تعیین بانوان ایرانی برای مسابقات جهانی و موسسات قرآنی در اولویت
کد خبر: 3577632
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۲
اهم رویدادهای قرآنی هفته/

تعیین بانوان ایرانی برای مسابقات جهانی و موسسات قرآنی در اولویت

گروه فعالیت‌های قرآنی: هفته‌ای که گذشت با اتفاقات متعددی همچون برپایی آیین اختتامیه انواع جشنواره‌ها و مسابقات قرآنی، انتخاب بانوان راه‌یافته به مسابقات بین‌المللی قرآن ایران و اردن همراه بود و شاهد بودیم که طرح مشکلات موسسات قرآنی در همه نهادهای مسئول در اولویت قرار گرفته بود.

تعیین بانوان ایرانی برای مسابقات جهانی و موسسات قرآنی در اولویت
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، هفته‌ای که گذشت با رویدادهای متنوع و متعدد قرآنی در کشور چون برپایی مرحله انتخابی و ارزیابی نمایندگان جمهوری اسلامی ایران برای اعزام به مسابقات بین‌المللی قرآن، اختتامیه چندین مسابقه و جشنواره قرآنی چون سراج، مسابقات قرآن پایوران و سربازان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جشنواره قرآنی دانشگاه تهران و صدور مجوز فعالیت تعدادی از مؤسسات قرآنی  و ... همراه بود که اهم آنها به اطلاع می‌رسد.
مرحله ارزیابی و انتخاب نمایندگان جمهوری اسلامی ایران برای اعزام به مسابقات بین‌المللی قرآن ویژه بانوان طی دو روز ۳۰ بهمن ماه و ۱ اسفند ماه در سازمان دانش آموزی برگزار شد. این برنامه به همت دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن، سازمان اوقاف و امور خیریه و معاونت پرورشی و فرهنگی اداره کل قرآن و عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش برپا شد.
«زینب محمدنژاد» از استان آذربایجان غربی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در نخستین مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان کشورمان حضور خواهد یافت. همچنین زهرا قربانی‌، حافظ کل قرآن از استان اصفهان نیز سال آتی به مسابقات بین‌المللی قرآن کشور اردن اعزام می‌شود.
 حمیدرضا شیخ‌ویسی، معاون رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت، با بیان اینکه از ابتدای دی ماه سال جاری، پروانه فعالیت ٨٧ مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت صادر شده است، گفت: این پروانه‌ها به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها ارسال شده تا به دست مدیر مسئول هر یک از این مؤسسات برسد.
وی اظهار کرد: کاربرگ ١٢١ مؤسسه قرآنی دیگر صادر و به دبیرخانه هیأت رسیدگی ارسال شده است.
دومین دوره مسابقات قرآن مدهامتان روستایی با استقبال خوبی از سوی مسئولان استانی در استان هرمزگان همراه شد.
این مسابقات با حضور ۵۸ شرکت‌کننده برپا شد که درآقایان در رشته‌های قرائت تحقیق و اذان و همچنین در بخش بانوان که ویژه بانوان حافظ استان هرمزگان بود، رقابت در رشته حفظ قرآن نیز برگزار شد.
سی و پنجمین دوره مسابقات قرآن پایوران و سربازان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با حضور برگزیدگان نیروهای مختلف این نیرو در رشته‌های حفظ پنج جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۱۵ جزء، حفظ ۲۰ جزء، حفظ کل قرآن،‌ قرائت تحقیق، ‌قرائت ترتیل، اذان، مفاهیم سطح یک و مفاهیم سطح دو و با حضور مجموعاً ۵۵۱ شرکت‌کننده برگزار شد.
برای اطلاع از اسامی نفرات برتر رشته‌های مختلف این دوره از مسابقات اینجا کلیک کنید.
برگزیدگان این مسابقات به رقابت‌های کشوری کارکنان نیروهای مسلح که سال آینده برگزار می‌شود، ‌راه می‌یابند.
سومین دوره تخصصی اقرا با حضور رفعت علی دیب، شیخ صاحب اجازات و استاد قرائات از کشور سوریه که حدود یک ماه در تهران در جریان بود، با برگزاری مراسم اختتامیه‌ای در محل شورای عالی قرآن پایان یافت. دوره‌های تخصصی اقرا که رخدادی بی نظیر در ایران اسلامی محسوب می‌شود، حلقه اتصال قرائت قرآن در کشورمان به سلسله اسناد معتبر شیوخ اجازات را برقرار کرد.
اعلام آخرین مهلت ثبت نام در جشنواره قرآنی دانشگاه امام صادق(ع)
مرحله دانشگاهی سی و دومین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان، کارکنان و اساتید وزارت علوم که بر اساس برنامه ابلاغ شده از سوی وزارت علوم از بهمن‌ماه آغاز شده است تا اواخر اسفندماه در بخش دانشگاهی پایان خواهد یافت.
بر همین اساس مرحله دانشگاهی این جشنواره در دانشگاه امام صادق(ع) نیز طی روز ۱۷ اسفندماه یعنی یک روز بعد از برگزاری آزمون‌ مربوط به رشته‌های بخش معارف، با حضور شرکت کنندگان در این جشنواره در بخش‌ها و رشته‌های مختلف برگزار خواهد شد.
لذا آخرین مهلت ثبت نام برای حضور در این جشنواره در مرحله دانشگاهی و در دانشگاه امام صادق(ع) روز ششم اسفندماه در نظر گرفته شده است. علاقه‌مندان برای اطلاع از نحوه و چگونگی ثبت نام اینجا کلیک کنند.
آیین اختتامیه چهارمین دوره مسابقات جلسات قرآن شهر تهران با عنوان «سراج»، شامگاه سوم اسفندماه با حضور محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری و سایر مسئولان و قاریان و پیشکسوتان قرآنی کشورمان در تالار شیخ صدوق آستان مقدس عبدالعظیم الحسنی(ع) برگزار شد.
اعضاء شورای برنامه ریزی بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با حکم حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن مشخص شدند.
بر اساس آن غلامرضا نوعی، اصغر امیرنیا، حجت الاسلام و المسلمین علی ملانوری، امیر اشراقی، حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی خسروی، محمدمهدی عزیززاده، بهروز فتحی و عباس نظری راد، اعضاء شورای برنامه ریزی بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم هستند.
مرحله دانشگاهی سی و دومین دوره مسابقات قرآن و عترت سال ۱۳۹۵ دانشجویان کشور و چهارمین دوره مسابقات قرآن و عترت، به همت اداره کل فرهنگی و اجتماعی معاونت فرهنگی دانشگاه تهران،  ویژه کارکنان و استادان دانشگاه تهران برگزار شد.
این مسابقات در بخش آوایی یا شفاهی در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ ۵ جز اول، حفظ ۱۰ جز اول، حفظ ۲۰ جز اول، حفظ کل، اذان(آقایان)، دعا و مناجات‌خوانی و تواشیح(آقایان)، سوم اسفندماه برگزار شد.
همچنین این جشنواره در بخش معارفی یا کتبی در رشته‌های مفاهیم نهج‌البلاغه، مفاهیم صحیفه سجادیه، حفظ موضوعی قرآن کریم، آشنایی با ترجمه و تفسیر قرآن، دیدگاه و سیره معصومین(ع)، آشنایی با احادیث اهل بیت(ع)، احکام و پرسمان معارفی برگزار می‌شود که شرکت‌کنندگان طی ۱۶ اسفندماه به صورت همزمان با سراسر کشور باهم به رقابت می‌پردازند.
بررسی چالش‌های ساختاری شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان‌ها
دومین نشست مشترک نمایندگان رؤسای شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان‌ها با دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سال ۹۵ چهارم اسفندماه در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می‌شود.
بنابر این گزارش، مهم‌ترین دستور این نشست بررسی روند تدوین سند راهبردی هر استان است که در جلسه و نشست مورخ ۵ آبان سال جاری مورد بررسی و توافق قرار گرفت. برای اطلاع از محتوای این نشست اینجا کلیک کنید.
 آئین تجلیل از برگزیدگان پانزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت(در دو بخش مؤسسات قرآنی و آزمون به سوی فهم قرآن ویژه کارکنان دولت) دوشنبه، ۲۳ اسفندماه، با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ساعت ١٥ تا ١٧ در مجتمع فرهنگی سرچشمه(شهدای انقلاب اسلامی) برگزار خواهد شد.
درگذشت والده«محمدحسین محمدزاده» و پیام مسئولان قرآنی کشورمان
در پی درگذشت والده ماجده محمدحسین محمدزاده، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما، مسئولان قرآنی کشورمان چون مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور پیامی، درگذشت وی را تسلیت گفتند.
تشکیل نشست کمیته‌های مصاحبه با متقاضیان تأسیس مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت
نشست کمیته‌های مصاحبه با متقاضیان تأسیس مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت و مدیران مربوطه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در محل سالن اجتماعات این سازمان برگزار شد که طی آن معاون قرآن و عترت ارشاد تدوین پراکندگی جغرافیایی در اعطای مجوز فعالیت به موسسات قرآنی ـ مردمی را ضروری دانست. مشروح گزارش این نشست را اینجا بخوانید.
شیوه‌نامه مصاحبه با متقاضیان تأسیس مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت
دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت طی بخشنامه‌ای شیوه‌نامه مصاحبه با متقاضیان تأسیس مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت و مدیران را منتشر کرد.
برای اطلاع از شرایط، مدارک، مراحل و ضوابط تأسیس مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت اینجا کلیک کنید.
با یاوران وحی
نخستین نشست با یاوران وحی از سلسله نشست های معرفی موسسات قرآنی کشور چهارشنبه، 4 اسفند ماه با حضور محمدحسن رزاق، فعال قرآنی و مدیر موسسه بشارت در خبرگزاری ایکنا برگزار شد.

captcha