گردهمایی قرآنیان استان البرز به یاد مرحوم «جمال سام» + عکس
کد خبر: 3563265
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶

گردهمایی قرآنیان استان البرز به یاد مرحوم «جمال سام» + عکس

گروه فعالیت‌های قرآنی: مراسم گرامیداشت زنده یاد «جمال سام» از اساتید پیشکسوت استان البرز شب گذشته با حضور پرشور مردمی برگزار شد.

جمال سام

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جامعه قرآنیان البرز شب گذشته محفل انس با قرآنی را به مناسبت یادبود «جمال سام» از پیشکسوتان قرآنی استان البرز واقع در کرج، رجائی شهر، بلوار مؤذن، بلوار اشتراکی شمالی، گلستان ۱۷، مسجد علی بن ابیطالب(ع) برگزار کرد که با استقبال پرشور مردم همراه شد.
در این مراسم، علاوه بر قاریان و شاگردان «جمال سام» قاریان ممتاز و بین‌المللی از جمله صالح اطهری فرد، حجت الله جعفری و گروه تواشیح الوارثین نیز حضور داشتند که به اجرای برنامه پرداختند.
رحیم رجبی مدرس و قاری استان البرز
آیت الله رزاقی از علمای استان البرز به عنوان سخنران این مراسم به بیان نکاتی در مورد اهمیت امتحان الهی پرداخت و گفت: خداوند هیچ مقام معنوی و کمالی را بدون امتحان به انسان نمی‌دهد، همچنان که در آیه 124 سوره بقره فرمود: «وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ...»، البته امتحان هم فقط برای دانستن نیست بلکه ممکن است اساتید در دانشگاه گاهی برای معین کردن وضعیت دانشجو از وی امتحان بگیرند تا از این طریق دانشجو رشد کند.
وی افزود: همچنین از نمونه‌های بارز افرادی که مورد ابتلائات الهی قرار گرفتند؛ حضرت زهرا(س) بود که در ابتدای زیارت نامه حضرت این آمده است که «يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللَّهُ ...» در نتیجه جایگاهی که حضرت به آنها رسید از رهگذر همین امتحانات بود که در ایام کوتاه عمرش سپری کرد.
گرامیداشت جمال سام

آیت الله رزاقی در ادامه و در مورد نوع نگاه به مرگ و اهمیت آن تصریح کرد: در مورد نوع نگاه به مرگ یک فرد نگاهش این است که معاد وجود دارد و باید پاسخگوی اعمالش باشد، اما یک نفر هم این طور فکر می‌کند که همه چیز در این دنیا تمام می‌شود، در واقع این جمله که خداوند چگونه زیستن را به ما بیاموزد و چگونه مردن را خودمان می‌آموزیم، اشتباه است. امام حسین(ع) هم فرمود: «ألموتُ أولی مِن رُکوبِ العارِ وَ العَارُ أولی مِن دخولِ النّارِ» نزد من، مرگ از ننگِ ذلّت و پستی بهتر و عزیزتر و محبوب تر است، اول امام از مرگ صحبت می‌کند و می‌گوید و سپس می‌گوید: من حسین بن علی(ع) هستم، قمر بنی هاشم(ع) هم که به میدان رفت فرمود: از مرگ هراسی ندارم و به همین دلیل است که خداوند در آیه دوم سوره ملک می‌فرماید: «الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ ...» ابتدا خداوند به مرگ اشاره کرده؛ چرا که کسی که به یاد مرگ است از تمام جهات نسبت به سایر مردم جلوتر است.
وی در تبیین ادامه آیه بیان کرد: خداوند در ادامه آیه آورده است: «لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا ...» تا این که شما را آزمایش کند تا مشخص شود کدام یک از شما دارای بهترین عمل هستید، لذا پرچمی بزرگتر از قرآن برای هدایت وجود ندارد، خداوند هم در این آیه نمی‌گوید ملاک برتری عمل زیاد است، بلکه می‌فرماید ملاک، عمل خوب است.
مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه های استان البرز در مورد مصداق «احسن العمل» تصریح کرد: طبق آیه 82 سوره اسراء «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ» قرآن دارو نیست که شاید مریض را بهبود بخشد یا نبخشد، بلکه قرآن شفاء است، قرآنیان با بقیه افراد متفاوت هستند، عالم قرآنی، معلم قرآن، کاگر قرآنی سبک و سیاقش چیز دیگری است، امام علی(ع) در صفات مؤمنین فرمود: «أَمَّا اللَّيْلَ فَصَافُّونَ أَقْدَامَهُمْ تَالُونَ لِأَجْزَاءِ الْقُرْآنِ يُرَتِّلُونَهُ تَرْتِيلًا ...» به هنگام شب براى عبادت برمی‌خیزند، در حالى‌كه اجزاى قرآن را شمرده و سنجيده تلاوت كنند. لذا قرآن خواندن شفاء است و در هر جمعی منتاسب با افراد حاضر باید آیات مربوطه تلاوت شود و ترویج قرآن نیز از مصادیق «احسن عملا» است.
در پایان این مراسم از طرف معاونت قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز به تعدادی از پیشکسوتان و فعالان قرآنی استان البرز با اهداء هدایایی تجلیل به عمل آمد.
جمال سام از پیشکسوتان قرآن استان البرز که سال‌ها در شهر کرج، دارای کرسی تدریس قرآن بود و شاگردان فراوانی را پرورش داده بود، 17 دی 95 دار فانی وداع کفت.
در این مراسم مرتضی عامر کاشی حافظ کل قرآن و شاگرد جمال سام به تلاوت آیاتی از سوره یس پرداخت، هم‌چنین گروه تواشیح الوارثین هم به اجرا برنامه پرداخت که در ادامه صوت آن ارائه می‌شود.
تلاوت مرتضی عامر کاشی
دریافت
کد


گروه تواشیح الوارثین
دریافت
کد





captcha