به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از
لرستان، در فراز سی و هشتم از نامه امام علی(ع) به امام حسنمجتبی(ع) با
عنوان «آیین برادری و دوستی» آمده است: «و نباید افراد خانوادهات،
بدبختترین مردم به خاطر تو باشند» در تفسیر این جمله چند احتمال وجود
دارد: یکی اینکه مقصود آن باشد مبادا همه توجه تو، به دوستان و افراد مورد
علاقهات باشد و از خانواده خود غافل شوی و آنها در رنج و سختی زندگی
کنند.کم نیستند، افرادیکه بیشترین وقت خود را با دوستان میگذرانند و عیش و
نوش و محبتهایشان با دوستان است و خانواده از آن محروم هستند.
باید
توجه داشت که سفارش امام علی(ع) در مورد حقوق دوستی است و در این میان،
کدام دوست، بهتر از خانواده آدمی است.مهر و محبت انسان، امکانات مادی و
معنوی، در درجه اول باید صرف نزدیکترین دوستان که همانا افراد خانواده
هستند، شود.
متاسفانه شاهدیم که برخی جوانان، همه علاقه و مهر و محبت و
امکانات خود را به پای دوستان میریزند، اما از خانواده خود غافلاند و
بهگونهای رفتار میکنند که خانوادهشان بدبختترین مردم در چشمشان هستند
کمااینکه پدر، مادر، همسر، خواهر و برادر، هر یک تشنه محبتاند و چه کسی
سزاوارتر از انان است؟ توصیه اکید حضرت علی(ع) آن است که: «نباید خاندان و
بستگانت بهخاطر تو بدبختترین مردم باشند».
احتمال دوم در تفسیر این
کلام حضرت آن است: مبادا با خانوادهات چنان بدرفتاری کنی که آنان وجود تو
را مایه بدبختی خود بدانند و از تو متنفر باشند، جوان باید بهگونهای
رفتار کند که باعث سرافرازی خانواده خود باشد نه اینکه با بیاعتنایی و در
نظر نگرفتن موقعیت و شخصیتشان، آنان را خوار و بیقرار کند.
خانواده،
نخستین کانون رشد و آرامش بشری است که مراقبت از آن مسئولیتی سنگین بهشمار
آمده و موجب نجات از رنج و عذاب دنیوی و اخروی خواهد گردید.قرآن و روایات
برای خانواده اهمیت ویژهای قائل شده و احکام و آداب فراوانی برای رشد و
بالندگی آن مقرر کردهاند که افزونبر رعایت آنها برای رفاه و آسایش و رشد
و تعالی خانواده، باید از خدای سبحان نیز نجات و آسایش خانواده را خواست.
رسول
خدا(ص) فرمود: هر معروفی صدقه بهشمار میرود و هر آنچه را که مؤمن برای
خود و خانواده و همسرش هزینه کند و نیز هر آنچه با آن آبروی خود را حفظ
کند برایش صدقه نوشته میشود و فرمود: «بهترین شما کسانی هستند که برای
خانواده خود بهترین باشند و من برای خانواده خودم بهترین شما هستم» و نیز
فرمود: «کسیکه به بازار رود و تحفهای بخرد و آنرا برای خانواده خویش
ببرد مانند کسی است که صدقهای را بهسوی نیازمندان میبرد».
امام
رضا(ع) نیز فرموده است: «هر کس روزی را از راه حلالش بجوید و برای خود و
خانوادهاش هزینه کند همانند مجاهد در راه خداست» آن امام در ادامه این
حدیث فرمود: «اگر مردی دچار تنگدستی شد به ضمانت خدا و پیامبرش به میزان
غذای مورد نیاز خانوادهاش وام بگیرد و اگر پیش از بازپرداخت وام خود وفات
یافت برعهده پیشوای مسلمانان است که وام وی را بپردازد».
امام صادق(ع)
فرمود: «هرگاه یکیاز شما تنگدست شد سفر کند و در پی خدا باشد و خود و
خانوادهاش را ناراحت نکند» کمااینکه احسان و نیکی به خانواده باید متناسب
با توانایی فرد باشد، از اینرو امام رضا(ع) فرمود: «صاحب نعمت باید برای
خانواده خود گشایشی فراهم کند».
مؤمن باید خانواده خود را در همه
خوشیها و نعمتها سهیم سازد، حتی در غذا خوردن نیز با آنان باشد.قرآن
میفرماید: «و خدا برخی از شما را در بهرهوری از روزی، بر برخی دیگر برتری
بخشیده است، پس کسانیکه برتری داده شدهاند، حاضر نیستند روزی خود و
امکان بهرهبرداری آزادانه از آنرا در اختیار بردگان خود قرار دهند تا در
آن با هم برادر باشند».
رسول خدا(ص) یکیاز نشانههای تواضع را همغذا
شدن مرد با خانوادهاش میداند و میفرماید: «آیا شما را به پنج چیز آگاه
نکنم که اگر در کسی باشد متکبر نیست؟ چوپانی و بستن گوسفند، پوشیدن لباس
پشمی، همنشینی با تهیدستان، سوار شدن بر الاغ و همغذا شدن با خانوادهاش».
در
فرهنگ اسلامی اولویت و تقدم خانواده یک اصل به حساب میآید و روایات
فراوانی بر آن دلالت دارند.رسول خدا(ص) فرمود: «هرگاه خدا به یکیاز شما
خیری عطا کرد، ابتدا خود و خانوادهاش را از آن بهرهمند سازد» و نیز
فرمود: از خانواده آغاز کنید و هر کسیکه نزدیکتر است مقدم بدارید».امام
سجاد(ع) نیز فرموده است: «اینکه وارد بازار شوم و پولی داشته باشم که برای
خانوادهام گوشتی بخرم که بدان نیاز دارند، نزد من از آزادسازی بردهای
محبوبتر است».