مسجد پناهگاه و مأمنی برای جوانان باشد
کد خبر: 3563340
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۴

مسجد پناهگاه و مأمنی برای جوانان باشد

گروه اجتماعی: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، با اشاره به جایگاه مساجد گفت: مسجد به‌عنوان مرکز و محور مهم فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در صدر اسلام دارای اهمیت بود و فلسفه وجودی مسجد این است که بتواند محور فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و پناهگاه و مأمنی برای جوانان باشد.

به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از آذربایجانشرقی، به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، امروز 27 دیماه در جلسه شورای مشورتی خواهران کانون‌های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان‌شرقی، با اشاره به جایگاه مساجد خاطرنشان کرد: مسجد بعنوان مرکز و محور مهم فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی در صدر اسلام دارای اهمیت بود و فلسفه ی وجودی مسجد این است که بتواند محور فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و پناهگاه و مأمنی برای جوانان باشد.

وی با اشاره به اینکه در دوره‌ای از تاریخ این کشور، مساجد را از نقش اصلی خود دور کردند، افزود: بعد از انقلاب اسلامی تلاش شد رویکرد اصلی مساجد احیا شود اما نقش بانوان در مساجد آنطور که باید احیا نشده است.

وی خواستار توجه ویژه به پتانسیل زنان و ظرفیت مساجد جهت حضور فعال بانوان در عرصه‌های مختلف فرهنگی تربیتی شد.

محمدپور، همچنین با تاکید بر نقش کانون‌های فرهنگی هنری در مساجد اظهار کرد: کانون‌های فرهنگی هنری در مساجد متمرکز شدند تا تعریف جدیدی از مسجد شکل دهند، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و دیگر مراکز موثر در مساجد باید خلاء فرهنگی هنری متاثر از حضور کم رنگ بانوان در مساجد را احیا کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: باید به کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به شکل کیفی نگاه کنیم، هر چند از افزایش کانون‌های مساجد نیز استقبال می‌کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در روش‌های ارائه شده در مساجد با مشکل روبه رو هستیم، عنوان کرد: هم افزایی، همراهی و تکامل سازنده دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط در مساجد می‌تواند فعالیت بانوان در مساجد را هموارتر و شیوه‌های بروز موثرتر جهت احیای نقش واقعی مساجد در حوزه سبک زندگی را احیا کند.

محمدپور تاکید کرد: باید براساس پژوهش‌ها و تحقیقات صورت گرفته موجود و تحقیق و پژوهش‌های جدید متناسب با فضای روز در حوزه فرهنگ و هنر و مسجد، به صورت کارشناسی و مدون، نسبت به طراحی و اجرای برنامه‌ها و طرح‌ها در مساجد اقدام کرد.
captcha