تبیین فتاوای فقهی مقام معظم رهبری در لبنان + عکس
کد خبر: 3587036
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰

تبیین فتاوای فقهی مقام معظم رهبری در لبنان + عکس

گروه بین‌الملل: عضو ستاد استهلال و همچنین مسئول دفتر پاسخ‌گویی به سؤالات شرعی دفتر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در نشست دو روزه «مبانی فقهی امام خامنه‌ای» به تبیین نظرات و فتاوای فقهی ایشان در مؤسسه معارف حکمی لبنان پرداختند.

تبیین فتاوای فقهی مقام معظم رهبری در لبنان + عکس
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دوره‌های آموزش مبانی فقهی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) با حضور برخی از اعضای دفتر معظم له در دومین هفته سال جدید در لبنان برگزار شد.
در این برنامه كه از هفتم تا روز دوشنبه، 14 فروردین ادامه داشت، حجج اسلام شیخ محمد رضایی، مسئول دفتر پاسخ‌گویی به سؤالات شرعی و علیرضا موحدنژاد، عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) همراه با حجت‌الاسلام احمدی، عضو دفتر اعزام مبلغ نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در شهر مقدس قم، به تدریس در دوره پرداختند.
نشست‌ها و دوره‌های آموزشی
نشست دو روزه «مبانی فقهی امام خامنه‌ای» در مؤسسه معارف حکمی با حضور 61 نفر و با ارائه گواهی شرکت در دوره از سوی مؤسسه معارف حکمی، نخستین برنامه این دوره‌ها بود.
در این نشست، پس از سخنرانی محمد مهدی شریعتمدار، رایزن فرهنگی ایران در لبنان، موضوعاتی مانند نماز مسافر، مسافر شغلی و اقسام آن، خمس و فروعات آن، وطن و اقسام آن و سایر مسایل متفرقه از سوی حجت‌الاسلام شیخ محمد رضایی، مسئول دفتر پاسخ‌گویی به سؤالات شرعی دفتر مقام معظم رهبری و مسائل علمی، فقهی و اجرایی استهلال، تقویم، اوقات شرعی و تعیین قبله از سوی حجت‌الاسلام شیخ علیرضا موحدنژاد، عضو ستاد استهلال دقتر مقام معظم رهبری برای حضار تبیین شد.
همچنین نشست یک روزه‌ای با همین عنوان نیز در مرکز فرهنگی امام خمینی(ره) شهر صور در جنوب لبنان برگزار شد. در این نشست علاوه بر طرح عوامل مؤثر در توانمندی علمی و قدرت مرجعیت مقام معظم رهبری و تمایزات معظم له با سایر فقها، بعضی فتاوای جدید ایشان در مورد نماز مسافر، مسافر شغلی و خمس از سوی حجت‌الاسلام رضایی و کیفیت تلفیق فتوای فقهی با استفاده از فناوری‌های نوین درباره استهلال و اوقات شرعی در تجربه و نگاه فقهی مقام معظم رهبری، از سوی حجت‌الاسلام موحدنژاد مطرح شد.
در ادامه برنامه‌ها هم نشست یک روزه «مبانی فقهی امام خامنه‌ای» با حضور بیش از 80 نفر از روحانیون در حوزه علمیه بعلبک همچون نشست مرکز فرهنگی امام خمینی(ره) شهر صور برگزار شد.
از امتیازات این دوره می‌توان به شرکت روحانیونی كه سال‌ها پیش از مدرسان سطوح در حوزه علمیه قم به شمار می‌آ‌مدند و همچنین مشارکت جدی در بحث و طرح اشکالات از سوی روحانیونی مانند شیخ ابراهیم بدوی، شیخ ادیب حیدر و ... اشاره كرد.
نشست فقهی نیز در دو جلسه برای اساتید و طلاب حوزه علمیه خواهران «سیدة نساء العالمین» برای بیان احکام زنان و مواردی مانند تقلید بانوان از بانوان، دیدگاه مقام معظم رهبری درباره ضرورت تشخیص موضوعات زنان از سوی زنان مجتهد، قرض و صندوق‌های اشتراک خانوادگی، مسائل ربوی، احکام زنان، حضانت، موسیقی و رقص، آرایش زنان و آرایشگری، خمس درآمد زنان، غیبت و مانند آن از سوی حجت‌الاسلام رضایی مطرح شد.
در نشست فقهی یک ساعته با خواهران طلبه حوزه «حضرت زهرا(س)» (وابسته به جامعة المصطفی(ص) العالمیه) نیز طرح موضوعات فقهی مختلف مانند احکام زنان، ضرورت چاپ رساله مقام معظم رهبری، تقیه نسبت به فرزندان، صید ماهی و ... تبیین و تشریح شد.
دیدارها
اعضای دفتر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در سفر به لبنان، دیدارهایی نیز با برخی شخصیت‌های این كشور داشتند كه در مهم‌ترین آنها، دیدار با دبیرکل حزب‌الله انجام شد. در این دیدار كه بیش از دو ساعت و نیم طول كشید، اعضای دفتر به ارائه گزارشی از فعالیت‌های دفتر پاسخ‌گویی به سؤالات شرعی و ستاد استهلال و نیز دوره‌های آموزشی برگزار شده در لبنان پرداختند.
از مهم‌ترین نتایج این دیدار، تأکید سید‌حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله بر ضرورت برگزاری همه‌ساله چنین دوره‌هایی بود.
دیدار با سید‌هاشم صفی‌الدین، رئیس شورای اجرایی حزب‌الله و بحث و بررسی مسائل مختلف استهلال، تقویم و اوقات شرعی، عملکرد و مشکلات حزب‌الله در این زمینه (که مقرر شد دو نفر از لبنان و چند نفر از طلاب لبنانی شاغل به تحصیل در حوزه علمیه قم برای آموزش به ستاد استهلال معرفی شوند) از دیگر برنامه‌های گروه در سفر به لبنان بود.
ملاقات با شیخ اکرم برکات، معاون فرهنگی رئیس شورای اجرایی و مدیر جمعیت فرهنگی معارف اسلامی، دیدار با علامه شیخ محمد توفیق مقداد، جانشین رئیس دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری (ریاست بر عهده دبیرکل حزب‌الله است) و محمد ترحینی، معاون مالی و اداری دفتر، دیدار با حاج حامد خفاف، مسئول جمعیت خیریه امام صادق(ع)، بازدید از دفتر آیت‌الله سیستانی، ملاقات با رئیس و مسئولان جامعة المصطفی العالمیة، دیدار با محمد فتحعلی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیروت، دیدار با روحانیون و نهادهای دینی ایرانی، دیدار با اعضای دفتر آیت‌الله شیخ محمد یزیک، دیدار با سیدفیصل شکر، مسئول فرهنگی حزب‌الله در منطقه بقاع و ... از دیگر دیدارهای اعضای دفتر مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) در سفر به لبنان بود.
بازدیدها
این گروه همچنین در زمان حضور در لبنان از روضة الشهیدین، روضة الحوراء، شهر نبطیه و منطقه تاریخی قلعه شقیف در اطراف نبطیه، قلعه تاریخی نرون در بعلبک، مرقد مطهر سیده خوله از دختران امام حسین(ع) در بعلبک، مرقد شیت پیامبر در شهر نبی شیت، مرقد مطهر شهید سیدعباس موسوی و ... دیدن كرده و به زیارت مكان‌‌های مقدس پرداختند.
تبیین فتاوای فقهی مقام معظم رهبری در لبنان + عکس

تبیین فتاوای فقهی مقام معظم رهبری در لبنان + عکس
captcha