کد خبر: 3555514
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰
قبادی تشریح کرد:

فرهنگ انتخاب درست لباس اجتماع چه جايگاهي دارد

گروه جامعه: دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور همزمان با انتشار فراخوان ششمین جشنواره مد و لباس فجر که با محور لباس اجتماع منتشر شده است، به این سؤال پاسخ داد که چه قدر در جامعه ایران فرهنگ انتخاب درست لباس اجتماع وجود دارد؟

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) طراحی لباس با موضوع «لباس اجتماع» محور فراخوان ششمین جشنواره مد و لباس فجر در سال جاری است. بر همین اساس مصاحبه‌ای با حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور صورت گرفت.

وی در در پاسخ به این سؤال که چه قدر در جامعه ایران فرهنگ انتخاب درست لباس اجتماع وجود دارد؟ گفت: لباس اجتماع به عنوان یکی از پر اهمیت‌ترین مسائل و مهم‌ترین اولویت فعالیت‌های کارگروه ساماندهی مد و لباس است.

وی تصریح کرد: یکی از پیش‌نیازهای جدی جامعه تأمین لباس اجتماع با برخورداری از تنوع، تکثر، گوناگونی و البته مبتنی بر ارزش‌ها و هنجارهای دینی و اجتماعی است. بنابراین تلاش شده است که لباس اجتماع به عنوان یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش‌های جشنواره مورد توجه قرار گیرد تا زمینه توسعه و تسریع این فعالیت را در کشور فراهم کند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد لباس با اعلام این مطلب که اطمینان داریم بسیاری از طرح‌های ارائه شده در جشنواره‌ها به عنوان دست‌مایه سایر طراحی‌ها و الگوها مورد توجه قرار می‌گیرد و بسیاری از آنها با برخی تغییرات به تولید انبوه می‌رسد، گفت: به همین دلیل در بخشی از نمایشگاه امسال به صورت مجزا لباس‌های کاربردی که در نمایشگاه‌های سال گذشته ارائه و به تولید انبوه رسیده با مشخصات کامل و محل عرضه به نمایش گذاشته می‌شود تا پاسخ‌گوی نیاز علاقه‌مندان باشد.

قبادی افزود: در اصل این بخش مسیر آغاز شده و سامان یافته در تأمین لباس اجتماع به صورت کاربردی و وارد جامعه شده را به نمایش می‌گذارد.

وی در تبیین فرهنگ توجه به لباس اجتماع، گفت: جامعه نیاز به تأمین طرح و ارائه طرح‌های جدید دارد و مستمراً طراحان و تولید کنندگان مسئول هستند که این نیاز را پاسخ دهند. پیشرفت‌ها و توسعه فعالیت‌های ما نیز مبتنی بر ارائه طرح‌های جدید است.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور مجموعه طراحی کشور را به مصابه موتور مولد و تأمین کننده پیش‌نیاز تولد عنوان و اظهار کرد: طراحان به صورت مستمر فعال هستند و مجموعه عملکرد سالیانه طراحان حاکی از آن است که توانسته‌اند بخش قابل توجهی از نیاز جامعه را پاسخ دهند اما تا ایده‌آل و مطلوب ما و جامعه فاصله زیاد است. ما تلاش می‌کنیم این فاصله را به حداقل برسانیم و امیدواریم با محور قرار دادن موضوعات اصلی مثل لباس اجتماع فاصله این اقدامات کاهش پیدا کند.

لباس‌ با شاخص‌ها و فرهنگ ایرانی و اسلامی طراحی می‌شود اما توليد نه!

وی در ادامه با تأکید بر اینکه هم به مسئله طراحی و هم به مسئله تولید داخلی محصولات توجه داریم، گفت: اندیشه و فکر و خلاقیت طراحان ما معطوف به ظرفیت‌‌های داخلی است و با شاخص‌ها و فرهنگ داخلی، ایرانی و اسلامی خلق می‌شود اما این محصولات باید تولید شود.

قبادی افزود: بخشی از تولید کنندگان کشور اهمیت موضوع را نسبت به گذشته بیشتر مورد توجه قرار داده‌اند و این تغییر را به راحتی می‌توان در سطح شهرها مشاهده است. اگر به مراکز اصلی فروش در شهرها مراجعه کنیم تغییر و توجه بیشتر به لباس ایرانی و اسلامی را مشاهده می‌کنیم اما معتقد هستیم این کافی نیست و جبران عقب‌ماندگی چندین ساله زمان‌بر است.

وی در پاسخ به این سؤال که برای نهادینه کردن فرهنگ درست پوشش اجتماع چه انتظاری از سایر نهادها دارید؟ گفت: از خود طراحان و تولید کنندگان انتظار می‌رود که ارزش‌های جامعه را همواره مد نظر قرار دهند و نگاه، نگاه جامعه دینی و اسلامی باشد. ممکن است بخش اندکی از جامعه طور دیگری فکر کنند و ما نمی‌توانیم جلوی اندیشه برخی را بگیریم اما جامعه ارزشی ما نیاز به طرح و ایده خلاقانه مبتنی بر تفکر ایرانی و اسلامی دارد به نظر ما خلاقیت، تنوع، رنگارنگی و از همه مهمتر شایستگی در سرلوحه فعالیت‌ها است اما دستگاه‌های زیربط به ویژه دستگاه‌های تبلیغاتی، معرفی کننده و اطلاع‌رسان بیش از گذشته باید به این مسئله توجه کنند.

یکی از مشکلات جدی ما عدم آگاهی مردم از ظرفیت‌های داخلی است

قبادی تأکید کرد: یکی از مشکلات جدی ما عدم آگاهی مردم از ظرفیت‌های داخلی است. وقتی این زمینه در بین خانواده‌ها فراهم می‌شود و افراد جامعه کارهای خوب را می‌بینند مشکل بعدی دسترسی آنها است. در نمایشگاه‌ها مشاهده می‌کنیم بیشترین ضعف و نقد نداشتن دسترسی اعلام می‌‌شود که این دسترسی نیاز به اطلاع‌رسانی دارد.

فروشگاه لباس اسلامی زیاد شده اما دسترسی کم است

وی ادامه داد: معتقد هستیم که تعداد مراکز و تولید کنندکان بسیار قابل توجه است و تولید کنندگان و فروشگاه‌های لباس اسلامی افزایش پیدا کرده است. اما دسترسی کافی به دلیل عدم اطلاع‌رسانی وجود ندارد.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس نکته بعدی که باید به آن توجه شود را اجرای دستورالعمل‌های موجود در حوزه تولید دانست و گفت: دستگاه‌های مهم مثل وزارت صنعت معدن و تجارت باید به دقت سایر دستورالعمل‌هایی که در جهت تقویت فعالیت‌های داخلی است را اجرا کنند. از جمله مهم‌ترین این دستورالعمل‌ها توجه به دستورالعمل حضور برندها در ایران و اجرای دقیق آن در جهت ایجاد رقابت برابر با برندهای خارجی است. تاکنون طراحان و تولید کنندگان ما در یک رقابت برابر نبوده‌اند و از شرایط نابرابر و اینکه برندهای خارجی بتوانند با امکانات بسیار بالا و حتی برندهای غیرقانونی بتوانند در بازار مانور بدهند همواره گله‌مند هستند.

وی تأکید کرد: توجه و اعمال دستورالعمل‌ها کمک می‌کند که زمینه فعالیت بخش داخلی و خصوصی و طراحان و تولید کنندگان را به خوبی فراهم کنیم.

captcha