کد خبر: 3550746
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱
ابراهیمی‌نایید:

پیامبر(ص) با احترام به خرده‌فرهنگ‌ها عقد اخوت جاری کرد

گروه بین‌الملل: رایزن فرهنگی ایران در جمهوری آذربایجان طی همایشی در باکو گفت: پیامبر(ص) پس از هجرت از مکه و استقرار در مدینه با احترام به همه خرده‌فرهنگ‌ها و سلایق، مسلمانان را به ید واحده تبدیل و بین آنان عقد اخوت جاری کرد.

آیه 13 حجرات؛ بیانگر تأکید اسلام بر چند فرهنگ‌گرایی
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، کنفرانس «سنن همزیستی دینی در قفقاز و مدل چندفرهنگی جمهوری آذربایجان» با حضور اعضای شورای عالی دینی منطقه قفقاز و به همت اداره مسلمانان قفقاز در هتل آبشرون باکو، برگزار شد.
در این کنفرانس جمعی از صاحب‌نظران و شخصیت‌های دینی جمهوری آذربایجان، تعداد زیادی از سفرای كشورهای مختلف مقیم باکو و همچنین جمعی از مسئولان عالی‌رتبه جمهوری آذربایجان و نیز جواد جهانگیرزاده، سفیر و سید ابراهیم ابراهیمی‌نائید، رایزن فرهنگی ایران در باکو، حضور داشتند.
در ابتدای این کنفرانس شیخ‌الاسلام الله‌شکور پاشازاده، رئیس اداره مسلمانان قفقاز به تشریح و ضرورت برپایی این کنفرانس پرداخت و در ادامه تعدادی از میهمانان و اعضای شورای عالی دینی قفقاز که از روسیه برای شرکت در کنفرانس به باکو آمده‌ بودند و همچنین مقامات جمهوری آذربایجان، در خصوص موضوع چندفرهنگ‌گرایی و تحمل‌پذیری دینی در جمهوری آذربایجان سخنرانی كردند.
سید‌ابراهیم ابراهیمی‌نائید، رایزن فرهنگی کشورمان در باکو یکی از سخنرانان اصلی کنفرانس بود. وی با اشاره به اینکه برپایی این کنفرانس با سالروز هجرت پیامبر اکرم(ص) از مکه به مدینه مقارن شده، با تشریح حادثه تاریخی هجرت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) گفت: پس از هجرت پیامبر(ص) از مکه و استقرار در مدینه در حالی که از قبایل و کشورهای مختلف به اسلام گرویده بودند و فرهنگ‌ها و آداب و رسوم متعدد مسلمین از جمله مهاجرین و انصار در یک شهر جمع شده بود، پیامبر(ص) با احترام به همه خرده‌فرهنگ‌ها و سلایق، مسلمانان را به ید واحده تبدیل و بین آنان عقد اخوت جاری کرد.
وی در ادامه با تأکید بر آیه شریفه «و ما ارسلناک الا رحمه للعالمین» و این که قرآن کریم حضرت محمد(ص) را پیامبر رحمت معرفی می‌كند، گفت: اسلام دین برادری، صلح و دوستی است.
پیامبر و ائمه؛ منادیان زندگی مسالمت‌آمیز با ادیان
رایزن فرهنگی كشورمان در باكو همچنین با اشاره به نامگذاری سال 2016 به عنوان سال چندفرهنگ‌گرایی توسط رئیس‌جمهور آذربایجان، به ریشه‌یابی موضوع چندفرهنگ‌گرایی و تأکید بر احترام به فرهنگ‌های مختلف در اسلام پرداخت و گفت: گرچه اصطلاحاتی مانند مولتی کالچرالیسم جدید بوده و در پروسه جهانی‌سازی از طرف غرب مطرح شده است؛ ولی مفهوم آن که مدارا با دیگر ادیان و خرده‌ فرهنگ‌هاست، ریشه در اسلام دارد و پیامبر اکرم(ص) و ائمه(ع) ما منادیان زندگی مسالمت‌آمیز با ادیان آسمانی و احترام به حقوق دیگران بودند.
ابراهیمی‌نائید در بخش دیگری از سخنانش نامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر را یادآور شد و به نگاه اسلام و ائمه اطهار (ع) به این مقوله پرداخت. وی با اشاره به این که امام علی(ع) می‌فرماید:«الناس صنفان؛ اخ لک فی الدین او نظیر لک فی الدین» به تبیین فرمان انسان‌دوستانه حضرت علی(ع) به مالک در برخورد با انسان‌ها از نگاه اسلام پرداخت.
وی در ادامه گفت: هر جا که شاهد تروریسم و مناقشه هستیم، دلیل بر دوری جستن از دین است و ما متأسفانه این روزها شاهد این هستیم که عده‌ای می‌گویند کسی که ما و اعتقادات ما را قبول ندارد باید از بین برود؛ درحالیكه این تفکر دقیقاً در تقابل با اسلام است.
ابراهیمی‌نائید با اشاره به آیه 13 سوره حجرات در خصوص آفرینش انسان‌ها از قبایل و شعبات مختلف «یا أیُّهَا النّاسُ إِنَّا خَلَقناکُم مَن ذَکَرٍ وَ أُنثَی وَ جَعَنَاکُم شُعُوباً وقَبَائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکرَمَکُم عِندَاللّهِ أَتقَاکُم إِنَّ اللهَ عَلیم خبیر: ای مردم! بی تردید ما همه افراد نوع شما را از یک مرد وزن (آدم وحوا) آفریدیم و شما را قبیله‌ای بزرگ و کوچک قرار دادیم تا همدیگر بشناسید مسلماً گرامی‌ترین شما نزد خدا پرهیزکارترین شماست همانا خداوند بسیار دانا و آگاه است.» این آیه را دلیل متقن بر تأکید اسلام بر موضوع چندفرهنگ‌گرایی دانست.
رایزن فرهنگی ایران سپس وجود امنیت در کشورهایی مانند ایران و آذربایجان را مرهون توجه ویژه و رعایت حقوق ادیان دیگر دانست و گفت: در ایران با همه ادیان الهی و فرهنگ‌ها با احترام برخورد می‌شود و شهروندان غیرمسلمان در ایران از کلیه حقوق شهروندی برخوردارند و حتی پیروان ادیان دیگر در پارلمان نماینده دارند.  
وی در صحبت‌های پایانی خود به تحمل‌پذیری که همواره در کنار چندفرهنگ‌گرایی مطرح می‌شود نیز اشاره كرد و افزود: تحمل‌پذیری (تلورانس) به معنی عدم مقابله با متجاوزین به جان و مال و خاک و ناموس نیست و پایبندی به آن نباید مانع دفاع از کشور و دین شود؛ چرا که سرزمین‌های اشغال‌شده را نمی‌توان با تعبیر تحمل‌پذیری به سکوت در مقابل متجاوز آزاد کرد.
مبارز قربانلی، رئیس کمیته امور دینی جمهوری آذربایجان نیز طی سخنانی در این همایش با اشاره به پیامدهای سنگین پدیده تروریسم برای جامعه جهانی گفت: در سال ۲۰۱۵ میلادی تعداد جان‌باختگان از ترور در مقایسه با سال ۲۰۰۸ میلادی ۳۰۰ برابر افزایش یافته است.
وی افزود: در حال حاضر در بیش از ۴۰ کشور جهان جنگ و مناقشات ادامه دارد که تهدیدی جدی برای جامعه بشری است.
در این کنفرانس همچنین کمال عبداله‌اف، مشاور رئیس‌جمهور آذربایجان در امور اقلیت‌های دینی، عاکف علیزاده، رئیس آکادمی ملی علوم آذربایجان، تنی چند از مفتیان و علمای جمهوری‌های مسلمان‌نشین روسیه و همچنین نمایندگان دیگر ادیان از کشورهای روسیه و گرجستان نیز سخنرانی كردند.
captcha