به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از آذربایجانشرقی، همزمان با آغازین روزهای هفته سلامت، زنگ سلامت امروز صبح با حضور مدیرکل آموزش و پرورش استان و رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در مدرسه دخترانه خیام تبریز نواخته شد.
محمدحسین صومی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی
تبریز در این مراسم گفت: در سالهای دور، در
حوزه سلامت فقط سلامت جسمی مورد بحث قرار میگرفت و در مواردی از سلامت روح و روان
بحث نمیشد، در سالهای اخیر این مهم نیز مورد توجه قرار گرفته و امسال شعار روز جهانی
سلامت، از سوی سازمان بهداشت جهانی "بیا
در مورد افسردگی حرف بزنیم" (Let’s
talk depression ) و در ایران،
"زندگی سالم با نشاط و امید" نامگذاری شده است.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش، پیام آور سلامت بوده و باید
سطح سواد جامعه را در خصوص مقابله با بیماریها افزایشدهد، گفت: توجه هر چه بیشتر
به رعایت بهداشت جسمی و روحی در افراد جامعه، نقش به سزایی در جلوگیری از بیماریهای
مختلف دارد.
صومی خاطرنشان کرد: دانش آموزی میتواند در آینده جامعه این
کشور تاثیرگذار باشد که در کنار آموزش علمی و اجتماعی در سایر بخشهایی همچون مسائل
بهداشتی و سبک زندگی سالم حرفی برای گفتن داشته باشد.
وی اضافه کرد: توجه به بهداشت روانی نیز باید یکی از اولویتهای آموزش و پرورش قرار بگیرد، دانش آموزان سفیران سلامت در حوزه دانشگاههای علوم
پزشکی هستند.
وی با اشاره به شعار امسال سازمان بهداشت جهانی گفت: شعار «بیا
در مورد افسردگی حرف بزنیم» نشان میدهد معلمین مدارس ما باید پناهگاه دانش آموزان
بوده و دانش اموزان هم پناه و یاور یکدیگر در بحران های روحی و روانی باشند.
جعفر پاشایی، مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجانشرقی نیز در این مراسم، گفت: هفته سلامت بعنوان هفته نمادین مقارن با بهترین ماه سال یعنی اردیبهشت تلنگری
است بر یاد نعمت سلامت و تلاش بر حفظ آن چرا که انسان سالم متولد میشود و
با خود ودیعهای بنام مراقبت از جان و روح را برعهده دارد.
وی، بیان کرد: در تعالیم اسلامی سلامت و امنیت بعنوان نعمات کم
یاب و حیاتی تلقی شدهاند و با توجه به اینکه در عصر حاضر سلامت سرمایهای
ناپایدار محسوب میشود و ممکن است سلامت محیط زیست، ایمنی و کار و ... را
بازتولید کند باید اقداماتی انجام دهیم تا بازتولید توسعه پایدار نیز اتفاق
بیافتد.
پاشایی، سلامتی را به سهام سرمایهای
در بازار که دائما در حال نوسان می باشد، تشبیه کرده و افزود: پایه ارتقاء
نظام سلامت در نظام آموزشی گذاشته شده است و علت آن این است که سلامت
روحی، روانی و بهداشتی با تلفیق باهم در این مجموعه اتفاق می افتد.