به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، همایش کارشناسان قرآن و عترت دانشگاههای علوم پزشکی کشور صبح امروز با هدف تشریح برنامههای جشنواره قرآن و عترت و همچنین تشریح برنامههای عمیاتی وزارت بهداشت با حضور محمد مهدی بحرالعلوم، رئیس مرکز قرآن و عترت این وزارتخانه و محمد رضا مسیبزاده مدیرکل قرآن و عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش و جمعی از کارشناسان قرآن و عترت دانشگاههای علوم پزشکی در محل صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت برگزار شد.
رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت یکی از اهداف اصلی برگزاری همایش کارشناسان قرآن و عترت دانشگاههای علوم پزشکی کشور را استفاده از تجربیات مراکز قرآن و عترت نهادها و ارگانهای دولتی از جمله آموزش و پرورش ذکر کرد و گفت: خوشبختانه طی سالهای گذشته آموزش و پرورش در حوزه فعالیتهای قرآنی حرکات بسیار مثبتی انجام داده است.
بحرالعلوم افزود: خوشبختانه آقای مسیب زاده مدیرکل قرآن و عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش طی دو دوره مدیریت و فعالیت در عرصه قرآنی در این وزارتخانه اقدامات بسیار سازندهای انجام دادهاند.
وی گفت: امسال پس از ۲۰ سال وقفه در برگزاری مسابقات بین المللی قرآن دانش آموزی، این مسابقات قرآنی در دوره مدیریت ایشان راهاندازی شد که باید این موضوع را به فال نیک گرفت.
وی در ادامه با اشاره به فعالیتهای قرآنی در دانشگاههای علوم پزشکی عنوان کرد: نخستین گام در انجام هر فعالیتی جذب مخاطب بوده و این به ویژه برای برنامههای قرآنی در جایگاه ویژهای قرار دارد.
بحرالعلوم تصریح کرد: گام دوم فعالیتهای قرآنی در دانشگاهها کیفیت بخشیدن و تعمیق این فعالیتها هم در ستاد وزارتخانه و هم دانشگاههای علوم پزشکی است.
وی گام سوم این فعالیتها را تلاش برای تأثیرگذاری این فعالیتها عنوان کرد و گفت: این تأثیر گذاری در صورت به تحقق رسیدن دو گام بعدی رخ میدهد، برای رسیدن به گام سوم باید از خود شروع کنیم، نیرویی که در دانشگاه علوم پزشکی به عنوان کارشناس قرآنی شناخته میشود خود باید یک فعال قرآنی باشد.
رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه با اشاره به برنامه 5 ساله وزارت بهداشت عنوان کرد: تلاش ما در این برنامه در بخش قرآنی موزانه کردن فعالیتهای قرآنی در هر سه بخش تبیلغ و ترویج، آموزش و پژوهش است.امیدواریم در سال 96 این وضعیت را تغییر دهیم.
وی یادآور شد: وزارت بهداشت در سه سطح از فعالیتهای قرآنی حمایتهای ویژهای را انجام میدهد این سه سطح شامل: حفظ قرآن، پژوهشهای بین رشتهای و راهاندازی کانونهای قرآن و عترت است.
در ادامه این نشست مهدی مسیبزاده، مدیر مرکز قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش نیز گسترش فعالیتهای قرآن، عترت و نماز در میان آحاد جامعه، نسل جوان و دانشآموزان را کاری ارزشمند خواند و گفت: اگر این فعالیتها را به درستی محقق کنیم میتوانیم تحولات خوبی در جامعه ایجاد کنیم و اگر موفق به تبیین و اجرای صحیح این فعالیتها نشویم، از نزدیک شدن به اهدافمان باز میمانیم.
وی افزود: وزارت آموزش و پرورش با ۲۶ میلیون دانشآموز و اولیاء آنان و حدود یک و نیم میلیون معلم بیشترین مخاطب را در بین ادارات و نهادهای دولتی دارد و اگر بتوانیم فعالیتهای قرآنی خود را دراین وزارتخانه توسعه دهیم، خیل عظیمی از جمعیت کشور را میتوان در عرصه قرآنی فعال کرد.
وی با اشاره به این که در طی سالهای گذشته، تلاشهای مختلفی در زمینه فعالیتهای قرآنی در حوزه آموزش و پرورش کشور صورت گرفته عنوان کرد: محوریت مدرسه، اصل فراگیری، توسعه مشارکت و مشارکتپذیری سه اصل مهم و محوری فعالیتهای قرآنی وزارت آموزش و پرورش است و تلاشمان بر اجرای صحیح این اصول و پایبندی به آن است.
مدیرکل مرکز قرآن و عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه باورمان این است که با همراهی بخشهای فرهنگی در حوزه فعالیتهای قرآنی در کشور میتوانیم در حوزه فعالیتهای قرآنی آموزش و پرورش نیز موفقتر عمل کنیم، بر لزوم مشارکت همه دستگاههای دولتی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت بهداشت، اداره اوقاف وامور خیریه، شورای توسعه فرهنگ قرآنی، شورایعالی قرآن، سازمان دارالقرآن، و... در زمینه فعالیتهای قرآنی و تعامل با آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: در سه سال گذشته سه شعار در سطح اداره کل قرآن و عترت ونماز وزارت آموزش و پرورش تعریف کردیم که باید همواره این سه شعار را عمل کنیم.
وی با بیان اینکه باید نسبت به قرآن کریم اهتمام و توجه داشته باشیم نه صرفا بر فعالیتهای قرآنی، افزود: تشکیل اتاق فکر در حوزه وزارت آموزش و پرورش، دعوت از کارشناسان قرآنی، مشارکت در زمینه فعالیتهای قرآنی و همچنین تولید محتوا در عرصه فعالیتهای قرآنی شعارهای اداره کل قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش از جمله فعالیتهای ماست.
وی اظهار کرد: تمام فعالیتهای قرآنی ما باید مستند شود چراکه بر اساس مستندات میتوانیم به اهداف قرآنی خود نزدیک شویم.
مسیبزاده با اشاره به وجود ۱۰۷ هزار مدرسه در کشور و ۵ هزار مدرسه زیر ۴ نفر و همچنین وجود ۱۲۸ مدرسه دارای یک دانشآموز اظهار کرد: باید سالانه ۳ بار محافل انس با قرآن در کلیه مدارس کشور برگزار شود حتی در مدارسی که تعداد دانش آموزان بسیار کمی دارند.
گفتنی است همایش کارشناسان قرآن و عترت دانشگاههای علوم پزشکی کشور طی روزهای ۱۸ و ۱۹ اردیبهشت ماه در صندوق رفاه دانشجویان برگزار می شود.