کد خبر: 3568897
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۸
آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی:

فراموشی معاد، غده سرطانی برای جوامع غربی است

گروه حوزه‌های علمیه: صاحب تفسیر تسنیم با بیان اینکه دنیای غرب در جاهلیت مدرن به سر می‌برد گفت: فراموشی معاد، غده سرطانی جوامع غربی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی آملی امروز 12 بهمن در درس تفسیر خود در مسجد اعظم گفت: در تفاسیر روایی مانند کنزالدقائق و برخی تفاسیر دیگر در ذیل آیه «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ(52 ذاریات) گفته‌اند که این آیه با آیه 119 سوره هود منسوخ شده است ولی پاسخ داده شده که «لذلک» در این آیه« إِلَّا مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ وَلِذَلِكَ خَلَقَهُمْ وَ تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِينَ » به رحمت بر می‌گردد و رحمت این است که مردم، بنده خدا باشند.
وی با بیان اینکه مشکل جاهلیت صدر اسلام مانند جاهلیت غرب این است که تصور می‌کنند مرگ، پوسیدن است اظهار کرد: اینها(غربی‌ها) اگر قدرت داشتند جنگ جهانی سوم را هم راه می‌انداختند؛ اگر از آنان بپرسیم در جهان چه خبر؟ می‌گویند غیر از مرگ، خبری نیست و بعد از آن، پوسیدن و قیامت و معاد افسانه است ولی دین می‌گوید همه اخبار برای بعد از مرگ است لذا تنها چیزی که مشکل جامعه را حل می‌کند باور به معاد است.
آیت‌الله جوادی آملی بیان کرد: ممکن نیست کسی عاقل باشد و به معاد باور داشته باشد و راه کسی را ببندد و دستش به گناه آلوده شود؛ امروز همین غده سرطانی است که غرب را آلوده کرده و فضای مجازی را هم به آلودگی کشانده‌اند.
این مفسر قرآن به تفسیر سوره طور پرداخت و اظهار کرد: سوره طور با قسم شروع می‌شود که قسم در نزد عالمان دینی و غیر دینی و در کتب علمی اعتباری ندارد و در فقه و اصول و ریاضی و طب و فیزیک و ... نیز همینطور است زیرا قسم برای حکمت عملی است و نه نظری، لذا در باید و نباید نقش دارد.
وی افزود: ما یک عقد داریم و یک عقیده که اولی کار حوزه و دانشگاه و دومی کار حسینیه و مسجد است؛ زیرا یک عالم، میان محمول و موضوع گره می‌زند که عقد و علم است ولی اگر عصاره این مطلب را به جان خود گره بزند عقیده می‌شود که ساختن عقیده، کار حرم و مسجد و حسینیه است.
این مفسر قرآن با بیان اینکه کسی که در کنار سجاده می‌نشیند و عبادت می‌کند، عصاره علم را به جان خود گره می‌زند تاکید کرد:  قرآن از آن جهت که تعلیم کتاب و حکمت دارد جایی برای سوگند ندارد ولی در جایی که نوبت به باید و نباید می‌رسد قسم یاد می‌کند زیرا دل با سوگند و وعده و وعید نرم می‌شود.
این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: این طور نیست که خداوند کار لغو بکند زیرا او هستی محض است بنابراین اینکه هر کسی بخواهد هر کاری در دنیا بکند و بعد هم هیچ جزا و پاداشی در کار نباشد ممکن نیست زیرا مصداق لغو خواهد شد.
این مفسر قرآن اظهار کرد: خداوند سوگند یاد کرده که معاد، حق است تا انسان باور کند و با جان و دل، خودش را با این عقیده پیوند بدهد.
وی با اشاره به دیدگاه امام خمینی(ره) درباره مقام ذات خدا تصریح کرد: امام به صراحت تصریح کرده که اولیاء و  انبیاء هم به ذات مقدس الهی راه ندارند البته برهان دارند و به دیگران هم ارایه کرده‌اند ولی به ذات راهی ندارند.
وی تصریح کرد: عرفان نیز تجلیات ذات را در می‌یابد زیرا ذات، نامتناهی و بسیط محض است لذا حرف همه انبیاء و فرشتگان این است که ما عرفناک حق معرفتک و ما هم مکلف به شهود و عرفان نیستیم.
captcha