بررسی تحلیلی ابتلائات و انواع صبر
کد خبر: 3584486
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸

بررسی تحلیلی ابتلائات و انواع صبر

گروه ادب: کتاب «گوهر شکیبایی» عنوان اثر جدیدی از استاد حسین انصاریان است که به بررسی تحلیلی ابتلائات و مشکلات، همچنین انواع صبر می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، کتاب «گوهر شکیبایی» که اخیراً به کوشش موسسه دارالعرفان الشیعی و به قلم استاد حسین انصاریان منتشر شده است،‌ به بررسی تحلیلی ابتلائات و مشکلات و وظیفه انسان در برابر آنها می‌پردازد. در این اثر موضوع امتحان و ابتلاء و صبر در برابر آنها به نحو مطلوبی مورد بررسی قرار گرفته است.

این کتاب مجموعه‌ای از معارف اسلامی است که به کنکاشی مجدد و با رویکردی جدید، مسئله شکیبایی را مورد واکاوی قرار می‌دهد. مؤلف در این اثر پس از معناشناسی واژه صبر و شکیبایی، قلمرو لغوی این مفهوم را ترسیم و تمایزات صبر را با استقامت و حلم بیان کرده است. سپس با بررسی آیات و روایات، شکیبایی را معرفی و با معرفی صبر از دیدگاه عرفان اسلامی حقایق و ظرایف گوهر شکیبایی را به قلم می‌کشد.

در این مجموعه اختصاص مقام شکیبایی به انسان، صبر و شکیبایی مذموم و ممدوح و مفهوم صبر جمیل در قرآن و آثار رحمانی مصایب دنیوی و پاداش صابران و پاداش شکیبایی در قرآن و روایات و انواع صبر مورد بررسی قرار گرفته است.

در بخش دیگر این اثر مفهوم صبر در عرفان و جزع اولیای الهی و مراتب صبر از منظر عرفان و مقام شکر، کمال صبر و شکیبایی مورد اشاره قرار گرفته ‌است. مؤلف ضمن اشاره به فلسفه ابتلا به امتحانات الهی و وصول به مقام رضا در سایه صبر و ظرفیت انسان، موارد فوق را برای شکوفایی قوای معنوی انسان ضروری می‌داند.

captcha