رقابت‌ها به رفاقت‌ها تبدیل شود/ 20 تذکر به رئیس‌جمهور آینده/ نگرانی مردم از امنیت حج برطرف شود
کد خبر: 3601012
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۱
آیت‌الله موحدی کرمانی:

رقابت‌ها به رفاقت‌ها تبدیل شود/ 20 تذکر به رئیس‌جمهور آینده/ نگرانی مردم از امنیت حج برطرف شود

گروه سیاسی: خطیب جمعه تهران با اشاره به حضور باشکوه و گسترده مردم در انتخابات گفت: مناظره‌ها و رقابت‌ها تمام شده و اینک زمان رفاقت است و از امروز باید رقابت به رفاقت تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله محمد علی موحدی کرمانی، در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه امروز روز انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستاست، گفت: در همین وقت باقیمانده امروز تقوا را مراعات کرده و اهمیت انتخابات را درک کنیم.
وی ادامه داد: فردی را امروز انتخاب می‌کنیم که مدیریت اجرایی 4 ساله کشور را به عهده می‌گیرد. این شخص باید خیلی صالح، پاک، فعال، به فکر ضعفا و به فکر اسلام و پیاده کردن قوانین باشد.
موحدی کرمانی اظهار کرد: حتما مردم فکر خود را کرده‌اند و عده عظیمی نیز در انتخابات شرکت کرده‌اند و شور و هیجان فراوانی تا این ساعت بر سر صندوق‌هاست. اما یادمان باشد تقوا را مراعات کنیم؛ تقوای فردی، اجتماعی و سیاسی.
خطیب جمعه تهران عنوان کرد: امروز حضور در سر صندوق‌ها در فضایی آزاد و باامنیت کامل بوده و این چشمگیر است که مسئله مهمی است. این آزادی و امنیت چشم دنیا را خیره کرده و همه جهان را به شگفتی واداشته است. کشورهای فراوانی در کنار ما و در جهان هستند که از ناامنی و تروریسم خواب راحت ندارند و به ایران غبطه می‌خورند.
وی تأکید کرد: این امنیت و آزادی در سایه وحدت، ایمان، روحیه انقلابی و تبعیت از ولایت به دست آمده است. پیام حضور گسترده مردم این است که مردم به نظام اسلامی پایبند هستند و با مسئولان پیوند داشته و به آنها اعتماد دارند و خود مردم در مدیریت کشور سهم اساسی دارند و بلکه تمام مدیریت با آنهاست.
موحدی کرمانی ادامه داد: این امنیت، عزت و پایبندی به قانون در تمام انتخابات گذشته بوده و اگر احیانا در موردی تخلفی صورت گرفته و افرادی قانون‌شکنی کردند سیلی محکمی از مردم صالح خوردند.
وی با بیان اینکه مناظره‌ها و رقابت‌ها تمام شده و اینک زمان رفاقت است، گفت: از امروز باید رقابت به رفاقت تبدیل شود. آنچه در مناظره‌ها گفته شد براساس نیت درونی منتخبان بود و اینک احساس کنند وظیفه‌شان اخوت، صمیمیت، صفا، محبت و همکاری است. اگر جمله‌ای گفتند که در شأن انقلاب و مردم نبود دقت کنند و به درگاه الهی توبه کرده و از مردم عذرخواهی کنند.
موحدی کرمانی سپس چند تذکر به رئیس جمهور آینده داد و گفت: اولین تذکر این است که از آنجا که ایران به هر مرحله‌ای از عزت و اقتدار رسیده به برکت تبعیت از رهبری بوده، رئیس‌جمهور آینده باید بکوشد با عزمی راسخ تابع رهبری و ولایت فقیه در عمل باشد. مبادا طوری عمل کند که دشمن، دو مدیریتی را در کشور احساس کند.
وی ادامه داد: دوم اینکه رئیس‌جمهور به انقلاب و ارزش‌های انقلابی احترام بگذارد زیرا اینها آسان به دست نیامده و محصول خون ده‌ها هزار شهید است. مبادا این ارزش‌ها مورد تحقیر قرار بگیرد. لازم است در این رابطه به اصل امر به معروف و نهی از منکر توجه ویژه شود.
خطیب جمعه تهران اضافه کرد: رئیس‌جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است و بند 8 قانون اساسی نیز به این اصل تأکید کرده که متاسفانه تاکنون اجرا نشده است. دولت تاکنون مصوبه مجلس درباره امر به معروف و نهی از منکر را اجرا نکرده اما سند نگین 2030 را مخفیانه دستور اجرا می‌دهد که خوشبختانه رهبر معظم انقلاب جلوی اجرای آن را گرفتند.
موحدی کرمانی عنوان کرد: سومین تذکر این است که رئیس‌جمهور آینده به نیروهای مسلح کشور که عنصر مهم اقتدار نظام هستند احترام بگذارد. همچنین مردم انقلابی و بسیج سرافراز را تکریم کند و قدردان هر حرکت اسلامی و انقلابی باشد و به قدرت دفاعی کشور اهمیت دهد. استکبار جهانی به ضعیف رحم نمی‌کند و با مذاکره خطر حمله دشمن دفع نمی‌شود.
وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور، وزرا، معاونان و مشاوران خود را از میان افرادی که مسئولیت را امانت می‌دانند برگزیند، گفت: رئیس‌جمهور کسانی را انتخاب کند که خدمت به نظام و مردم را عبادت بداند و براین اساس مسئولیت را بپذیرد.
موحدی کرمانی در ادامه به بیان سایر ویژگی‌های رئیس‌جمهور آینده و پرداخت و گفت: رئیس‌جمهور باید توان کار کردن داشته باشد، توانایی مدیریت عالی اجرایی داشته باشد و صاحب هندسه صحیح مدیریتی باشد. معتقد و پایبند به قانون و به ویژه قانون اساسی باشد. در مقابل دشمن مقاوم باشد. سیاست اقتصاد مقاومتی را دنبال کند. کشور را در جهت انقلاب مدیریت کند.
وی اضافه کرد: رئیس جمهور باید فردی باشد که ایران را در عرصه مادی و معنوی به پیش ببرد، توان حل مشکلات کشور را داشته باشد. به دنبال اشرافی‌گری نباشد. اسیر فرهنگ غرب و دولت‌های غربی نباشد. دشمن از آمدنش در دولت خوشحال نگردد. زیر توهمات جهان توسعه محو نشود. روستاهای دورافتاده و تهران برایش فرقی نداشته باشد.
خطیب جمعه تهران افزود: فردی باشد که در گسترش ثروت عظیم مردمی توانمند باشد. با فقر و فساد مبارزه کند و صد در صد تابع ولایت فقیه در عمل و نه در شعار باشد.
وی سپس به تشریح سن 2030 پرداخت و گفت: این سندی است که یونسکو به ایران تحمیل کرده است و پذیرش این سند از سوی دولت یک فاجعه بزرگ و یک خیانت بود. سوال این است که چرا پذیرش این سند مخفیانه و بی سر و صدا انجام شد. خود مخفیانه بودن فاجعه دیگری است. چرا با جرئت در آنجا نگفتند که آموزش و پرورش در کشور دارای اسناد بالادستی است که آن اسناد هم قرآن، فرهنگ اهل بیت(ع) و اسلام است.
موحدی کرمانی عنوان کرد: غرب بداند که در ایران این سندهای معیوب، فاسد و ویرانگر پاره‌پاره و سوزانده می‌شود و رهبر آگاه، بیدار و مدافع حریم دین و انقلاب هشدارهای لازم را به دولت دادند.
خطیب جمعه تهران سپس به مسئله حج امسال اشاره کرد و گفت: اولا از آقایانی که می‌خواهند امر مهم حج پیاده شود و زائران به زیارت خانه بروند تشکر می‌کنم. اما تذکر این است که که فضای مجازی پر شده که امام جمعه ملحد مکه گفته است که جان و ناموس ایرانیان و شیعیان مباح است و تهدید کرده است.
وی ادامه داد: مردم از ما سؤال می‌کنند که ما می‌ترسیم به مکه برویم آیا امنیت داریم یا خیر؟ حرف امام جمعه مکه بر مردم مکه و مدینه اثر می‌گذارد. ممکن است شما بگویید قرارداد محکمی با دولت عربستان بسته‌ایم اما مردم عادی حرف‌های امام جمعه مکه را می‌شنوند و تأثیر می‌گیرند.
موحدی کرمانی ابراز کرد: بالاخره این تردید در میان مردم برای رفتن به حج وجود دارد. از مسئولان استدعا دارم مردم را روشن کنند و اگر این حرف‌های امام جمعه مکه دروغ است صریحا بگویند و وضعیت امنیت حج را برای مردم تشریح نمایند. من خوشحال می‌شوم که زائران ما با امنیت به حج بروند اما سازمان حج باید مسئله روشن کند تا مردم دغدغه و نگرانی نداشته باشند و بدانند می‌توانند با عزت و امنیت به حج بروند.
وی با تأکید بر اینکه ما در گذشته از وهابیت خائن بجز اهانت و توهین به ایرانی ندیدیم، گفت: آقایان بیایید مردم را روشن کنید و آگاهی دهید و به قرارداد با دولت عربستان اکتفا نکنید. اگر حرف‌های امام جمعه مکه بر مردم مکه و مدینه اثر بگذارد آیا حجاج ما در کوچه‌های مکه و مدینه امنیت دارند.
خطیب جمعه تهران به سازمان حج نیز توصیه کرد که به کاروان‌ها بگویند که رمی جمرات را بعداز ظهر انجام دهند؛ زیرا آنچه در منا بر سر حجاج آمد به دلیل غفلت از این مسئله بود.
موحدی کرمانی یادآور شد: طبق اطلاعات واصله ارتش نیرومند عراق و سوریه با کمک نیروهای مردمی به پیشرفت‌های قابل توجهی رسیده‌اند و داعش جنایتکار را به عقب رانده‌اند و به زودی موصل به طور کامل به تصرف دولت عراق درخواهد آمد.
وی اظهار کرد: امریکا گرفتار رئیس‌جمهوری شده که عقلای امریکا اندک اندک در عقلش شک کرده و در فکر عزل او هستند. خدا کند کسی مدیریت را در امریکا بگیرد که بداند این همه جنایت، خباثت و دخالت و کشتار جز ذلت و خواری برای امریکا نداشته است.
موحدی کرمانی در پایان این خطبه از مسئولان برگزاری نماز جمعه خواست نماز جمعه را در ماه رمضان در مصلی برگزار کنند تا مردم با حالت روزه به مدت طولانی زیر آفتاب ننشینند.
بنابراین گزارش خطیب جمعه تهران در خطبه اول نماز جمعه با دعوت همگان به تقوا به مناجات شعبانیه اشاره کرد و گفت: در این مناجات جمله عجیبی وجود دارد که «ما را در زمره آنانی قرار بده که وقتی به آنها نظر می‌کنی مدهوش می‌شوند». وقتی بندگان مدهوش می‌شوند و این لیاقت را می‌یابند که تو با آنها مناجات کنی. چه الطاف و عنایاتی که خداوند به این بنده مدهوش القا نمی‌کند. از خدا بخواهیم که پروردگار این حالت مناجات را به ما عطا فرماید.
وی سپس به 4 درخواست که در انتهای مناجات شعبانیه آمده اشاره کرد و گفت: اولین درخواست آن است که خدایا به من توفیق بده که دائم الذکر باشم هم زبانی و هم قلبی، ذکر زبانی وقتی ارزش دارد که از قلب باشد. دومین درخواست آن است که خدایا کاری کن که پیمانی که با تو بستم را نشکنم.
موحدی کرمانی در پایان گفت: دو درخواست آخر نیز این است که ما را در زمره کسانی قرار بده که از شکر تو غافل نیستند و همیشه شاکرند و دیگر اینکه در زمره کسانی قرار نده که امر و فرمان تو را سبک می‌شمارند که این برای بنده فاجعه است.
captcha