کد خبر: 3562160
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰
عطایی‌فر خواستار شد:

«تئاتر فجر» زمینه بروز استعدادهای جوان نمایشی را فراهم کند

گروه هنر: متأسفانه گاه روابط مقدم بر ضوابط اجرایی در جریان تئاتر فجر؛ بزرگترین رویداد تئاتری کشور می‌شود و در نتیجه در ادوار گوناگون جشنواره شاهد حضور گروه‌های شناخته شده تئاتری هستیم که این امر مجالی برای بروز استعدادهای جدید و جوان تئاتری فراهم نمی آورد.

محمدرضا عطایی‌فر، نویسنده و کارگردان تئاتر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) گفت: جشنواره تئاتر فجر به عنوان مطرح ترین و بزرگترین ویترین نمایشی کشور محل و آوردگاهی است که در آن باید شاهد متنوع ترین آثار نمایشی در جهت تأمین سلایق مخاطبان بود.
وی گفت: در عین حال از دیرباز «تئاتر فجر» موجبات پویایی و نشاط جامعه تئاتری را نیز فراهم می‌آورد و اقشار گوناگون فعال در این هنر خود را برای عرضه جدیدترین دستاوردهای هنری خود از مدتها قبل آماده می‌کردند و این ظرفیت مناسبی را ایجاد می‌کند تا هر ساله شاهد بروز و کشف استعدادهای تازه در حوزه هنرهای نمایشی باشیم.
عطایی‌فر تصریح کرد: با این وجود گاه مشاهده می‌شود که روابط دوستانه و برخی ملاحظات موجب  می‌شود تا برخی مظاهر بروز این استعدادها که می تواند در صورت سرمایه‌گذاری درست آینده هنرهای نمایشی کشور در رسیدن به وضعیت مطلوب و حرفه ای نمایش تضمین کند چندان مورد توجه قرار نگرفته و مغفول باقی بماند.
این هنرمند فعال در عرصه هنرهای نمایشی در ادامه گفت: چه بسیار استعدادهای نوین در عرصه‌های نمایشی به ویژه نمایشنامه‌نویسی و اجراهای نمایشی وجود داشته و دارند ولی از آنجا که نویسنده وکارگردان و گروه اجرایی آن ناشناخته هستند، چندان مورد توجه قرار نمی گیرند و این در شرایطی است که ممکن است به لحاظ محتوایی و تکنیکی حرفی برای گفتن داشته باشند.
وی افزود: به نظر می رسد جشنواره «تئاتر فجر» در مقاطعی کار خود را راحت کرده و به جای مواجهه با اثر نمایشی خلاق  همانطور که گفته شد شاید ظرفیت مناسبی برای سرمایه‌گذاری داشته باشد، تنها به سراغ گروه های شناخته و یا امتحان پس داده می رود و یا برای اعتبار جشنواره از حضور پیشکسوت نمایشی استفاده می‌کند که باز به دلیل شهرت نامی که دارند آثارشان مورد اقبال مخاطب قرار می‌گیرد هر چند که شاید خود اثر نمایشی چندان جالب توجه نباشد.
عطایی‌فر در پایان گفت: باید  جشنواره «تئاتر فجر» را مکانی برای ورود همه گروه‌های نمایشی با رویکرد و سلایق مختلف، گروه‌های حرفه‌ای و مستعد در کنار هم تبدیل کنیم و به واقع به جای تکیه بر نام افراد و گروه‌های آشنا زمینه برای ارزیابی گروه‌های شرکت کننده برمبنای اثر نمایشی که اراده کرده‌اند صورت گیرد.
captcha