آنچه در دهمین دوره ارزیابی قاریان و حافظان اعزامی به مسابقات بین‌المللی خواهد گذشت
کد خبر: 3550766
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷

آنچه در دهمین دوره ارزیابی قاریان و حافظان اعزامی به مسابقات بین‌المللی خواهد گذشت

گروه مسابقات: در دوره ارزیابی قاریان و حافظان قرآن کریم اعزامی به مسابقات بین‌المللی قرآن کریم شرکت‌کنندگان طی مدت سه روز مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)،‌ دهمین دوره ارزیابی قاریان و حافظان قرآن کریم اعزامی به مسابقات بین‌المللی قرآن از روز چهارشنبه، 17 آذرماه و به مدت سه روز در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و ساختمان مرکزی سازمان اوقاف برگزار می‌‌شود.
بر همین اساس در این دوره علاوه بر برگزاری مسابقه انتخابی بین قاریان و حافظان بزرگسال قرآن کریم که همچون سنوات گذشته برگزار می‌شود و با توجه به برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان در سال آینده،‌ شاهد رقابت دانش‌آموزان در این دوره برای معرفی نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی خواهیم بود.
بر همین اساس برای معرفی این نمایندگان در بخش دانش‌آموزی، علاوه بر معرفی نفراتی که توسط وزارت آموزش و پرورش که برگزیدگان جشنواره داخلی آن وزارتخانه هستند، افرادی که در سال‌های قبل بدون اینکه به رقابتی بین‌المللی اعزام شوند، نیز حضور دارند. البته با توجه به اینکه درخواست کشورهای مختلف معمولاً شرط سنی داشته و کمتر از 25 سال بوده است، در ادوار گذشته نیز شاهد حضور قاریان و حافظان مقطع شکوفه‌ها در این دوره بوده‌ایم.
با این وجود امسال اما این دعوت دوسویه شده و شکوفه‌ها هم برای حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی و هم برای حضور در سایر مسابقات بین‌المللی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.
بر اساس گزارش خبرنگار ایکنا در این دوره سه روزه، حافظان و قاریان قرآن کریم که اسامی آنها از قبل توسط مرکز امور قرآنی مشخص شده است،‌حضور خواهند یافت. در این دوره حافظان در دو گروه «الف» و «ب» مورد ارزیابی قرار گرفته و مباحث مختلفی را پاسخ خواهند داد که از جمله آنها بحث حفظ استقامتی و ‌آیات مشابه خواهد بود.
امسال برخلاف سال گذشته که شرکت‌کنندگان اعتقاد داشتند در بحث حفظ استقامتی سؤالات سنگین بوده است،‌ حدود 10 درصد از حجم سؤالات کاسته شده است. بنابراین در این بخش حدود چهار تا پنج صفحه از حجم سؤالات کاسته شده است. در این بخش مجموع سؤالات حدود 12 صفحه در نظر گرفته شده است. در مورد حفظ آیات مشابه نیز مجموعاً شش صفحه باید پاسخ داده شود.
علاوه بر این همچنین حافظان در دو کلاس صوت و لحن و تجوید و وقف و ابتدا نیز باید حضور یابند. این کلاس‌ها با حضور اساتید برجسته برگزار می‌شود که در همانجا به دو سؤال باید پاسخ داده شود. یکی از کلاس‌ها اختصاصی به بحث صوت و لحن می‌پردازد. در واقع این کلاس‌ها علاوه بر ارزیابی همراه با آموزش نیز خواهد بود.
در بحث قاریان نیز به همین صورت است، در این در نوبت صبح شرکت‌کنندگان بخش دانش‌آموزی یا همان شکوفه‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و بعدازظهر و بعد از مغرب نیز قاریان بزرگسال در این ارزیابی حضور می‌یابند.
در این بخش مفاد آزمونی به این صورت است که پنج قطعه هفت سطری ترتیل در یک مقطع زمانی برای قاریان در نظر گرفته شده است.
همچنین در یک مقطع یک تلاوت 10 دقیقه‌ای دارند،‌ روز بعد نیز یک تلاوت 10 دقیقه‌ای دیگر در نظر گرفته شده است. تلاوت پنج دقیقه‌ای یکی دیگر از مفاد این آزمون است و در پایان نیز یک تلاوت مجلسی که حدود 20 دقیقه‌ خواهد بود مدنظر قرار گرفته است.
تلاش مسئولان برگزاری این آزمون این است که بعد از دوره نتایج اعلام شود که با توجه به اینکه نتایج ممکن است نیاز به بازبینی و بررسی مجدد داشته باشد،‌ زمان دقیق اعلام نتایج مشخص نشده است.
همچنین محل برگزاری این دوره مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و ساختمان مرکزی سازمان اوقاف و امور خیریه خواهد بود که البته همچون سال گذشته تلاوت‌های مجلسی این دوره در یکی از بقاع متبرکه برگزار خواهد شد که هنوز محل دقیق آن مشخص نشده است.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۹/۱۴ - ۲۰:۱۶
0
0
لطفا داورهای عادل و دقیق استفاده کنین. پارسال بعضی از داوران که از نژاد خاصی بودن واقعا تعصب همشهری هاشون رو داشتند.
captcha