وصول نشدن بودجه قرآنی و ارتباط آن با لغو جلسه کمیسیون‌ها/ ترکیب ناموزون جلسات
کد خبر: 3583049
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷
فراز و فرود کمیسیون‌های شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سال 95؛

وصول نشدن بودجه قرآنی و ارتباط آن با لغو جلسه کمیسیون‌ها/ ترکیب ناموزون جلسات

گروه فعالیت‌های قرآنی: دبیر کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه یکی از دلایل برگزار نشدن جلسات کمیسیون، وصول نشدن بودجه قرآنی دستگاه‌ها است،‌ گفت: یکی از معضلاتی که با آن مواجه‌ایم، ترکیب نامتوازن جلسات است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، یکی از مهم‌ترین معضلاتی که در بحث دستگاهی در سال جدید در زمینه فعالیت‌های قرآنی با آن روبرو بودیم، بحث برگزاری جلسات کمیسیون‌های چهارگانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی بود. جلساتی که در بسیاری موارد با تعویقات چندجلسه‌ای مواجه می‌شد و به علاوه بر آن شاهد خروجی‌های چشمگیری در این زمینه نبودیم.
ایکنا با توجه به پشت سر گذاشتن سال 95، گفت‌وگوهایی با دبیرهای این کمیسیون‌ها انجام داده و در آن در مورد چالش‌هایی که این کمیسیون‌ها در سال 95 با آن مواجه بوده است، دلایل لغو جلسات و آینده فعالیت‌های قرآنی کمیسیون‌ها سوال کرد و نیز سوالاتی از حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر کمیسیون تبلیغی و ترویجی شورای توسعه فرهنگ قرآنی پرسیده شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، دبیر کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه کمیسیون‌ها برای تشکیل شدن باید دستور جلسات خاصی داشته باشند، گفت: کمیسیون تبلیغی و ترویجی، 9 کارگروه تخصصی دارد که اگر جلسات این کارگروه‌ها سر فرصت برگزار شود، طبیعتاً شاهد برگزاری جلسات پربار کمیسیون در موعد مقرر خواهیم بود.
وی با تأکید بر اینکه برخی از این کارگروه‌ها فعال هستند و برخی دیگر نیز فعال نیستند، افزود: یکی از کارگروه‌های فعال ما در این کمیسیون، «کارگروه فضای مجازی» است که امسال هشت جلسه داشته است و در نهایت یک سند نیز تهیه کرد که در آخرین جلسه کمیسیون تبلیغ و ترویج تصویب شد. این سند مجموع فعالیت‌هایی را به دنبال خواهد داشت و باعث می‌شود سیاست‌های مشخصی در فضای مجازی در فعالیت‌های قرآنی داشته باشیم.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه در مورد کارکرد این کمیسیون در سال 95 نیز گفت: یکی از تصمیماتی که در کمیسیون تبلیغی و ترویجی در سال 95 گرفته شد بحث برگزاری جلسات بود، با وجود مغایر بودن با آئین نامه شورای توسعه فرهنگ قرآنی مقرر شد تا جلسات کمیسیون به صورت هر دو ماه یک بار برگزار  شود. ما در این سال از شش جلسه، چهار جلسه را برگزار کردیم که در سه جلسه از آن شخص وزیر ارشاد نیز حضور داشت.
دبیر کمیسیون تبلیغی و ترویجی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در مورد دلایل برگزار نشدن برخی جلسات کمیسیون های شورای توسعه، با اشاره به اینکه مقدمات کار کمیسیون که فعالیت کارگروه‌ها هست باید ابتدا تأمین شود تا در ادامه شاهد برگزاری جلسات کمیسیون باشیم، گفت: بنابر این یکی از دلایل اصلی برگزار نشدن جلسات این است که مقدمات کار کمیسیون در کارگروه‌ها فراهم نمی شود. یعنی ابتدا باید کارگروه ها تشکیل شوند، خوراک برای کمیسیون فراهم شود تا در ادامه شاهد برگزاری کمیسیون ها باشیم. ‌
حشمتی در پاسخ به این سوال که علت برگزار نشدن کارگروه ها چه چیزی می تواند باشد، نیز بیان کرد: آنچه که کارگروه‌ها را فعال می‌کند اعتبارات شورای توسعه فرهنگ قرآنی است، ‌همه در جریان هستیم که اعتبارات شورای توسعه در سال 94 و تا اواخر سال 95 رقمی واصل نشده است.
حشمتی خاطرنشان کرد: اگر ما می‌خواهیم کمیسیون‌ها را فعال کنیم باید ابتدا کارگروه‌های زیرمجموعه را فعال کنیم، فکر باید تولید شود و صِرف گرد هم جمع شدن مسئولان دستگاه‌ها معجزه نمی‌کند،‌ به عنوان مثال کارگروه‌های تخصصی ما همچون «قرآن و سینما» و «قرآن و هنر» برای برگزاری جلسات خود باید پروژه‌هایی را برای آنها تعریف کرده و فعالیت‌هایی را استخراج کنیم، اما از سوی دیگر بودجه‌ای در نظر گرفته نمی‌شود و تکلیف بودجه مشخص نیست، بنابر این چون بودجه نیست، پروژه‌ای تعریف نمی‌شود و چون پروژه‌ای نیست، کارگروه تشکیل نمی‌شود، لذا برای این کار اعتبار لازم است.
وی با تأکید بر اینکه یکی از وظایف کمیسیون ها، تنظیم سند راهبردی است، بیان کرد: تنظیم سند نیز یک کار سنگین و تخصصی است، متأسفانه چون در سال 94 و 95 هیچ وجهی پرداخت نشده است کارگروه‌ها بسیار کم تشکیل شدند. با این وجود اما در کمیسیون تبلیغی و ترویجی تلاش شد تا حدممکن جلسات برگزار شود که از شش جلسه کمیسیون، چهار جلسه را برگزار کرده ایم که سه جلسه با حضور وزیر بوده است.
حشمتی با اشاره به اینکه جلسات کمیسیون تبلیغی و ترویجی پربار و پر از مصوبه است، گفت: برای به نتیجه رساندن همین مصوبات باز هم نیازمند اعتبار و هماهنگی و ... هستیم. البته در خود شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز همین مشکلات وجود دارد و در همانجا نیز جلسات زیاد پربار نبوده و با تعویقات متعدد برگزار می شود.
دبیر کمیسیون تبلیغی و ترویجی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در بخش دیگری از این گفت وگو در مورد مهم ترین چالش های پیش روی این کمیسیون در سال 95، افزود: ما نمی توانیم همه مسائل تبلیغ و ترویج را به بحث اعتبار و بودجه ارتباط دهیم، با اینکه این مسئله مهم است. یکی از چالش ها این است اعضا و ترکیب کمیته ها و کارگروه ها و کمیسیون ها مشترک است، ‌گاهی دیده می‌شود همه اعضای یک کمیسیون عضو چند کارگروه و کمیته و ... هستند، اعتقاد من این است که هر کاری یک تخصص خاص خود را می طلبد، با توجه به اینکه اعضای کمیسیون ها مسئولان دستگاه ها هستند، می توانیم تنها یک نوع هماهنگی با هم داشته باشیم، اما معجزه که نمی‌توان انجام داد.
وی تصریح کرد: بنابر این یکی از چالش‌ها همین ترکیب‌ها هست که به اعتقاد من ترکیب‌های متوازنی نیستند و می‌تواند بهتر شود، یکی دیگر از چالش ها این است که شوراهای بالادستی نیز فعال نیستند و کار هدایت و راهبری را به خوبی انجام نمی دهند و چالش دیگر نیز بحث اعتبارات و بودجه است.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در مورد وضعیت فعالیت کمیسیون تبلیغ و ترویج در سال 96 گفت: به اعتقاد من اینکه این همه نهاد و مسئول جمع شوند و در نهایت مبلغ بسیار ناچیزی برای دستگاه ها در نظر گرفته شود، بی ارزش است. در حال حاضر از مبلغی که قرار است در سال 95 تخصص یابد سهم کمیسیون تبلیغ و ترویج هفت یا هشت میلیارد تومان خواهد بود، آیا این همه زمان و وقت و جلسه و ...گذاشته شود برای هفت میلیارد تومان که شائبه پرداخت شدن یا نشدن آن نیز وجود داشته باشد، درست است؟! ما اگر همین وقت و زمان و شخصیت را صرف ارتباط با سازمان مدیریت می کردیم زودتر به این مبلغ می رسیدیم، ما همین الان دو میلیارد و 700 میلیون تومان برای بیمه فعالان قرآنی از طریق همین رایزنی دریافت کرده‌ایم و سال آینده نیز قطعاً بیشتر خواهد شد.
حشمتی اظهار کرد: سندهای تصویب شده هم به تنهایی معجزه نخواهد کرد؛ چرا که باید توسط امثال ما اجرایی شوند، لذا به نظر من این موضوع نشان دهنده عدم کارآیی این سیستم و این نوع فعالیت‌ها است که در آن فقط همین 10 یا 15 نهاد است که دور هم جمع می شوند و مدام سند تولید می‌کنند و آن را به شورای بالادستی می دهند، گردش کار ناقصی ایجاد شده و در جریان است.
وی در پایان در پاسخ به این سوال که برای خروج از این بن بستی که به اعتقاد شما به وجود آمده است، چکار باید کرد؟ گفت: باید تفکیک وظائف صورت گیرد، این بهترین راهکار خواهد بود، در حال حاضر همه نهادهای قرآنی همه نوع فعالیتی انجام می دهند، اینگونه نمی شود کار کرد؛ چرا که دنیا به سمت تخصصی شدن رفته است، به عنوان مثال، اولویت ما باید دو یا سه کار خاص باشد، این دو یا سه کار را به ما بسپارند و در پایان سال از ما همین فعالیت‌ها را بخواهند و در مورد آن گزارش عملکرد دریافت کنند. در اولویت ها هم هر نهادی مسئولیت تعریف شده دارد، از یک دستگاه همه نوع برنامه‌ای طلب می شود و واقعا اینگونه نمی‌شود فعالیت ها را اداره کرد، بلکه باید بر اساس اولویت خاص خود تولید محتوا و محصول داشته باشیم.
captcha