کد خبر: 3604954
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۱
آیت‌الله هادوی تهرانی:

مهمترین ثمره ماه رمضان، قرب الی الله است/ رد برخی دیدگاه‌ها در مورد معراج

گروه حوزه‌های علمیه: استاد تفسیر با بیان اینکه مهمترین ثمره ماه مبارک رمضان، قرب الی الله است، گفت: مهمترین قدم هم در این راه ترک گناه و تشخیص و انجام وظیفه است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی امروز، نهم خرداد در ادامه تفسیر سوره مبارکه اسراء گفت: آیه ابتدایی سوره اسراء مبین آن است که پیامبر در شب سیر داده شده است و شیخ طوسی نیز در این زمینه فرموده که همه داستان در قسمتی از شب رخ داده است.
وی اظهار کرد: گفته‌اند که سیر در معراج، جسمانی و روحانی بوده است؛ بنابراین تا جایی که سیر در عالم ماده است، روحی و جسمی بوده ولی در عوالم بالاتر، دیگر جا و ظرف جسم نیست از این رو شیخ طوسی بر این نکته تأکید دارد که این سیر در بیداری بوده است ولی برخی مفسران معاصر آن را در خواب می‌دانند که صحیح نیست.
هادوی تهرانی با بیان اینکه پیامبر(ص) در این سیر ملائکه و انبیاء را می‌بیند، ادامه داد: آیا این ملائکه در کره و کهکشانی از آسمان دنیا زندگی می‌کنند؟ پیامبر(ص) بهشت و جهنم را می‌بیند که برخی آن را بهشت و جهنم برزخی می‌دانند در حالی که قیامت، باطن باطن دنیاست زیرا باطن دنیا، برزخ و باطن برزخ، قیامت است و اینکه بگوییم پیامبر بهشت برزخی را دید و یا انسان بعد از مرگ به بهشت برزخی به این معنا می‌رود، با اعتقادات ما سازگار نیست.
استاد تفسیر حوزه علمیه با اشاره به تعبیر قاب قوسین و طرح این سؤال که آیا مراد از این تعبیر آن است که خداوند در کره دیگری است و پیامبر(ص) تا دو زراعی نزدیک خداوند رفته است؟ عنوان کرد: آنچه در معراج رخ داد، فقط جسم نیست همان طور که فقط معنوی و روحی نبوده است؛ زیرا در جایی که مشاهده انبیاء و فرشته و فاصله دو قوس میان او و خدا باشد جایی برای جسم نیست بلکه این سیر بیانگر مرتبه وجودی پیامبر(ص) است.
هادوی تهرانی با بیان اینکه معراج بدون شک اعجاز است، بیان کرد: قسمتی از این معجزه که زمینی است از سوی پیامبر(ص) برای مشرکان بیان می‌شود تا تقریب به ذهن باشد که البته در تاریخ بیان شده است که اینها شواهد این سفر را هم دیدند ولی ایمان نیاوردند.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه معراج در مکه رخ داد که قبله هنوز، مسجدالاقصی بود، اظهار کرد: در آیه اول سوره خداوند فرموده که اطراف مسجدالاقصی را برکت دادیم که برخی مانند شیخ طوسی فرمود‌ه‌اند که مراد از آن سرسبزی است که نمی‌تواند این نظر صحیح باشد زیرا در این صورت چون اطراف مسجدالحرام سرسبز نیست باید بی‌برکت باشد، بنابراین بزرگترین برکت بیت‌المقدس این است که زادگاه انبیاء بوده است.  
هادوی تهرانی ادامه داد: در آیه دوم این سوره سخن از اعطای کتاب به موسی(ع) است که نشان می‌دهد مرتبه کامل‌تری از دین ارایه شده است. البته هیچ پیامبری به پای پیامبر اسلام نمی‌رسد و قابل قیاس نیست به همین دلیل فرمودند: «علماء امتی افضل من انبیاء بنی اسرائیل».
captcha