به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، روایات اهلبیت(ع) و سیره رسولالله(ص) میتواند منبعی برای تغذیه روحی و فکری خانوادهها و الگوگیری از آن برای دستیابی به زندگی سعادتمندانه، مؤمنانه و مملو از آرامش باشد. دین اسلام با شناخت کامل از فطرت انسانها، تعالیم نیکو زیستن را به انسانها یادآوری کرده است اما ما گاهی به دلیل عدم آشنایی با مبانی و دستورات قرآنی و گرفتاری در سلیقه گرایی دچار بیراهه شده و از پیمودن راه حقیقی که به سر منزل مقصود میرسد باز میمانیم.
در آیات و روایات برای قوام و انسجام زندگی زناشویی راهکارهای متعددی بیان شده است، اما دوری از بطن کلام خداوند و ائمه اطهار(ع) و به فراموشی سپردن سبک زندگی اسلامی سبب شده است با بیموالاتی غرق در سبک زندگی غربی شده و سعی در رسیدن به هدف مطلوب از بیراهههایی داشته باشیم که ما را به مقصد اصلی نمیرساند. آراستگی زن و شوهر برای یکدیگر از جمله اموری است که در آیات و روایات مکررا به آن اشاره شده و در سیره ائمه اطهار(ع) به عنوان الگو به وفور برای عموم مسلمانان مشاهده میشود.
امام صادق(ع) فرمود: در روابط بین زن و شوهر مرد نیازمند سه چیز است که یکی از آنها آراستگی ظاهری در مقابل دیدگان زن برای به دست آوردن قلب اوست و زن نیز به سه چیز نیاز دارد که یکی از آنها آراستگی در برابر شوهر است.
در روایات آمده است که پیامبر اکرم(ص) به یکی از زنان خود فرمود: «چرا ژولیده مو هستی و در اثر نکشیدن سرمه چشمانت سفید شده، چرا خضاب نمیکنی؟»
استفاده از عطر و بوی خوش
در همین راستا میتوان به سیره حضرت زهرا(س) نیز اشاره کرد که به اسما بنت عمیس فرمود: ای اسما عطرم را بیاور، همان عطری که همیشه (در خانه) میزنم. حضرت علی(ع) نیز همواره فرمودند: زن مسلمان باید خودش را برای شوهرش خوشبو سازد.
استفاده از زیورآلات راوی گوید از امام صادق(ع) درباره استفاده از طلا برای زینت دادن بچه پرسیدند حضرت فرمود: امام سجاد(ع) فرزندان و همسر خود را با طلا و نقره آراسته میکرد. از امام باقر(ع) یا امام صادق(ع) در مورد زیور طلا برای زنان سوال شد، ایشان فرمودند: استفاده از آن هیچ اشکالی ندارد، سزاوار نیست که زن خودش را معطل کند، یعنی از زیورآلات استفاده نکند ولو آویختن گردنبندی به گردنش باشد.
آراستن ناخنپیامبر اکرم(ص) به مردان فرمود: ناخنهایتان را کوتاه کنید و به زنها فرمود ناخن خود را کوتاه نکنید، چون کوتاه نکردن ناخن برای شما سبب زینت بیشتر میشود. امام باقر(ع) فرمود: سزاوار نیست زن، حتی زن سالخورده دستهایش را خضاب نکند ولو دستهایش را به حنا بمالد.
پیامبر اکرم(ص) فرمود: به همسرت توصیه کن که بدون زینت نماز نخواند و اگر زیوری نیافت لااقل چرمی به گردن بیاویزد و نیز به او امر کند که رنگ دستش را با حنا تغییر دهد و این کار را ترک نکند تا شبیه مردان نشود.
زیبایی چهره پیامبر اکرم(ص) فرمود: برادرم عیسی(ع) از شهری عبور کرد و در آنجا مرد و زنی را دید که برسر یکدیگر فریاد میزدند، پس گفت: چه میکنید، مرد گفت: ای پیامبر این زن من است و هیچ مشکلی ندارد، زن صالحی است، ولی من دوست ندارم او را ببینم. حضرت عیسی(ع) گفت: در مورد همه کارهایش مرا آگاه کن؛ مرد گفت: چهره او چروکیده و بی طراوت است، در حالی که خودش پیر نیست. حضرت عیسی(ع) به زن گفت: آیا دوست نداری صورتت شاداب و با طراوت گردد؟ زن گفت: بله. حضرت عیسی(ع) به او گفت: از پرخوری بپرهیز؛ زیرا پرخوری باعث تنگی نفس میشود و چون زیاد از اندازه باشد طراوت و شادابی صورت را از بین میبرد. پیامبر افزود: وقتی زن این کار را انجام داد طراوت و شادابی به صورتش بازگشت.
رنگ مو امام صادق(ع) فرمود: رسول خدا(ص) به زنان اجازه داد تا موی سر خود را به رنگ سیاه خضاب کنند، آن حضرت فرمود: پیامبر(ص) زنان مجرد و متأهل را سفارش فرمود موی سر خود را خضاب کنند و زنان متأهل برای شوهرانشان خود را بیارایند.
آرایش و عزاداری امام صادق(ع) فرمود: هیچ زنی نباید بیش از سه روز ترک زینت کند، مگر زنی که شوهرش از دنیا رفته است که چنین زنی باید تا پایان عده وفات( چهار ماه و ۱۰ روز) زینت را ترک کند.
آراستگی شوهر برای زن امام باقر(ع) فرمود: همانطور که شوهران دوست دارند زن خود را زینت شده ببیند، زنها نیز دوست دارند شوهر خود را آراسته ببینند. گروهی نزد امام باقر(ع) آمدند و مشاهده کردند که ایشان موی سر خود را رنگ کردهاند، از امام در مورد این کار سوال کردند، امام باقر(ع) فرمود: من مردی هستم که همسرم را دوست دارم و برای همسرم خود را آراسته میکنم.
همچنین در روایات آمده است که ابی الحسن فرمود: آراستگی شوهر برای زن عفت زن را زیاد میکند. همچنین امام رضا(ع) نیزفرمودند: پدرم به نقل از پدران بزرگوارشان خبر داده است به درستی که زنهای بنی اسرائیل از عفاف خارج شدند و مرتکب گناه گردیدند و از عفاف خارج نکرد آنها را مگر کمی آراستگی همسرانشان و فرمود: همانا زن از تو همان چیزی را میخواهد که تو از او میخواهی.