بازدید نماینده حقوق بشر سازمان ملل از میانمار
کد خبر: 3561230
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۱

بازدید نماینده حقوق بشر سازمان ملل از میانمار

گروه بین‌الملل: نماینده حقوق بشر سازمان ملل دیروز یکشنبه، 19 دی برای بازدید از مناطق درگیری و بررسی آثار تنش‌ها، وارد میانمار شد.

بازدید نماینده حقوق بشر سازمان ملل از میانمار
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، به دنبال افزایش گزارش‌هایی درباره سرکوب‌های دولتی و نقض حقوق مسلمانان روهینگیا، یانگهی لی، نماینده سازمان ملل در امور حقوق بشر در سفر 12 روزه دیروز وارد میانمار شد.
در پی حملات هماهنگ نهم اکتبر ۲۰۱۶ به ایست‌های مرزی میانمار با بنگلادش حملات علیه اقلیت‌های مسلمان روهینگیا در ایالت راخین آغاز شد.
مقام‌های میانمار، مسلمانان را عامل حملات دانسته و عملیات نظامی سنگینی در ایالت شمالی میانمار به راه انداختند.
از آن زمان حدود ۸۶ تن کشته و به گفته سازمان ملل حدود ۳۴ هزار تن از غیرنظامیان در مرزهای بنگلادش آواره شده‌اند.
ساکنان ایالت راخین، ارتش میانمار را به کشتار، تجاوز جنسی و بازداشت‌های خودسرانه غیرنظامیان و نیز سوزاندن روستاها متهم می‌کنند، در حالیکه دولت تحت رهبری «آنگ سان سوچی»، این اتهامات را رد کرده و مدعی است که یک عملیات «ضد شورش» در جریان است.
قرار است، یانگهی لی به ایالات «راخین، یانگون، نایپیداو» و ایالت «کاچین» در شمال میانمار رفته و تاثیرات تنش‌ها را میان ارتش و شبه‌نظامیان در ایالت‌های کاچین و شان بررسی کند.
وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: تحولات چند ماه گذشته نشان می‌دهد که جامعه بین‌الملل باید در نظارت بر شرایط حقوق بشری در میانمار هوشیار باشند.
یک میلیون و 300 هزار مسلمان روهینگیا در میانمار زندگی می‌کنند اما دولت این کشور از دادن حق شهروندی به آنان خودداری می‌کند. همچنین، مسلمانان روهینگیا با محدودیت‌های تردد، ازدواج و فرصت‌های اقتصادی مواجه هستند.
captcha