هنگ‌کنگ؛ میزبان کنفرانس «غذا در فرهنگ اسلامی»
کد خبر: 3565745
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۴

هنگ‌کنگ؛ میزبان کنفرانس «غذا در فرهنگ اسلامی»

گروه بین‌الملل: مرکز مطالعات فرهنگ اسلامی در هنگ‌کنگ کنفرانس «غذا و نوشیدنی در جامعه و فرهنگ اسلامی» را در روزهای 10 و 11 اردیبهشت‌ماه 96 برگزار خواهد کرد.

هنگ‌کنگ؛ میزبان کنفرانس «غذا در فرهنگ اسلامی»
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «cuhk.edu.hk»، مرکز مطالعات فرهنگ اسلامی دانشگاه چین در هنگ‌کنگ، این کنفرانس را با هدف بررسی پیچیدگی و تنوع نگرش‌ها و مصارف غذا و نوشیدنی در میان مسلمانان در نقاط مختلف دنیا برگزار می‌کند.
به‌طور کلی ادیان با سنت‌های فرهنگی و اجتماعی مربوط به غذا و نوشیدنی شامل تعیین مواد غذایی قابل مصرف و نحوه مصرف درست آن‌ها، ارتباط تنگاتنگ داشته و در شکل‌گیری این سنت‌ها تأثیر گذارند.
در این میان، اسلام تأکید فراوانی روی تأمین غذاها و آشامیدنی‌ها به‌عنوان نعمات خداوندی و نشانه‌هایی از رحمت و بخشش او، انفاق و خیرات به عنوان وظایف بشر و اصول تغذیه بر اساس پاکیزگی و حلالیت آن‌ها تأکید دارد.
اصول تغذیه در اسلام مبتنی بر آیات قرآن کریم و احادیث پیامبر اکرم(ص) است؛ بر همین اساس، علمای اسلام، حرام و حلال بودن غذاها و نوشیدنی‌ها را برای مسلمانان تعریف و مشخص کرده‌اند.
در چهارچوب این قواعد اسلامی، سنت‌های تغذیه‌ای مسلمانان توسط جنبش‌های فراملیتی و ادغام آن‌ها در جوامع و فرهنگ‌های دیگر شکل گرفته است.
در میان پویایی‌های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی، پایبندی به اصول تغذیه اسلامی و رعایت حرام و حلال، یکی از ویژگی‌های بارز مسلمانان به‌ویژه در جوامع چندملیتی به‌شمار می‌رود.
بنابراین مقالات کنفرانس «غذا و نوشیدنی در جامعه و فرهنگ اسلامی»، شامل تحقیقاتی در رشته‌های مختلف همچون مطالعات اسلامی، ادبیات، تاریخ، جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی و حقوق اسلامی خواهد بود.
در این کنفرانس کارشناسان مسلمان، سنت‌ها و تغذیه اسلامی را از دیدگاه‌های نظری و کاربردی با هدف کمک به مستندسازی فرایندهای تاریخی در رشد جوامع اسلامی، شناخت فن‌آوری‌های نوین و پیش‌بینی احتمالی تغییرات آتی در جوامع مسلمانان مورد تحلیل و بررسی قرار خواهند داد.
 ملهت ارسال مقالات برای شرکت در این کنفرانس جمعه، 15 بهمن‌ماه جاری اعلام شده است.
captcha