حجتالاسلام والمسلمین سیدحسین میرمعزی، معاون پژوهش حوزههای علمیه در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) در پاسخ به این سؤال که چه برنامههایی برای توسعه فعالیتهای پژوهشی قرآنی در دوره مدیریتی جدید دارید گفت: معاونت پژوهش نقش ستادی در کارهای قرآنی را دارد. وی با بیان اینکه قرآن کریم منبع اصلی در مطالعات دینی در حوزههای علمیه است اظهار کرد: تشویق و تقویت فعالیتهای علمی قرآنی و پژوهشی، حمایت از نخبگان قرآنی و طرحهای برتر همواره مورد تاکید بوده و مورد تاکید در این دوره نیز خواهد بود.
میرمعزی در پاسخ به این سؤال که اسلامیسازی علوم انسانی در سالهای اخیر همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده است و قدمهایی هم برداشته شده ولی روند آن کند است آیا برای سرعت بخشیدن به آن برنامهای دارید عنوان کرد: همان طور که عرض کردم ما وظیفه ستادی داریم و کار اصلی بر دوش بدنه تحقیقی حوزه یعنی نهادهای علمی و آموزشی و مراکز و موسسات تخصصی است از این رو در جهت تقویت فعالیت این مراکز تلاش بیشتری خواهیم کرد.
معاون پژوهش حوزه علمیه اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید دارند که علوم انسانی باید براساس مبانی قرآنی و آموزههای قرآنی تاسیس شود و البته بار اصلی این مسئله بر دوش حوزه است.
میرمعزی تصریح کرد: از همان ابتدای فرمایش ایشان موسسات و مراکزی در بدنه حوزه هم و غم خود را روی این مسئله گذاشتند از جمله در جامعه المصطفی(ص) چندین رشته میان رشتهای قرآن و علوم ایجاد شد و فارغالتحصیلانی نیز داشته است و چندین پژوهشکده در حوزه بخش خوبی از کارهای خود را روی این عرصه متمرکز کردهاند.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه همایشهایی نیز در این رابطه برگزار شده و در دست اقدام است گفت: هم اکنون در جامعهالمصطفی، کنگره قرآن و علوم انسانی در حال برگزاری است و در برخی پژوهشگاهها مانند حوزه و دانشگاه نیز آثاری در این راستا تالیف شده و یا در حال تالیف است و ما هم به نوبه رسالتی که داریم وظیفه ستادی خود در تقویت و حمایت از این کارها را انجام میدهیم.
میرمعزی با بیان اینکه بدون توجه جدی به قرآن کریم بحث اسلامیسازی علوم انسانی نمیتواند به سامان خوبی برسد، گفت: در کنار قرآن باید به سنت و سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) نیز توجه شود. قرآن کریم مطالب را به صورت کلی بیان فرموده که باید با رجوع به احادیث به تفصیل آن بپردازیم.
عضو شورای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، بررسی وضعیت موجود، وضعیت مطلوب و راه رسیدن از وضع موجود به مطلوب را سه اصل در اسلامیسازی برشمرد و تاکید کرد: باید به این سه سؤال بر مبنای هستیشناسی اسلامی، معرفت شناسی و روششناسی اسلامی پاسخ دهیم و در این صورت اسلامیسازی تحقق خواهد یافت.