کد خبر: 3558586
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۷
آیت‎الله هادوی تهرانی:

اعتقاد به توحید افعالی، مرتبه عالی ایمان است

گروه حوزه علمیه: آیت‎الله هادوی تهرانی اعتقاد به توحید افعالی را بالاترین درجه توحید دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا)، آیت‎الله هادوی تهرانی امروز 12دیماه در درس تفسیر خود در خصوص آیه 27 سوره مومنین گفت: خشیت خوفی است که در برابر یک عظمت پیدا می‎شود.
وی افزود: کلمه رب از کلماتی است که خداوند اصرار فراوانی به استفاده آن در قرآن داشته است؛ رب دارای یک موضوعیت خاص است؛ ممکن است عده‎ای توحید صفاتی داشته باشند ولی دارای شرک افعالی باشند ولی  آنچه مهم است توحید افعالی است.
استاد حوزه بیان کرد: اینکه بپذیریم که خدایی که عالم را خلق کرده است دارای صفاتی عین ذات خود است ممکن است از سوی عده‎ای قبول نشود ولی آنچه مهم است، توحید افعالی است؛ توحید افعالی پذیرش ربوبیت الهی در تمام مراتب است.
وی گفت: تصور مردم این است که خداوند ما را خلق کرده و نعمت داده است ولی کارها بر اساس اراده ما انجام می‎شود؛ این اعتقاد با توحید ربوبی منافات دارد زیرا خداوند در تمام شئون حاضر است و همه چیز تحت اراده خداست.
هادوی تهرانی اظهارکرد: آسیب پذیرش این اعتقاد، جبری شدن است؛ چیزی که معاویه به آن دست زد و بیان می‌کرد که حکومت من خواست خداست؛ جبر پیش از آنکه از سوی اشعریون باب شود، یک پدیده سیاسی بود که معاویه آن را بنا کرد.
وی گفت: اینکه کسی توحید ربوبی را باور کند و اختیار را نیز بپذیرد بسیار مشکل است؛ امر بین امرین نیز ناظر به همین مساله است؛ اگر قرار بود که با پذیرش این اعتقاد تکلیف از ما سلب شود دیگر تکلیف، معنی نداشت. تلقی برخی از عالم زرع نیز همین گونه است و اصرار روی این امر نیز به جبرگرایی روی می‎آورند؛ کسی که به جبرگرایی روی می‎آورد مفهوم نبوت و امامت را نیز زیر سوال می‏برد.
هادوی تهرانی بیان کرد: خداوند روی رب بودن خود تاکید دارد ولی بیان نکرده است که راه و چاه مشخص است و انسان نیز مخیر است که هر شکل رفتار کند؛ ما به اراده خود می‎رویم ولی خداوند نیز ما را هدایت می‎کند.
این استاد حوزه یادآور شد: انسان موجود مختار است که با اختیار خود می‎تواند به عالی‎ترین درجات عرفانی برسد و یا می‎تواند در اسفل السافلین سقوط کند.
captcha