به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از صربستان، در همایش «علمالنفس در اسلام، مسیحیت و بودیسم»(روانشناسی در اسلام، مسیحیت و بودیسم)، «تهران خلیلویچ»، عضو هیئت مؤسسین مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد به بیان جایگاه و اهمیت علمالنفس در حکمت اسلامی پرداخت.
این گردهمایی علمی از سوی مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد، دفتر رهبر کلیسای ارتدوکس صربستان و سازمان دولتی معروف صربستانی موسوم به «خانه جوانان بلگراد» برگزار شد.
برگزاری این همایش علمی با استقبالی کمنظیر مواجه شد به شکلی که در سالن اجتماعات «خانه جوانان بلگراد» جای خالی برای بسیاری از علاقمندان پیدا نمیشد و تعداد زیادی از آنان از آغاز تا پایان همایش، ایستاده به مطالب سخنرانان و پرسش و پاسخها گوش فرادادند.
پروفسور «آلکساندر جاکواتس»، استاد دانشکده الهیات مسیحی دانشگاه بلگراد و پروفسور «رادوساو پوشیچ»، استاد دانشکده زبانشناسی دانشگاه بلگراد و رئیس انستیتوی «کنفوسیوس» در صربستان از دیگر سخنرانان این همایش بودند.
تهران خلیلویچ در ابتدای سخنان خود در همایش بلگراد گفت: نفس انسانی در اسلام در شاخههای گوناگون علوم عقلی و سنتی اسلامی مورد بررسی و تحلیل تفصیلی قرار میگیرد که آن علوم عبارتند از علم کلام، فلسفه و عرفان.
وی افزود: همه میراثبران علوم عقلی مذکور در اسلام در تحقیقات متقن خود و در چارچوب رویکردهای روششناختی مختلف، به دنبال کشف نابترین تعالیم و پیامهای قرآن کریم و احادیث پیرامون هویت نفس انسانی و ابعاد و مراتب گوناگون وجودی آن بودهاند.
خلیلویچ که چندی قبل، کتاب تألیفی جدید وی به زبان صربی در حوزه کیهانشناسی و علم النفس در فلسفه اسلامی، با عنوان «جهانهایی درون ما، جهانهایی ورای ما» در شصت ویکمین نمایشگاه بینالمللی کتاب بلگراد رونمایی شد، در ادامه به تبیین جایگاه علم النفس در میراث فلسفی جهان اسلام پرداخت و به توسعه و تعمیق چشمگیر مباحث این حوزه در سه مکتب فلسفی مشاء، اشراق و حکمت متعالیه در قرون گذشته اشاره کرد.
عضو هیئت مؤسسین مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد همچنین برخی از مبانی کلیدی حکمای مسلمان را در این مبحث به اختصار شرح داد و بیان کرد که ملاصدرا در سایه آموزههای خود از توانمندی حرکت تکاملی نفس انسانی در طول مراتب گوناگون عوالم هستی پرده برداشت.
«خلیلویچ» در پایان سخنرانی خود، ضمن تفسیر آیه 44 سوره اسراء: «تُسَبِّحُ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَالْأَرْضُ وَمَنْ فِيهِنَّ
وَإِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلَكِنْ لَا تَفْقَهُونَ
تَسْبِيحَهُمْ إِنَّهُ كَانَ حَلِيمًا غَفُورًا: آسمانهای هفتگانه و زمین و کسانی که در آنها هستند، همه تسبیحِ او میگویند؛ و هر موجودی تسبیح و حمد او میگوید؛ ولی شما تسبیح آنها را نمیفهمید؛ او بردبار و آمرزنده است»، توضیح داد که تسبیح در این آیه کریمه متفرع بر شعور و شعور هم متفرع بر حیات بوده و لذا همه موجودات، همانند انسان، از شعور و حیات برخوردار هستند و همه رو به ساحتهای متعالی هستی دارند.
پس از اتمام سخنرانیها، تعداد زیادی از حضار علاقمند به طرح سؤالاتی پیرامون غنای علمالنفس در اسلام پرداختند که در این میان، «خلیلویچ» در پاسخ به سؤالی در باب توانمندی علوم مدرن در شناخت نفس انسانی، بیان کرد که علوم تجربی مدرن با محدودیت بنیادین روششناختی در این زمینه مواجه هستند، گو این که ابزارهای معرفتی این علوم پدیدههایی را که محسوس نیستند، نمیتوانند شناسایی کنند. وی نتیجه گرفت که علوم تجربی مدرن از آثار و لوازم نفس انسانی سخن میگویند که به معنایی رفتارشناسی است، نه روانشناسی. اما آنچه که موضوع مطالعات حکمای مسلمان بوده، خود ذات، هویت و اصل نفس انسانی است.
لازم به ذکر است که همایش بزرگ آتی از سلسله همایشهای علمی مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد، دو ماه آینده با موضوع «فلسفه اجتماعی اسلام و نیازهای معاصر» در پایتخت صربستان برگزار خواهد شد.