به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از آذربایجانشرقی، به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظن محیط زیست استان، حمیدقاسمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجانشرقی از آماده باش گشتهای ویژه سیار و ثابت در مناطق مختلف
استان در روز طبیعت برای حفاظت از محیط زیست خبر داد.
وی، با بیان اینکه ۱۳ فروردین به نام
روزملی انس با طبیعت نامگذاری گردیده است و در این روز بسیاری از هموطنان
در طبیعت به گشت و گذار خواهند پرداخت از گردشگران خواست اگر قصد بازدید و
گردش در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست را دارید قبل از برنامه
ریزی با اداره کل حفاظت محیط زیست استان و یا اداره حفاظت محیط زیست
شهرستان هماهنگ شوید.
قاسمی، تصریح کرد: با توجه به وجود مناطق
چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در آذربایجان شرقی و غنای
طبیعی آن، گردشگران برای حفاظت و نگهداری این غنای طبیعی از بهره برداری،
شکار و صید غیر قانونی و غیر مسئولانه حیات وحش و رستنیهای بهاری طبیعت و
خصوصا مناطق چهارگانه، بپرهیزند.
وی افزود: در خصوص وارد شدن به مناطق امن
تعریف شده در مناطق تحت مدیریت سازمان لزوم اخذ مجوز ویژه از اداره کل
حفاظت محیط زیست استان ضروری است.
قاسمی رهاسازی ماهیهای قرمز و گونههای
غیربومی را در اکوسیستمهای طبیعی مخرب و آسیب آفرین به حال طبیعت توصیف و
درخواست نمود که ماهیان زینتی را در استخرهای ماهی دار پارکهای شهری رها
نمایند.
وی افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست استان
در روز ۱۳ فروردین با تشکیل گشت های ویژه سیار در مناطق مختلف سعی دارد ضمن
در کنار مردم طبیعت دوست و طبیعت گردان با فرهنگ سازی و آموزش چهره به
چهره از تخریب طبیعت و ضربه وارد شدن به محیط زیست جلوگیری کرده و جلوی هر
گونه نامهربانی با طبیعت را بگیرند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی از
هموطنان خواست تا از ریختن زباله و پسماند در طبیعت به ویژه حاشیه جادهها،
رودخانهها و مراکز پرتجمع خودداری کرده و با جمع آوری زبالههای خود و
تحویل آن به محل های تعیین شده به سلامت محیط زیست کمک کنند.
وی با تاکید براینکه چادرزدن و روشن کردن
آتش در جنگلها و مراتع و مناطق طبیعت گردی و سهل انگاری در خاموش کردن آن،
خسارت جبران ناپذیری به این ذخایر وارد می کند، افزود: در بازدید از مناطق
تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست از محیط بانان درباره منطقه و حیات وحش
آن راهنمایی بخواهیم.
مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی از
گردشگران و طبیعت گردان خواست: به جای شکار حیوانات و به جای چیدن گلها و
گیاهان، از آنها عکس بگیرند و سالها از دیدن آن عکس لذت ببرند.