قرائت ترجمه آیه‌‌ای از قرآن در مراسم اسکار 2017
کد خبر: 3578703
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴

قرائت ترجمه آیه‌‌ای از قرآن در مراسم اسکار 2017

گروه بین‌الملل: کارگردان فیلم مستند «کلاه‌سفیدها» وقتی روی سن اسکار آمد، در بخشی از سخنرانی خود گفت: «می‌خواهم آیه‌ای از قرآن را بخوانم که در آن آمده اگر فردی یک نفر را بکشد انگار همه بشریت را کشته است».

قرائت ترجمه آیه‌‌ای از قرآن در مراسم اسکار 2017

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از نشریه «تایم»، مراسم اسکار با دنیای سیاست بیگانه نیست؛ دست کم در 40 سال گذشته اینگونه بوده است. هشتاد‌و‌نهمین مراسم جوایز اسکار که بامداد امروز، 9 اسفند، در سالن تئاتر دالبی در منطقه هالیوود لس‌آنجلس برگزار شد، نیز شاهد سخنان سیاسی برندگان جوایز بود.

اولاندو وان آینزیدل، کارگردان انگلیسی که فیلم «کلاه‌‌سفیدها»ی او جایزه بهترین مستند کوتاه را دریافت کرد، با قرائت ترجمه آیه 32 سوره مائده «نجات یک انسان، نجات همه بشریت است»، اقدامات کلاه‌سفیدها را در راستای نجات سوریه خواند.

اصل آیه از این قرار است: «...أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا...:هر كس كسى را جز به قصاص قتل يا [به كيفر] فسادى در زمين بكشد، چنان است كه گويى همه مردم را كشته باشد و هركس كسى را زنده بدارد چنان است كه گويى تمام مردم را زنده داشته است...»

اما ماهیت واقعی کلاه‌سفیدها چیست؟
حلب این روزها زیر آتش تروریست‌های جبهه النصره و داعش دیگر گروه‌های هم‌پیمان با آن‌ها قرار گرفته است، در این میان گروهی که به «کلاه‌سفیدها» معروفند به‌عنوان یکی از منابع رسانه‌های غربی و گزارش‌های آن‌ها از حلب تبدیل شده‌اند. روزنامه «الاخبار» لبنان در مطلبی به نقش این گروه پرداخته و اسنادی را منتشر کرده است.
این رسانه لبنانی می‌نویسد: فعالیت سازمان‌های غیردولتی و یا تحت پوشش حکومت موقت در مناطق مختلف سوریه را که به زعم مخالفان آزاد شده است، نمی‌توان در بحران سوریه بی‌طرف دانست. این مسئله بر خلاف حمایت‌های مالی، لجستیکی و رسانه‌ای نامحدودی است که غرب از این سازمان‌ها می‌کند، چرا که این رسانه‌ها اینچنین القا می‌کنند که این سازمان‌ها بی‌طرف هستند و مقابل سلاح و پول تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند.
الاخبار نوشت: در طول روز‌های گذشته در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های کشورهای عربی و غربی از نقشی که سازمان دفاع مدنی سوریه یا کلاه‌سفیدها صحبت بود؛ سازمانی که در عملیات نجات و کمک به شهروندان و بیرون آوردن جسدها در مناطقی که بمباران شده فعالیت می‌کند. در این میان کسانی بودند که عناصر این سازمان را قهرمان می‌نامیدند و آن‌ها را به نمادهای امید در سوریه وصف می‌کردند تا جایی که حتی عده‌ای اعتقاد داشتند باید به این سازمان جایزه صلح نوبل اعطا شود. کلاه‌سفیدها که شعارشان «ما از ملت هستیم و برای ملت» تأکید دارند که داوطلب‌هایشان در این سازمان بدون جانبداری و بر اساس اصل انسانیت و بدون تبعیض عمل می‌کنند، آنان ادعا می‌کنند که منتسب و تحت لوای حزب و گروه سیاسی خاصی نیستند.
اما ده‌ها تصویر و ویدئو خلاف این مسئله را ثابت می‌کند و آشکار می‌سازد که کلاه‌سفیدها به‌طور مستقیم با گروه‌های مسلح که در میان آن‌ها جبهه النصره نیز هست، همکاری می‌کنند. این سازمان در کمپین‌های ضد حکومت سوریه با دست بردن در تصاویر و اخبار با هدف تأثیر گذاشتن بر روی افکار عمومی مشارکت می‌کنند.
مرکز «کلاه‌سفیدها» در اصل یک تشکیلات آمریکایی است که «جیمز لو»، سرباز سابق انگلیس آن را مدیریت می‌کند و آمریکا و جبهه النصره به‌طور مشترک در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. این سازمان تمامی حملات به مراکز جبهه النصره را به‌گونه‌ای نشان می‌دهد که مخاطب تصور می‌کند شهروندان و بیمارستان‌ها و یا کارمندان بخش‌های پزشکی و اورژانسی مورد هدف قرار گرفته‌اند.

captcha