به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) آیتالله العظمی عبدالله جوادی آملی امروز 30 آذرماه در درس تفسیر خود در مسجد اعظم گفت: در قیامت جایی برای پوشاندن و کذب نیست زیرا در قیامت اختیار انسان به دست خود او نیست بلکه در دست ملکات نفسانی است بنابراین وقتی فرد در دنیا عادت به کذب داشته است در قیامت نیز این طور است. وی افزود: قرآن جای توسل و صدقه و شفاعت و ... را در منظومه دین بیان فرموده است و بعد هم تاکید دارد که سنت الهی و نظام آن تغییرپذیر نیست؛ یعنی شفاعت و دعا و صدقه حق است ولی مرز و قلمرو خاصی دارد و وقتی این قلمرو مشخص شد در سنت الهی تغییر و تبدیلی وجود نخواهد داشت و این تاکید را با «لای» نفی جنس مقید کرده است.
آیتالله جوادی آملی با اشاره به تخاصم مجرمان با شیطان در روز قیامت عنوان کرد: در قیامت جای مخاصمه نیست زیرا همه حرفها در دنیا گفته شده و پیامبران و کتب الهی برای همین مسئله ارسال شدند.
وی با بیان اینکه شفاعت در آخرت وجود دارد بیان کرد: ولی کسی که اکمال و امامت را نپذیرفت مرتضیالمذهب نیست و کسی که مرتضیالمذهب نیست نمیتواند مشمول شفاعت واقع شود همچنین مشرک و کافر و ... محروم از مغفرت هستند.
این مفسر قرآن تصریح کرد: کسی که با کفر و شرک و ... وارد صحنه قیامت شود براساس آیات صریح قرآن، مشمول شفاعت نمیشود و در قیامت نیز جایی برای تبدیل و تغییر هم نیست.
این مفسر اظهار کرد: خداوند مانند بشر نیست که ظلمی روا دارد؛ به هیچ کس و به هیچ اندازه ظلم نمیکند و در سوره مبارکه نساء نیز با شفافیت فرموده که به اندازه مثقال ذرهای خداوند به احدی ظلم نمیکند.
صاحب تفسیر تسنیم گفت: فحشها و بدرفتارهایی که انسانها در دنیا نسبت به یکدیگر دارند مصداق ظلم و نتیجهاش عذاب جهنم است ولی کسی بیش از آنچه ظلم کرده عذاب نخواهد شد.
این مفسر قرآن تصریح کرد: براساس اعتقاد امامیه، ذات تمامی کارهای خداوند بر نظام احسن و عدل استوار است و هرگز ظلم نمیکند نه اینکه مانند اعتقاد معتزله، خداوند مجبور است ظلم نکند بلکه خداوند یقینا ظلم نمیکند.
وی تاکید کرد: در مورد جهنم بحث پرشدن مطرح است زیرا جهنمی زیاد است ولی در مورد بهشت، چون بهشتی کم است و بهشت وسیع لذا پر نمیشود از طرفی آتش جهنم مانند آتش دنیا نیست بلکه درک میکند و در صحنه معاد وقتی کفار را دید نعره میکشد.
آیتالله جوادی آملی بیان کرد: این اوصافی که خدا برای جهنم ذکر کرده است نمیتواند مجاز باشد زیرا همین گناه ربا و بی حجابی به صورت آتش در میآید و حطب آن نیز خود انسان است و وقود آن یعنی آتشزنه نیز، انسان بنابراین فرمایش شیخ طوسی در تبیان مبنی بر مجاز بودن، پذیرفتنی نیست.
این مفسر با تاکید بر اهمیت نماز اظهار کرد: نماز برای رفع خطرات پیش روی انسان کافی است البته شرطش این است که انسان با حضور قلب و توجه نماز بخواند در این صورت نگرانی از انسان رفع میشود زیرا وقتی درک کرد کارها دست خداست او به بهترین وجه مومن را اداره میکند.