلامی پیروز شد و در سال 57 این ساختمان به عنوان شورای کتاب کودک انتخاب و نامگذاری شد.
وی ادامه داد: این شورا سه بخش ادبیات کودک، فرهنگنامه کودک و نوجوان و خانه کتاب و ترویج کتابخوانی را دارد که بخش آخر در سال 1383 تأسیس شده است و بخش ادبیات کودک نیز به عنوان بزرگترین کتابخانه ادبیات کودکان بوده و با عرضه کتاب خدماتی را ارائه می‌دهد.
انصاری در پاسخ به سؤال مسجدجامعی مبنی بر اینکه چگونه می‌توان آموزش‌های را در رابطه با آلودگی هوا به کودکان ارائه کرد، گفت: در این زمینه بسته‌های ترویجی تهیه شده که یکی از مباحث آن مربوط به حفظ محیط زیست است.
مسجدجامعی سپس به ناصرخسرو رفت و از کتاب‌فروشی‌های این خیابان از جمله مروی و کتاب‌فروشی‌های بازار حاج نایب که در آن عمدتاً کتاب‌های مذهبی به فروش می‌رسد، بازدید کرد.
captcha