شرح لغات 3 سوره نخست در کتاب «در محضر قرآن کریم»
کد خبر: 3549191
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴
محمد بابایی خبرداد:

شرح لغات 3 سوره نخست در کتاب «در محضر قرآن کریم»

گروه ادب: مدیر نشر مرکز طبع و نشر قرآن اظهار کرد: تدوین مجلدات «در محضر قرآن کریم» پروژه مهم مرکز است و اکنون شرح لغوی و ادبی سه سوره نخست قرآن در قالب جلد یک به قلم استاد «حمید مستفید» چاپ و منتشر می‌شود.

محمد بابایی، مدیر نشر مرکز طبع و نشر قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، از ادامه فعالیت‌های تحقیقاتی و انتشاراتی استاد حمید مستفید یاد کرد و گفت: اثر جدید استاد با عنوان «در محضر قرآن کریم» چاپ می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پیش از این 5 جزء از قرآن کریم شامل جزءهای 26 ـ 30 قرآن به چاپ رسیده است، اظهار کرد: جلد بعدی این کتاب که عنوان جلد اول را به خود می‌گیرد،‌ شامل شرح سوره‌های حمد، بقره و آل عمران است.

بابایی از انجام کارهای جلد دوم و سوم این مجموعه یاد کرد که تا نیمه قرآن به پیش می‌رود و گفت: تالیف، ویرایش و حروف‌چینی مقدماتی این دو جلد صورت گرفته است و به دنبال چاپ آنها هستیم و امیدواریم تا یکی، دو هفته آینده، جلد دوم و تا پایان سال، جلد سوم به چاپ برسد.

مدیر نشر مرکز طبع و نشر قرآن، این اثر را ارزشمند دانست و با اشاره به اینکه شرح لغوی و ادبی قرآن کریم است، افزود: این اثر، لغات خاص قرآن را به صورت مفصل شرح می‌دهد و عالمانه نگاشته شده است. اثر پیشین شامل شرح آیات قرآن کریم بود،‌ در حالی که این اثر شرح لغات است.

بابایی با تصریح بر اینکه تدوین این آثار از پروژه‌های مهم مرکز طبع و نشر قرآن است، ادامه داد: استاد مستفید در این اثر به شرح لغاتی که مشکل محسوب می‌شوند پرداخته و در این باره به علم لغات مراجعه کرده‌اند. این اثر برای طلاب و دانشجویان مطلوب است و در فضای دانشگاه‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و در قالب کتب درسی رشته علوم قرآنی تدریس می‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد که این اثر در آینده نزدیک جزء کتب مرجع به شمار آید و در دانشگاه‌ها تدریس شود. همچنان که هم‌اکنون بخش‌هایی از آن تدریس می‌شود.

بابایی با اشاره به فعالیت استاد مستفید طی سال‌ها در این حوزه یادآور شد: چنانچه دو جلد یاد شده کامل شوند،‌ دو جلد باقی می‌ماند که امیدواریم برای سال‌های بعد منتشر شود. ایشان به صورت مستمر همراه با گروهی که در این باره فعالیت می‌کنند مشغول به کار هستند.

وی با بیان اینکه جلدهای پایانی در حدود یک تا دو سال دیگر کار دارد، تاکید کرد: مبانی این درس‌ها در رادیو قرآن هم با موضوع «در محضر قرآن» تدریس می‌شود. توضیحاتی که در زیر آیات آورده شده، شرح لغوی و ادبی کلام‌الله مجید است.

captcha