جبار آذین منتقد و مدرس سینما در گفتوگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه، «ویلاییها» آغازی بسیار خوب برای کارگردانش در سینماست، اظهار کرد: «ویلاییها» نخستین ساخته سینمایی منیره قیدی، فیلمی قابل تأمل، ارزشی، دفاع مقدسی و اجتماعی با شاخصههای داستانی و سینمایی ممتاز همراه با پژوهشها و شناخت مناسب از آدمها، موقعیتها، داستانها، مناسبات، رویدادها، جغرافیای قصه و زندگی کارکترها به ویژه زنهاست.
وی افزود: فیلم قیدی به آگاهی درست نسبی اجتماعی، خانوادگی و روانشناسی شخصیتها و شکلدهی پذیرفتنی حوادث و رخدادهای قصه متکی است و این امتیاز با انتخاب زاویه نگاه روایت و تصویرسازی مطلوب به نتیجه مثبت سینمایی رسیده است. «ویلاییها» گرچه در استحکام بخشی درام و دراماتیزه کردن رویدادها، خلق شخصیتهای دراماتیک، گزینش زوایای دوربین، چینش بازیها و شخصیتها جای کار بیشتر و مناسبتر را داشت، ولی در قالب و اندازه ارائه شده هم نمره قبولی گرفته است.
این مدرس سینما درباره جایگاه زنان در این فیلم سینمایی اینگونه تصریح کرد: «ویلاییها» تصویری درست از زنان و فعالیتهای پشت جبهه همسران و خانوادههای رزمندگان در دوران دفاع مقدس ارائه و علاوه بر ارزشهای هنری و سینمایی ارزشهای اجتماعی، تاریخی و دینی را هم در ساختار داستانی و روایت سینمایی خود لحاظ میکند. در ضمن فیلم «ویلاییها»، منیره قیدی را در آغاز کار در سینمای حرفهای، هدفمند و موفق نشان میدهد.
آذین تاکید کرد: فضاسازیهای مناسب و واقعنما، پردازش مقبول شخصیتها، کارگردانی متفکرانه و استفاده نسبتا پذیرفتنی از ابزار سینما و گرفتن بازیهای خوب از بازیگران فیلم از جمله طناز طباطبایی، پریناز ایزدیار و ثریا قاسمی که برای وی سیمرغ بازیگر مکمل را هم به ارمغان آورد از جمله امتیازهای فیلم خوب تاثیرگذار و به یاد ماندنی «ویلاییها» است.
این مدرس سینما یادآور شد: نگاه نوآور «ویلاییها» به زندگی درونی خانوادگی و اجتماعی رزمندگان دفاع مقدس پردههای تازه برای پرداخت داستانهای تازه ایجاد کرده است که میشود بر مبنای واقعیات زندگی خانوادگی رزمندگان به آمال و آلامهای آنها فیلمهای جدیدی با مضامین نو تولید کرد.
وی در پایان بیان کرد: یکی دیگر از امتیازهای پذیرفتنی «ویلاییها» واقع نگری درست واقعیت زندگی خانواده های مدافعان دوران دفاع مقدس است، به ویژه که پیشتر در بسیاری از آثار دفاع مقدس در این زمینه فیلمها دچار افراط و تفریط بودند و بسیاری از خوبیها و کاستیها نادیده گرفته می شد ولی در «ویلاییها» تلخیها و شیرینیها در کنار هم به نمایش در آمده است.