آیتالله هادوی تهرانی عنوان کرد:
مفاهیم علمی قرآن مبنای تحقیقات علوم تجربی قرار گیرد/ کم توجهی به مباحث علمی قرآن
گروه حوزههای علمیه: استاد تفسیر حوزه علمیه گفت: مفاهیم قرآن باید مبنای مطالعات علمی قرار بگیرد زیرا علوم تجربی ناظر به حقایق هستند و نحوه مطالعه در آنها کاملا از مباحث فقهی قرآن متفاوت است.
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) آیتالله مهدی هادوی تهرانی امروز، 15 آذرماه در تفسیر سوره مبارکه انبیاء گفت: خداوند فرموده است که انسان با همین آیات و نشانههای طبیعی باید قدرت خدا را درک کند و به او ایمان میآوردند و نباید اعراض میکردند ولی بیشتر مردم اعراض میکنند.
وی افزود: امروز برخی مفاهیمی که قرآن در هزار و 400 سال پیش عنوان فرموده است مفاهیم فوقالعاده پیچیده و پیشرفته حتی در نزد متخصصان علوم تجربی محسوب میشود مثلا برای کسی که متخصص اخترفیزیک است اگر مباحث پدیدههای طبیعی قرآن عنوان شود برای او فوقالعاده پیچیده است و چیزی میفهمد که این فهم در روزگار نزول نبوده و حتی خیلی از مردم این دوره هم اینها را نمیفهمند. در واقع دین و قرآن تفضلی کرده و مطالبی گفته که بشر زودتر بتواند به برخی پدیدهها پی ببرد و همین نشانه اعجاز قرآن است.
این استاد تفسیر حوزه با بیان اینکه مباحث علوم تجربی کمتر از نگاه قرآنی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، عنوان کرد: برخورد با مفاهیم علمی قرآن و احیانا روایات برخوردی شبیه مباحث فقهی قرآن است در حالی که فقه مجموعه اعتبارات شرعی است و روش آن متفاوت است در حالی که بیولوژی و اخترفیزیک و علوم تجربی ناظر به حقایق هستند لذا نحوه مطالعه در آنها کاملا متفاوت است.
وی اظهار کرد: مفاهیم قرآن باید مبنای مطالعات علمی قرار بگیرد وقتی قرآن سخن از رتق و فتق آفرینش بیان کرده باید با روش علمی دنبال مطالعه آن برویم و یا زنده بودن هر چیزی را به آب نسبت داده است باید از لحاظ علم تجربی مورد توجه قرار گیرد البته این کار به صورت نادر در ایران انجام شده است.
این استاد حوزه اظهار کرد: قرآن مملو از مباحث علوم تجربی است که باید مبدا و منشا تحقیقات وسیع علمی قرار گیرد البته طرح مباحث طبیعی در قرآن وجوه مختلفی دارد از طرفی مبدئی برای ایمان است و از طرف دیگر بحث اعجاز علمی قرآن است و میتواند مبنایی برای تحقیق علمی قرار گیرد البته اصل و هدف قرآن، رسیدن به حقیقت و غایت دین یعنی هدایت است.
تفسیر سوره انبیاء
وی همچنین در تفسیر سوره مبارکه مومنون تصریح کرد: در این سوره مکررا به بحث ارسال انبیاء اشاره کرده که برای هدایت بشر آمدند اما نوع بشر در هر دورهای انبیاء را تکذیب کردند.
وی افزود: خصلتی در روح انسان است که او را از همه موجودات جدا میکند؛ موجودات مرتبه وجودی خاصی دارند که نمیتوانند از آن مرتبه ای که دارند بالا و پایین بروند ولی روح بشر می تواند از قاب قوسین تا اسفل السافلین برود و انتخابش هم به اراده و ایمان و عمل است.
این استاد تفسیر با بیان اینکه عالم به برکت انسان کامل خلق شده است، اظهار کرد: حتی اگر یک نفر مانند پیامبر(ص) وجود داشت و هیچ فرد مومن دیگری هم نبود باز هم میارزید که عالم برای او خلق شود از این رو گاهی این سؤال به خصوص از سوی جوانان مطرح است که خدا برای چه ما را خلق کرده که پاسخ فوق مناسب است.
وی اظهار کرد: اگر انسان کمی در مسیر الهی تلاش کند از آن طرف فیض الهی دریا دریا به سمت او خواهد آمد.