حجتالاسلام
محمد منیبراد، امام جمعه شهرجدید سهند در گفتوگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از آذربایجانشرقی، گفت: یکی از مهمترین شیوههای اُنس با
قرآن رعایت حق تلاوت است.
وی، افزود: شخصی که بصیر نباشد و راه و چاه را
در پیچ و خم حوادث تشخیص ندهد، هرگز نمیتواند به سر منزل مقصود برسد.
برای همین، زندگی با آیات قرآن برای همه انسانها آگاهی بخش و بصیرت افزاست
و مانند چراغ راه، روشنی بخش است.
وی با اشاره به آیه ۱۲۱ سوه بقره
تشریح کرد: در این آیه میخوانیم: «کسانی که کتاب آسمانی به آنها دادهایم
آن را چنان که شایسته آن است میخوانند، آنها به پیامبر اسلام ایمان
میآورند و کسانی که به او کافر شوند، زیان کارند».
حجتالاسلام
منیبراد ادامه داد: تلاوت قرآن، متابعت از قرآن در قرائت و دنبال کردن
معانی و پیروی در عمل است؛ پس هر تلاوتی، قرائت است، اما هر قرائتی تلاوت
نیست؛ اصولا تلاوت در مواردی به کار میرود که مطالب قرائت شده، وجوب پیروی
را در پی آورد.
امام جمعه شهر جدید سهند افزود: از مراحل بالای انس با
قرآن تدبر در آیات قرآن است، که قرآن آن را از جمله وظایف انسان به شمار
آورده است.
حجتالاسلام منیبراد از لزوم تدبر در آیات قرآن گفت و تاکید
کرد: هنگام تلاوت آیات قرآن هرگز نباید بدون تدبر و تامل رد شد؛ زیرا با
تدبر در آیات قرآن، آنها خودشان را نمایان میکنند. تدبر در آیات هرگز معطل
شدن و توقف بی حرکت و تفکر نیست؛ تدبر در آیات قرآن در واقع تفسیر آیات به
آیات دیگر است.