محمود خدادوست، مدیرکل دفتر طب سنتی و اسلامی وزارت بهداشت در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، بار دیگر نسبت به ورود افراد غیر مجاز به حوزه سلامت هشدار داد و گفت: یکی از چالشهای جدی امروز حوزه سلامت کشور ورود افراد غیر پزشک به این حوزه و طبابت تحت عنوان طب سنتی، طب اسلامی، طب رضوی و طب قرآنی است.
وی افزود: این افراد که فاقد مجوزهای قانونی در حوزه درمان و سلامت هستند از اطلاعات فقهی اندکی برخوردارند، چرا که نه علم رجال میدانند و نه شأنیت آیات و روایات را در نظر میگیرند.
رئیس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه این افراد به شدت از اعتقادات مردم سوء استفاده میکنند گفت: دین اسلام یک دین جامع و کامل بوده گزارههای بسیار زیادی هم در رابطه با سلامت دارد که بسیار به جا و کاربردی هستند.
وی عنوان کرد: آنچه مسلم است باید بپذیرفت که دین اسلام و شریعت مقدس آن اساسا دین هدایت انسان است؛ دین کاملی برای رساندن او به سعادت و نزدیکی به خدا بوده و کتاب قرآن نیز به تعبیر خود «تبْیاناً لِکُلِّ شَیْء» است.
خدادوست ادامه داد: علامه طباطبایی در تفسیر این آیه میفرمایند: «تبْیاناً لِکُلِّ شَیْء» یعنی اینکه خداوند برای هدایت انسان به خدا از هیچ چیزی فروگذار نکرده است؛ بازهم این بدین معنی نیست که قرآن به همه امور و جژئیات مربوط به شیمی فیزیک، نفت گاز و طب هم ورود پیدا کرده باشد چرا که اصلا وظیفه اسلام این نبوده و قلمرو دخالت دین نیست.
وی با بیان این اینکه قرآن راهبرد اصلی و کلان میدهد اظهار کرد: هرچیزی از فیلتر اسلام عبور کند و مورد تأیید شرع باشد، اسلامی است حال میخواهد طب باشد یا اقتصاد، اما اینکه بیاییم به صورت تعمدی از برخی آیات و روایات استفاده کرده و آن را به عنوان طب اسلامی مطرح کنیم این مسلما شیادی و خیانت به اسلام و پیروان آن است.
مشاور وزیر بهداشت با بیان اینکه همه ما بر این اعتقادیم که اسلام در حوزه سلامت معنوی حرفهای زیادی برای گفتن دارد، اظهار کرد: اگر به دنبال ریشهیابی بیماری صرفا در روایات باشیم کار ممدوح و پسندیدهای نیست.
وی بیان کرد: به قول شیخ صدوق یک روایات طبی به شرط اینکه سندیت و دلالت آن اثبات شده و تناقضی با دیگر منابع نداشته باشد با فرض همه اینها، قابلیت تعمیم به این زمان و مکان را ندارد.
این متخصص طب سنتی یادآور شد: راههای استنباط احکام فقهی 4 تا است؛ قرآن، سنت، اجماع و عقل، در شرایطی که دین ما دین هدایت و قرآن ما طبیان لکل شیء است؛ باز هم پای عقل به میان کشیده میشود.
وی افزود: یکی از توانمندیها و قابلیتهای فقه شیعه پویا بودن و سازگاری آن با زمان است؛ پس چگونه است که در رابطه با روایات طبی استفاده از عقل، تطبیق آن با زمان و مکان و شرایط مزاجی را مورد غفلت قرار میدهیم و یا استفاده از فنآوری روز را مذموم میدانیم، متأسفانه این کار با هیچ عقلی سازگاری نداشته و چه بسا به باورهای مردم و سلامت آنان ضربه وارد کند.