مؤمنی افزود: در این ارزیابی، آنچه که امسال اضافه شده و سال قبل نبود، ارزیابی عملکرد کیفی واحدهای مربوطه است، نتیجه ارزیابی نظری سال گذشته در برنامه نهایی نشد و امسال برای سال دوم مورد ارزیابی قرار گرفت. در دفترچهای که در اختیار معاونین فرهنگی واحدهای جهاد دانشگاهی قرار گرفته، درصد تخصیص بودجه به هر نقش مشخص شده که شامل بودجه کل برنامههای اجراشده، سنجش میزان رضایتمندی، توسعه ساختارها و واحدهای نوع ب، ساختارهای تازه تاسیس در سال دوم، تعداد دانشجویان همکار به صورت افتخاری، میانگین بهرهمندی جهادگران، تعداد طرحهای ویژه دانشجویی(هماهنگ، سراسری و داخلی)، تعداد طرحهای خارج از برنامه، میزان تطابق عملکرد با برنامه سه ساله و میزان عملکرد کیفی هر واحد از جمله موارد مورد ارزیابی است.
وی ادامه داد: فعالیتهای مهم معاونت فرهنگی در ارزیابی کیفی واحدها شامل ارزیابی اجرا و کیفیت طرحهای سراسری و هماهنگ، میزان بهرهمندی دانشجویان، ارزیابی مراکز نوع ب، طرحهای داخلی، تعداد دانشجویان همکار، تنوع قالبهای اجرایی، رضایتسنجی از مخاطبان، که در این راستا امتیازی به واحدها تعلق گرفت، چرا که وقتی به واحدها میرفتیم، دیده میشد واحدها با نیروی کم، کارهای بزرگ انجام میدهند.
مؤمنی در خصوص نحوه تحقیق در حیطه فعالیتهای فرهنگی جهاد به مواردی اشاره کرد و در مورد تخصیص نمره به آنها گفت: میزان بهرهمندی جهادگران، جذب مشارکت سازمانی و برونسازمانی، اطلاعرسانی و پوشش خبری واحدها، تولید محصولات فرهنگی مرتبط با طرحهای اجرا شده، دریافت تقدیرنامه و حسن تعامل با ستاد، از جمله مواردی بود که میتوانست به عدد و رقم تبدیل شود و در این راستا از عدد ۱۰۰ به آن واحد نمرهای داده شد. نحوه تحقیق نیز با توازن منطقی در تخصیص بودجه و جمعآوری عملکرد واحدها و ستادها، انجام شد و رقمی تعیین میشود که بهطور مثال در بحث عبادی ـ مناسک ۲۰ درصد بودجه در واحدها هزینه شده، حال آنکه در نقش خانواده و محیط زیست، نزدیک هدف بودیم، اما در سیاسی ـ اجتماعی به حدنصاب نرسید.
وی افزود: هدف دوم در برنامه پنجم جهاد، افزایش درصد مشارکت دانشجویان در برنامههای جهاد به میزان حداقل ۲۵% در سال، یعنی چیزی حدود ۲ ساعت در ماه بوده است. در پایان سال ۹۴ این میزان ۳/۶ درصد تعریف شده بود، اما از این رقم جلوتر رفتهایم و به ۹/۶ درصد مشارکت دست یافتیم. هر سازمان مربوط عددی برای مشارکت اعلام کرد، بهطور مثال: ایکنا اعلام کرد ۱۲۰۰۰۰۰ نفر بازدیدکننده داشته است. لذا در سال ۹۴، ۱۶۳۰۰۰ نفر از دانشجویان از برنامههای جهاد بهره بردهاند. در سال دوم نیز جلوتر از مقدار پیشبینی شده حرکت کردیم.
مومنی با اشاره به هدف سوم، گفت: هدف سوم؛ میزان رضایتمندی است که همه واحدها این را جدی نگرفتند و نظرسنجی برای همه برنامهها نداشتند که تقاضا داریم این امر در برنامه ششم با جدیت بیشتری دنبال شود. اگر بتوان یک نظام منسجمی را تعریف کرد، به عدد واقعیتری از میزان رضایتمندی میتوان دست یافت. در این زمینه میزان رضایتمندی ۸۹ درصد بوده است.
وی افزود: هدف چهارم؛ افزایش تعداد دانشجویان افتخاری در مجموعه جهاد است. افتخاری به این معنی که حداقل ۵ ساعت در هفته و بدون حقوق و پاداش با جهاد همکاری داشته باشند. در این زمینه با توجه به آماری که به دست آمده، مشارکتها شدت و ضعف داشته است.
مومنی اظهار کرد: هدف پنجم در برنامه پنجم جهاد؛ افزایش کانونهای نوع ب است. در این برنامه ۳۰ مرکز هدف بود، اما ۲۴ مرکز تاکنون تاسیس شده و تا پایان شهریور ۹۶ که پایان برنامه پنجم است، تلاش میکنیم به ۲۷ یا ۲۸ مرکز برسیم. درصد پیشرفت در این برنامه ۸۰ درصد است.
وی یادآور شد: هدف ششم این برنامه، افزایش تعداد طرحهای ملی نظرسنجی است. ۱۰ طرح ملی نظرسنجی انجام شده و هدف دیگر در این برنامه، افزایش طرحهای بینالمللی است که چند طرح در این زمینه برگزار شده، از جمله مسابقات بینالمللی قرآن دانشجویان مسلمان، همایش پژوهش وحدت اسلامی، جشنواره کتاب سال دانشجویی و برنامههای فرهنگی برای جهادگران که حدود ۳۵ ساعت بود و این میزان به ۴۵ ساعت در سال رسید.