به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) حجتالاسلام و المسلمین حسن صافی گلپایگانی دیشب نهم خرداد در ادامه جلسات تفسیر آیات مهدوی قرآن کریم به آیه تطهیر «... إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا؛ خدا فقط مى خواهد آلودگى را از شما خاندان [پيامبر] بزدايد و شما را پاك و پاكيزه گرداند» اشاره کرد و گفت: این آیه به پاک بودن اهلبیت(ع) از هر نوع رجس و پلیدی و گناه اشاره کرده است که روایات ذیل آن به تشریح مصادیق اهل بیت پرداختهاند. وی افزود: روایاتی در ذیل این آیه شریفه حداقل از 40 طریق از اهل سنت نقل و مصداق اهل بیت(ع) را به نام 5 تن ذکر کرده است.
وی در ادامه با اشاره به آیه 12 سوره مبارکه مائده «وَلَقَدْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَ بَنِي إِسْرَائِيلَ وَبَعَثْنَا مِنْهُمُ اثْنَيْ عَشَرَ نَقِيبًا وَقَالَ اللَّهُ إِنِّي مَعَكُمْ لَئِنْ أَقَمْتُمُ الصَّلَاةَ وَآتَيْتُمُ الزَّكَاةَ وَآمَنْتُمْ بِرُسُلِي وَعَزَّرْتُمُوهُمْ وَأَقْرَضْتُمُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا لَأُكَفِّرَنَّ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَلَأُدْخِلَنَّكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ فَمَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذَلِكَ مِنْكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاءَ السَّبِيلِ؛ در حقيقت خدا از فرزندان اسرائيل پيمان گرفت و از آنان دوازده سركرده برانگيختيم و خدا فرمود من با شما هستم اگر نماز برپا داريد و زكات بدهيد و به فرستادگانم ايمان بياوريد و ياريشان كنيد و وام نيكويى به خدا بدهيد قطعا گناهانتان را از شما مى زدايم و شما را به باغهايى كه از زير [درختان] آن نهرها روان است در مى آورم پس هر كس از شما بعد از اين كفر ورزد در حقيقت از راه راست گمراه شده است» ادامه داد: در این آیه به تعداد نقبای بنی اسرائیل اشاره شده است و در ذیل این آیه، روایات متعددی از پیامبر(ص) در میان شیعه و سنی نقل شده است که فرمودند ائمه(ع) بعد از من نیز به تعداد همین نقبا هستند.
صافیگلپایگانی تصریح کرد: در روایت آمده است که ائمه اثنیعشر توسط خود خداوند نصب میشوند و کسی در نصب آنان دخالتی ندارد و در بخشی از آن نیز تاکید شده است که «و منا مهدی هذة الامة یملا الارض قسطا و عدلا کما ملئت ظلما و جورا» یعنی به نام حضرت مهدی(عج) نیز با صراحت تاکید شده است.
این استاد حوزه علمیه اظهار کرد: براساس روایات، اگر این حجج الهی در روی زمین نباشند زمین اهلش را به خود فرو خواهد برد.
وی افزود: پیامبر(ص) در صدر اسلام وقتی این آیه شریفه را میخواندند توجه مردم را به مسئله امامت معطوف میکردند تا مردم ائمه(ع) را بشناسند و زمینهسازی برای امامت صورت بگیرد.
این استاد حوزه علمیه با اشاره به روایت دیگری که در کتاب منتخبالاثر در صفحه 80 به نقل از الطرائف از تفسیر القرآن للسدی که از مفسران اهل سنت ولی مورد وثوق آنان است نقل شده است اظهار کرد: در این روایت به ماجرای حضرت ابراهیم(ع) اشاره شده است؛ وقتی ابراهیم خلیلالله با هاجر ازدواج کرد میان دو همسرش اختلافاتی ایجاد شد؛ خداوند به حضرت ابراهیم(ع) وحی فرمود همسرت را به همراه اسماعیل(ع) به «تهامه» ببر؛ تهامه نیز یکی از اسماء حجاز در کنار بطحا و ... است که مراد در این روایت همان مکه است.
فرزند آیتالله العظمی صافی گلپایگانی با اشاره به ادامه روایت تصریح کرد: در ادامه روایت نقل شده است که خداوند به ابراهیم فرمود فرزندت را به مکه ببر و من آنقدر مقام به فرزند تو و ذریه او عطا خواهم کرد که دشمنانش نتوانند این جایگاه را تحمل کنند و از اسماعیل، نبیای قرار میدهم که دینش بر همه ادیان گذشته برتری خواهد یافت و جهانی می شود و از ذریه او نیز «اثنی عشر عظیما» قرار میدهم.
وی ادامه داد: در این روایت با صراحت از نبوت حضرت محمد(ص) در خطاب خداوند به حضرت ابراهیم(ع) و امامت ذریه او یاد شده است و تعبیر اثنی عشر عظیما آمده است یعنی من از ذریه او 12 نفر را همانند 12 ستاره آسمان قرار خواهم داد که عین عبارات روایت در تورات نیز بیان شده است.
صافیگلپایگانی اظهار کرد: براساس روایات هر کدام از ائمه(ع) به منزله یک امت هستند و تعداد آنان و تعابیری که در وصف ایشان در روایات شیعه و سنی آمده است عینا در منابع دینی سایر ادیان نیز موجود است.
وی به ذکر نمونهای در این زمینه پرداخت و عنوان کرد: در کتاب «انیس الاعلام» که اثری چند جلدی از یک کشیش مسیحی است که با قصد تبلیغ مسیحیت به ایران آمد ولی تحت تاثیر علمای اسلامی قرار گرفت و از مسیحیت دست برداشت و دین اسلام را پذیرفت و بعد از پذیرش اسلام نام «محمدصادق فخرالاسلام» را برای خود برگزید؛ روایتی در این زمینه بیان شده است که بسیاری از تعابیر آن عینا در روایت فوق الذکر آمده است همچنین در صفر اول تورات که به عربی و فارسی در حداقل دو قرن گذشته چاپ شده است هم این روایات ذکر شده است.
صافیگلپایگانی با بیان اینکه هم اهل سنت و هم در کتب ادیان دیگر مسئله مهدویت و امامت به روشنی و صراحت بیان شده است تاکید کرد: بنابراین مسئله مهدویت مسئله جدیدی نیست بلکه قبل از اسلام و در دوره انبیاء سلف نیز آمدن حضرت مهدی(عج) به امم ایشان بشارت داده میشده است و مردم در قرون متمادی حتی در دوره انبیاء گذشته با امید به ظهور موعود آخرالزمان زندگی میکردند؛ فردی که قرار است بیاید و صلح جهانی را برپا کند.