جایگاه فرزند دختر در سیره رسول الله(ص)
کد خبر: 3590360
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۴
خانواده خود را به سبک سیره اهل‌بیت(ع) شکل دهیم

جایگاه فرزند دختر در سیره رسول الله(ص)

گروه جامعه: پیامبر اکرم(ص) فرزند دختر را به سان گلی می‌دانند که آن را می‌بوییم و می‌فرمایند: «هر که خداوند به او دختری عطا فرماید و او دختر خود را آزار ندهد، به او اهانت نکند، و هرگز پسر خود را بر دختر ترجیح ندهد، خداوند او را داخل بهشت می‌گرداند».

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، روایات اهل بیت(ع) و سیره رسول الله(ص) می‌تواند منبعی برای تغذیه روحی و فکری خانواده‌ها و الگوگیری از آن برای دستیابی به زندگی سعادتمندانه، مؤمنانه و مملو از آرامش باشد. بدین جهت درصدد برآمدیم تا با تمسک به رهنمودهای ائمه معصومین(ع) و آشنایی با جزئیاتی که برای بهتر زیستن در کانون خانواده بیان شده است به انسجام این نهاد مدنی کوچک کمک کنیم.

فرزندان در خانواده نعمت و سبب رونق زندگی مشترک زوجین هستند، شکر این نعمت می‌تواند رفتار پسندیده با فرزندان و مطابق با فطرت و نیازهای آنان باشد. در این میان دختران از اهمیت بیشتری برای چگونگی رفتار برخوردار هستند به نحوی که پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: «بهترین فرزندان شما دختران هستند».

اهمیت چگونگی رفتار با فرزند دختر همواره در روایات ائمه معصومین(ع) مورد توجه بوده است؛ به نحوی که رسول گرامی اسلام(ص) می‌فرمایند: «هر که خداوند به او دختری عطا فرماید و او دختر خود را آزار ندهد، به او اهانت نکند، و هرگز پسر خود را بر دختر ترجیح ندهد، خداوند او را داخل بهشت می‌گرداند» و یا در جایی دیگر می‌فرمایند: «به درستی که خداوند تبارک و تعالی نسبت به دختران مهربان‌تر و رئوف‌تر از پسران است و هر مردی که زنی از محارم خود را شاد کند خداوند تعالی در روز قیامت او را شاد می‌گرداند».

ت

پیامبر اکرم(ص) همواره بر ضرورت رعایت عدالت بین فرزندان در دادن هدیه تأکید داشتند اما در مواقع ضروری و خاص اولویت را به دختران داده و فرمودند: «در هدیه و بخشش به فرزندان خود بین آن‌ها به مساوات رفتار کنید و در صورتی که ناگزیر از ترجیح برخی از آن‌ها بر برخی دیگر باشید دختران را بر پسران ترجیح دهید». همچنین یادآور می‌شوند که «در دادن هدیه قبل از پسران از دختران آغاز کنید».

در برخی اقوام و خانواده‌ها هنوز سنت غلط ترجیح فرزند پسر بر دختر وجود دارد، در صورتی که یک مسلمان شیعه باید طبق سیره ائمه معصومین(ع) رفتار کرده و قدر و منزلت فرزند دختر خود را بداند، چرا که پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند «از اینکه فرزند شما دختر باشد کراهت نداشته باشید به درستی که دختران مونس انسان و گران بها هستند»؛ همچنین در توصیف فرزند دختر می‌فرمایند: «دختر گلی است که آن را می‌بویی و رزق و روزی او نیز با خداست».


captcha