نشست «نحوه تعامل امام(ره) با جامعه اروپا» در آلمان + عکس
کد خبر: 3570998
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۰

نشست «نحوه تعامل امام(ره) با جامعه اروپا» در آلمان + عکس

گروه بین‌الملل: رایزنی فرهنگی ایران در آلمان نشست نحوه تعامل امام خمینی(ره) با جامعه اروپا با عنوان «به عنوان یک مسلمان در اروپا» را به مناسبت ایام‌الله دهه فجر در این کشور برگزار کرد.


نشست «نحوه تعامل امام(ره) با جامعه اروپا» در آلمان + عکس
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، رایزنی فرهنگی ایران در آلمان در خبری به ایکنا اعلام کرد: این نشست جمعه، 15 بهمن‌ماه، با حضور شخصیت‌های مختلف آلمانی و ایرانی، هندی، پاکستانی، لبنانی، ترکیه‌ای، عراقی، نیجریه‌ای، سوری، مصری، افغانستانی‌ها، شخصیت‌هایی از جمهوری آذربایجان و مسلمانان شیعه و سنی و آلمانی‌های علاقمند در هتل «اشتگلیتس» برلین برگزار شد.
سخنرانی و نمایش فیلم از برنامه‌های نشست برلین بود و علی ماجدی، سفیر ایران در آلمان طی سخنانی در نشست ضمن تبریک ایام الله دهه فجر گفت: امروز در این مکان گرد هم آمدیم تا از موضوعی صحبت کنیم که به جرأت می‌توان گفت یکی از موضوعات تاریخ‌ساز دنیا بوده است و همچنان برای قرون متمادی جامعه بشری با آن مواجه خواهد بود. موضوع مهاجرت، نقش انسان‌ها و نحوه تعامل دنیا با این عوامل تأثیرگذار در عرصه‌های مختلف، خود می‌تواند محل بحث‌های بسیار و گسترده در این راستا باشد. آیا انسان‌ها از این فرایند رو به رشد چیزی آموخته‌اند؟ یا اینکه به آن به عنوان یک جریان عادی و گذرا می‌نگرند؟
وی افزود: مهاجرت موضوعی است که حتی در قرآن کریم به عنوان یک توصیه برای گشایش در شرایط انسان گرفتار بدان توجه شده است. آیه 97 سوره نساء:« إِنَّ الَّذِينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِكَةُ ظَالِمِي أَنْفُسِهِمْ قَالُوا فِيمَ كُنْتُمْ قَالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الْأَرْضِ قَالُوا أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُوا فِيهَا فَأُولَئِكَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَسَاءَتْ مَصِيرًا: كسانى كه بر خويشتن ستمكار بوده‌اند [وقتى] فرشتگان جانشان را مى‏‌گيرند مى‏‌گويند در چه [حال] بوديد پاسخ مى‏‌دهند ما در زمين از مستضعفان بوديم مى‏‌گويند مگر زمين خدا وسيع نبود تا در آن مهاجرت كنيد پس آنان جايگاهشان دوزخ است و [دوزخ] بد سرانجامى است» اشاره‌ای آشکار به آنانی دارد که در رنج و سختی روزگار می‌گذرانند و خداوند متعال می‌فرماید مگر زمین خدا وسیع نبود و نمی‌شد شما مهاجرت کنید؟»
زندگی امام(ره) در نوفل لوشاتو؛ مصداق همزیستی اسلام و اروپا
سفیر کشورمان در آلمان تصریح کرد: ما ایرانیان هنگامی‌که در سال 1979، از تلویزیون‌های خود تصاویر امام خمینی در سفر به اروپا و اقامت در آنجا را مشاهده می‌کردیم و یا از اخبار حضور و تماس‌ها و دیدارهای و نیز رفتارهای ایشان مطلع می‌شدیم، ناخواسته با این واقعیت آموزشی و فرهنگی هم مواجه شده بودیم که زندگی در اروپا با حفظ ارزش‌های اسلامی و رعایت قوانین اروپایی امکان‌پذیر است.
ماجدی گفت: امام خمینی در تفاهم مطلق با قواعد جامعه‌ای که به آن وارد شده بود، قرار گرفت. از تصمیم دولت پذیرنده‌اش برای استقرار در خارج از شهر تبعیت کرد، اما با پیام‌های خود که سخن از عدالت و مبارزه با ظلم داشت، دهکده نوفل لوشاتو در حومه پاریس را لااقل در مدت حضور خود قلب اخبار فرانسه و اروپا کرد. زندگی ساده و توأم با همزیستی ایشان با مردمان آن روستا، چنان تأثیر عمیقی از مصداق یک همزیستی میان اسلام و اروپا را نشان داد که امروز می‌تواند مورد مطالعه قرار بگیرد.
جمهوری اسلامی، نه یک کلمه بیش و نه یک کلمه کم
سیدعلی موجانی، رایزن فرهنگی کشورمان در آلمان نیز طی سخنانی در نشست برلین گفت: 38 سال پیش، وقتی امام خمینی(ره) پس از سال‌ها مبارزه برای عدالت از اروپا به ایران بازگشتند، دو کلمه جادویی را برای آینده نسل ما و فردای ایران به ارمغان آوردند: «جمهوری اسلامی، نه یک کلمه بیش و نه یک کلمه کم» این شکل تازه در آن ایام تجلی روشنی نداشت، اما چند دهه تلاش و استمرار، امروز به آن رهیافت که حاصل امتزاج عینی رابطه اسلام و جامعه بود، معنا بخشید.
وی افزود: در ایران معاصر نیز جمهور مردم همان الگوی دو کلمه‌ای ۳۸ ساله امام خمینی(ره) را پاس داشتند تا شکل بومی از یک نظام مردم سالار را در کنار دموکراسی‌های بزرگ و کوچک، به نمایش بگذارند و بگویند، تحمیل رویه‌ها و الگوها، راهبرد نجات خانواده جهانی ما نیست، بلکه پذیرش تنوع و همزیستی در شکل بومی آن است که بقا و سعادت بشریت را تضمین می‌کند.
موجانی تصریح کرد: اگرچه امام خمینی(ره)، تجربه اقامتی کوتاه را در اروپا داشتند، اما نشان دادند که در همین دوره کوتاه همزیستی نیز می توان الگوهایی تازه را برای جهان معاصر ساخت.
در بخش دیگری از نشست احمد غازی از شیعیان آلمان سخنرانی کرد و با تبیین ابعاد شخصیتی امام(ره) گفت:  امام خمینی(ره) نه فقط یک رهبر سیاسی، بلکه اسلام‌شناسی برجسته نیز بود که بسیار مورد توجه روشنفکران هم عصر خود قرار می‌گرفت. بسیاری از آثار ایشان به زبان‌های دیگر ترجمه شده است و بسیاری از دانشمندان دیگر آنها را مورد بحث قرار داده‌اند.
انقلاب اسلامی ایران ثبات را برای تشیع به ارمغان آورد
وی اظهار کرد: هنگامی که در آلمان افراد خصوصا شیعیان از من درباره تأثیر انقلاب ایران بر تحکیم مذهب شیعی می‌پرسند من همیشه به آنها تأکید می‌کنم که اگر انقلاب ایران نبود، قطعا مذهب شیعه نیز وجود نداشت و به دست فراموشی سپرده می‌شد.
احمد غازی همچنین یادآور شد: هرفرد با بصیرت خود می‌تواند این مسئله را تأیید کند که انقلاب اسلامی ایران ثبات را برای تشیع به ارمغان آورد. بدون انقلاب نمی‌توان بر هرج و مرج‌های جهانی فائق آمد.
استاد علی حیدر از جامعه مسلمانان هندی مقیم آلمان نیز با سخنرانی در نشست برلین در ابتدای سخنان خود گفت: من در زمان کودکی، جنبش‌های آزادیخواهانه و دور از خشونت که توسط گاندی در برابر سلطه انگلیس‌ها در هند رهبری می‌شد را به خاطر دارم. از او پرسیدند که این روحیه حق‌طلبی و آزادمنشی وی از کجا سرچشمه گرفته است؟ او در پاسخ گفت از امام حسین(ع) که با هفتاد تن از یارانش در کربلا به جنگ با لشکری عظیم رفت و همه آنها شهید شدند. اما در واقع آنها با شهادت خود، انقلابی را بنا نهادند که از ذهن بشریت پاک نخواهد شد. گاندی همچنین اظهار داشت که اگر من هم چنین یارانی داشتم می‌توانستم ظرف 24 ساعت هند را آزاد کنم.
امام(ره) پیرو امام حسین(ع) بود
وی افزود: امام خمینی(ره) نیز پیرو امام حسین(ع) بود و با الهام از روح آزادی منشی‌اش، توانست با ظلم علیه مردم، به مبارزه برخیزد. وی از همان عنفوان جوانی به انتقاد از سلطنت مستبدانه شاه پرداخت.
نماینده جامعه مسلمانان هندی مقیم آلمان بیان کرد: والری ژیسکار دستن، رئیس‌جمهور وقت فرانسه، به امام یادآور شد که هرگونه فعالیت سیاسی در فرانسه ممنوع است. ایشان هم در پاسخ فرمودند از آنجایی‌که این اقدام با قوانین دولت فرانسه، برای کسی که ویزای رسمی دارد مغایرت دارد نافی قوانین فرانسه هست و  او حاضر است که از این کشور به آن کشور برود اما هیچ‌گاه تسلیم بی قانونی نخواهد شد. ژیسکار، با دریافت این پاسخ منطقی از اینکه این اقدام به تظاهرات مردم نه تنها در ایران، بلکه در اروپا علیه رژیم منجر شود، احساس خطر کرد و خواسته خود را پس گرفت.

captcha