تعارفات را کنار بگذاریم/ قاریان مورد تأیید شورای عالی قرآن در جزءخوانی قرائت کنند
کد خبر: 3600705
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۲
نگاهی به ضعف و قوت جزءخوانی ماه رمضان در خوزستان/1

تعارفات را کنار بگذاریم/ قاریان مورد تأیید شورای عالی قرآن در جزءخوانی قرائت کنند

گروه فعالیت‌های قرآنی: ماجد نصری با بیان اینکه در اجرای طرح ترتیل‌خوانی و جمع‌خوانی قرآن کریم باید از قاریانی که مورد تأیید شورای عالی قرآن کریم هستند، استفاده شود، گفت: باید به این انتخاب شورای عالی قرآن احترام گذاشت و دیگر به نمایندگان این شورا در استان فشار نیاورد که از قاریان بومی هر شهر برای اجرا در این محافل استفاده شود؛ چرا که در اینجا بحث رقابت خوزستان با دیگر استان‌ها است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، چندسالی است که صداوسیمای مرکز خوزستان با همکاری قاریان استانی اقدام به پخش زنده جزءخوانی قرآن کریم از سراسر استان خوزستان می‌کند. خبرگزاری ایکنا براساس رسالت خبری خود در عرصه قرآن کریم به بررسی نقاط قوت و ضعف این طرح پس از گذشت چند سال از اجرای آن پرداخته است.

ماجد نصری، نفر دوم رشته قرائت سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم اوقاف کشور در گفت‌وگو با ایکنا خوزستان، اظهار کرد: در جلسه‌ای که به تازگی به میزبانی شورای عالی قرآن کریم کشور با حجت‌الاسلام حشمتی معاون قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم به صورت تخصصی درباره ترتیل‌خوانی بحث شد. همچنین در این مراسم از استان‌هایی که محفل جزءخوانی قرآن را در ماه مبارک رمضان برگزار می‌کنند تقدیر شد که خوزستان در بین 21 استان کشور نبود. اشکال کار کجاست؟

وی ادامه داد: در این 21 استان همه استان‌هایی که به جرأت می‌توان گفت از لحاظ تلاوت و ترتیل‌خوانی خوزستان از آنها بالاتر است قرار داشتند، اما عملاً‌ دیدیم که از صدا و سیمای مرکز خوزستان تقدیر نشد. نسبت به این موضوع اعتراض کردیم و دلایل آنها را تا حدودی قبول داریم.

نصری با اشاره به اینکه جزءخوانی قرآن کریم که از صدا و سیمای مرکز خوزستان پخش می‌شود از این لحاظ که سراسر استان را پوشش می‌دهد و همه شهرهای استان میزبان برنامه قرآنی هستند، خوب است، ادامه داد: بهره‌مندی از مرتلان و ظرفیت‌های قرآنی شهرها باعث ایجاد شور و نشاط قرآنی در میان مردم می‌شود و این نقطه قوت این برنامه است. البته باید گفت که برگزاری این محافل زحمت بسیار زیادی برای صدا و سیما دارد چرا که به صورت روزانه این برنامه باید ضبط و پخش شود و همچنین قاریان هم با زبان روزه یک ساعت باید اجرای برنامه داشته باشند. به دلیل اینکه خودم در این مسیر حضور داشتم می‌دانم بسیار خسته‌کننده است اما باید به این نکته توجه داشت که قاریان متخصص در این برنامه حضور داشته باشند.

از قاریان مورد تایید شورای عالی قرآن استفاده شود

این قاری برتر کشوری افزود: استفاده از قاریانی که مورد تأیید شورای عالی قرآن کریم هستند، در این محافل باعث ارتقای سطح کیفیت می‌شود. باید به این انتخاب شورای عالی قرآن احترام گذاشت و دیگر به نمایندگان این شورا در استان فشار نیاورد که از قاریان بومی هر شهر برای اجرا در این محافل استفاده شود. چرا که در اینجا بحث رقابت خوزستان با دیگر استان‌ها است. می‌توان از ظرفیت قاریان بومی در دیگر ماه‌های سال و مناسبت‌ها استفاده کرد اما ماه مبارک رمضان با دیگر ماه‌ها متفاوت است. اینجا بحث رقابت استان‌ها در میان است.

وی ادامه داد: به دلیل آنکه قاری روزه است، خسته می‌شود، ممکن است در قرائت خود دچار اشکال اعرابی شود و دیگر آن اشکال را تصحیح نکند و با همان اشکال قرائت خود را ادامه دهد. این موضوع باعث می‌شود جایگاه ما پایین بیاید. در این زمینه استادان متخصص قرائت قرآن باید نظر دهند و دیگران هم به آن احترام گذارند و تحت تأثیر نظرات دیگران قرار نگیرند.

نصری به منظور ارتقا سطح کیفیت ترتیل‌خوانی در ماه مبارک رمضان چند پیشنهاد داد: با توجه به آنچه که در برخی از شهرها مشاهده می‌کنیم برنامه‌ریزی و فضاسازی آنجا برای تشویق بیشتر مردم به وضوح در این محفل مناسب نبوده است. خستگی قاریان و گروه کارگردانی هم بر روی کیفیت محافل تأثیر می‌گذارد. باید به این نکات دقت داشت که تبلیغات گسترده از چند روز قبل در شهرها انجام شود تا مردم به حضور تشویق شوند. همچنین می‌توان از فضای شهرهایی که دارای بقاع متبرکه هستند، استفاده بیشتری کرد. به طور مثال شهرهایی مثل شوشتر، بهبهان، دزفول دارای بقاع متبرکه با ظاهری متناسب هستند و می‌توان این محافل را چند روز در آن شهرها برگزار کرد. چرا که مردم روز اول را بی‌اطلاع هستند و استقبال زیادی نمی‌کنند و بعد که متوجه می‌شوند دیگر برنامه و محفل قرآنی در شهرشان نیست.

نصری تصریح کرد: همچنین سیستم صوتی مکان محافل قرآنی باید مناسب باشد. اگر این سیستم مناسب نباشد قاری باید از صدای خود مایه بگذارد. هر چه قدرت صدا بالاتر رود توان قاری پایین‌تر آمده و تمرکز خود را از دست می‌دهد، خسته شده و اشکال اعرابی در قرائتش خواهد داشت. کار نباید به صورت عجولانه و بدون کیفیت برگزار شود.

این قاری کشوری قرآن کریم عنوان کرد: باید به منظور انجام با کیفیت این محافل قرآنی نهادهای مختلف از چند روز قبل جلسات متعدد گرفته و هر نهاد مسئول انجام یک کار شود. از فضاسازی مناسب تبلیغاتی گرفته تا تشویق حضور مردم در فراهم آوردن مکان مناسب برگزاری این محافل. در برخی از شهرها شاهد آن بودیم بنر کوچکی برای تبلیغ این محافل در شهر نصب شده بود. همچنین می‌توان قاریان را در شهرهایی نزدیک به محل زندگی خودشان اعزام کرد. به طور مثال قاری که در اهواز زندگی می‌کند محافل شهرهای شادگان، سوسنگرد، رامشیر، شوش را برگزار کند. درست است که با این کار تعداد شهرهای تحت پوشش این برنامه قرآن در سراسر استان کاهش می‌یابد اما کیفیت بالا می‌رود و در رقابت کشوری دارای جایگاهی بهتر خواهیم بود.

captcha