کتاب «روستاهای ایرانی» تصویرگر فرهنگ بومی ایران است
کد خبر: 3594569
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۴
یک عکاس:

کتاب «روستاهای ایرانی» تصویرگر فرهنگ بومی ایران است

گروه هنر: در کتاب «روستاهای ایران» سعی کردم سبک زندگی ایرانی - اسلامی را با زبان تصویر مدنظر قرار دهم.

مجتبی آقایی، عکاس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره فعالیت‌های اخیرش اظهار کرد: اخیراً جلد دوم کتاب تصویری «روستاهای ایران» را به بازار عرضه کردم. جلد اول این کتاب در سال 93 عرضه شد. آن کتاب توانست عنوان نخست کتاب سال انجمن مفاخر معماری ایران را به خود اختصاص دهد.

وی افزود: در این کتاب سعی شده با زبان تصویر، مستندسازی دقیقی از روستاهای ایران صورت گیرد، البته تنها یک اقلیم در این کتاب مد نظر نیست، بلکه تمام ایران را در این کتاب مد نظر قرار داده‌ایم.

دبیر هفتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر ادامه داد: در این کتاب عکس، سبک زندگی ایرانی – اسلامی محور اسلامی تصاویر درج شده در کتاب است، چون می‌خواستم به‌نوعی با نشان دادن الگوهای مختلف به داشته‌های فرهنگی خودمان بپردازم. فاکتور دیگری که در این کتاب مد نظر قرار گرفته، آیین‌های مذهبی در روستاهای مختلف ایران است که به اشکال مختلف اجرا می‌شود.

این عکاس در پاسخ به این سوال که تصویرنگاری از فرهنگ دینی در عکس‌هایی که در این کتاب گرفته به چه حوزه‌های به طور ویژه توجه شده؟ گفت: معمولاً در اکثر روستاهای ایران، امامزاده‌ها بخشی مهم هستند که بسیاری از فعالیت روستاها در آن شکل می‌گیرد. بر همین مبنا در کتاب من عکاسی از امامزاده یکی از موضوعات جدی است، پس از آن پرداختن به آیین‌های عزاداری دیگر موضوع مد نظرم در پرداختن به مضامین دینی است.

آقایی درباره تعداد عکس‌ها نیز چنین اطلاع‌رسانی کرد: این کتاب در 36 صفحه چاپ شده و 450 قطعه عکس در آن کار شده است. درضمن 15 روستا از سراسر کشور محل‌هایی هستند که برای گرفتن عکس از آنها استفاده شده است.

داور و دبیر نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های مختلف تجسمی در پایان تاکید کرد: تمام تلاشم این است که از این کتاب، چهار جلد چاپ شود تا بتوانم نگاهی دقیق‌تر به فرهنگ و جغرافیای کشورمان داشته باشم.
captcha