
حسین اخواناقدم، کارشناس مسئول فرهنگی ـ هنری فرهنگسرای قرآن در گفتوگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، در خصوص مدرسه مکاتبهای فرهنگسرای قرآن گفت: بستههای آموزشی غیرحضوری با هدف تأمین فضای آموزشی برای افرادی که فرصت حضور در کلاسهای آموزش حضوری را ندارند و یا انگیزه حضور را ندارند و یا اینکه میخواهند سریعتر مطالب آموزشی قرآن را دریافت کنند و تمرینهای مرتبتر و مناسبتر در آموزش قرآن داشته باشند، سال 80 -81 راهاندازی شده است.
مدیر مدرسه مکاتباتی فرهنگسرای قرآن با اشاره به بررسی و ارزیابی این طرح در فرهنگسرای قرآن، عنوان کرد: این طرح با کتاب روخوانی قرآن آغاز شد و طبق برنامهریزی انجام شده، بسته اول را طی سال 81 پس از انجام کار صدابرداری در استودیو که متن کتاب توسط یکی از گویندگان بانوی رادیو قرآن ضبط شد و قرائتش نیز توسط یکی از قراء انجام شد، تهیه کردیم.
اخواناقدم اظهار کرد: در ادامه نیز برای به نتیجه رسیدن کارهای آموزشی سورههای انبیاء و مؤمنون را برای این دوره انتخاب کردیم که با صدای استاد مرحوم شیخ محمود خلیلالحصری بود، لذا بسته اول را با تلفیقی از کتاب و نوارهای کاست در آن زمان به عنوان بسته آموزشی با طرح درسی که نحوه استفاده از این بسته آموزشی را توضیح میداد، توزیع کردیم.
وی اضافه کرد: در سال 81 برای اینکه کار خودمان را ارزیابی کنیم و توفیق آن را در عمل بسنجیم 350 نفر از علاقهمندمان در سراسر تهران را ثبت نام کردیم و توسط سه مربی دو بانو و یک آقا، پیشبرد اهداف آموزشی را به صورت تلفنی پیگیری کردیم و در نهایت اواخر پائیز سال 81 به صورت حضوری از اینها آزمون گرفتیم که بالای 92 درصد در این دوره قبولی داشتند لذا مطمئن شدیم که این سیستم آموزشی میتواند پاسخگوی علاقهمندانی که نمیتوانند در کلاسهای آموزش حضوری شرکت کنند و یا میخواهند زودتر فعالیتشان را به نتیجه برسانند میتواند کاربردی داشته باشد.
کارشناس مسئول فرهنگی ـ هنری فرهنگسرای قرآن بیان کرد: پس از این مرحله بستههای آموزشی سینه به سینه توسط اساتید و افراد مرتبط در جامعه علاقهمند معرفی شد و مخاطبان خود را پیدا کرد و بعد از آن توانستیم بسته آموزش فصیحخوانی را در قرائت تولید کنیم و بعد از آن مفاهیم سطح یک و دو را با کتابهای مسعود وکیل، تولید کردیم و سپس توانستیم بسته آموزشی تجوید مقدماتی را در رشته قرائت تولید کنیم و تا سال 86 موفق شدیم بسته آموزشی مفاهیم سطح سه را به نتیجه برسانیم.
وی عنوان کرد: بستههای آموزشی این مدرسه مکاتباتی در مجموع سه بسته آموزشی در رشته قرائت و خواندن قرآن و بسته آموزشی را در رشته فهم و مفاهیم قرآن که بیشتر بر روی ترجمه قرآن کریم است، تولید شد.
بهرهمندی سازمانها و دستگاهها در سراسر کشور از این بستههای آموزشیاخواناقدم با بیان اینکه این بستههای آموزشی مخاطبانی در تهران پیدا کرد و سپس از تهران عبور کرد و وارد مرحله مخاطب کشوری شد، افزود: شاید بتوان به جرأت گفت سیستم آموزشی غیرحضوری و این بستههای آموزشی تقریباً به تمام ایران رفته است چراکه برخی از سازمانهای کشوری و سیستمهای آموزشی نهادهای کشوری هم برای پرسنلشان از این بستههای آموزشی استفاده کردهاند از جمله سال 85 تمام کارمندان و پرسنل قوه قضائیه از طریق سیستم آموزشیشان این بسته آموزشی بومیسازی شد و طی فرآیند شش ماهه نزدیک پنج هزار نفر از پرسنل قوه قضائیه تحت آموزش قرار گرفتند.
این مدرس قرآن اضافه کرد: غیر از آن وزارت جهاد کشاورزی بود که در چند استان از این بسته آموزشی برای خانوادهها و کارمندانش استفاده کرد، بنیاد شهید چند استان نیز از این بستههای آموزشی برای خانوادههای شهدا استفاده کرد. سیستم بانکی کشور از جمله مسکن، ملی و رفاه از این بستههای آموزشی جهت آموزش ضمن خدمت پرسنلشان در سطح کشور استفاده کردند. سازمان تبلیغات و کارشناسان قرآنی سازمان دارالقرآن در خیلی از استانها از این بستههای آموزشی بهرهمند شدند که اینها را در اختیارشان قرار میدادیم و به آنها نیز آموزش میدادیم که سیستم آموزشی را چگونه باید برقرار کنند و آنها نیز طبق دستورالعمل ما کار آموزشی را ادامه میدادند و امتحان نیز میگرفتند و بعضاً نیز طی تعامل مشترک گواهینامهای مشترک با مهر دوگانه فرهنگسرای قرآن و مرکز مربوطه برای پرسنل و یا مخاطبانشان صادر میکردیم.
مدیر مدرسه مکاتباتی فرهنگسرای قرآن با اشاره به استفاده دیگر سازمانها و نهادها در سطح کشور از این بستههای آموزشی، گفت: بنابراین میتوان گفت بستههای آموزشی مدرسه مکاتباتی فرهنگسرای قرآن تهران را درنوردید و در کل کشور جایگاه خود را بدون تبلیغات مفصل پیدا کرد و در حال حاضر میتوان ادعا کرد بیش از 80 هزار بسته آموزشی در اختیار مخاطبان قرار گرفته است و آنها نیز از این بستههای آموزشی استفاده کردهاند.
اخواناقدم در خصوص شرایط استفادهکنندگان از این بستههای آموزشی غیرحضوری، اظهار کرد: افرادی با دارا بودن سواد حداقلی که بتوانند به قرآن و عبارات قرآن مراجعه کنند میتوانند از این بسته آموزشی استفاده کنند و در کل معتقدیم افراد از سن سوم ابتدایی به بالا میتوانند از این بستههای آموزشی استفاده کنند. ممکن است طول دوره بنابر سواد و گیرندگی افراد متفاوت باشد که این هم چیزی نیست که باعث نگرانی باشد چون یکی از ویژگیهای بستههای آموزشی و دورهها این است که مخاطب خود طول دوره را انتخاب میکند و برای امتحان اعلام آمادگی میکند.
طول فرآیند یادگیری بستههای آموزشی سه ماه استکارشناس مسئول فرهنگی ـ هنری فرهنگسرای قرآن با اشاره به اینکه طول فرآیند یادگیری بستههای آموزشی برای سه ماه پیشبینی شده است، اضافه کرد: اما هیچ فشاری وجود ندارد و ویژگی دیگر این است که افراد هنگامی که امتحان دهند و آن نمره لازم و حدنصاب را کسب نکنند مردود نمیشوند بلکه میتوانند بارها و به دفعات کار آموزشیشان را دنبال کنند. بنابراین نگرانی برای طول دوره یادگیری ندارد.
اخواناقدم با تأکید بر اینکه امتحان این دورهها به صورت حضوری گرفته میشود تا مطمئن شویم آن میزان یادگیری برای آنها محقق شده است یا خیر، گفت: این حضوری بودن به دلیل این است که شرایط برای شناسایی افراد از طریق تلفن مهیا نیست.
وی در خصوص اینکه آیا برنامهای از سوی کارشناسان این طرح به منظور تماس تلفنی منظم با مخاطبان است؟ اظهار کرد: اگر سازمانی از فرهنگسرا بخواهد که مربی را به عنوان پشتیبان در اختیارشان قرار دهیم این کار را انجام میدهیم اما اگر افرادی به تنهایی و به صورت انفرادی برای تهیه این بسته آموزشی اقدام کنند ما تنها میتوانیم به نیاز آموزشی آنها پاسخگو باشیم به این معنا که اگر میخواهند رفع اشکال کنند و بخواهند میزان آمادگی آنها برای آزمون محک زده شود، این آمادگی از سوی فرهنگسرای قرآن است.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان در خصوص میزان بهروزرسانی این بستههای آموزشی، بیان کرد: به اندازه کافی بر روی این بستهها کار کافی انجام شده است اما نوع ارائه آنها در طول سالیان تغییر کرده است. بستههای آموزشی قرائت شامل روخوانی، فصیحخوانی و تجوید مقدماتی تبدیل به نرمافزار نیز شده است که کتاب و متن قرآن و تمام فایلهای صوتی در یک لوح فشرده تجمیع شده است و از این لحاظ بهروزرسانی کردهایم اما از لحاظ محتوا به نظر میرسد که فعلاً نیاز آموزشی افراد را در این زمینهها برطرف میکند.
تولید شش بسته آموزشی تاکنونکارشناس مسئول فرهنگی ـ هنری فرهنگسرای قرآن با اشاره به اینکه البته از وضع موجود راضی نیستیم، عنوان کرد: چشمانداز ما در مدرسه مکاتباتی تولید 30 بسته آموزشی است و در حال حاضر شش بسته آموزشی را توانستیم تولید کنیم که امیدواریم با امکاناتی که سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری در اختیار ما قرار دهد سالهای آینده بستههای آموزشی دیگری که طراحی اولیه آن را انجام دادهایم بتوانیم تولید کنیم.
اخواناقدم اظهار کرد: پیشبینی ما این است که هر سال بتوانیم سه بسته آموزشی را تولید کنیم اما توقف خیلی زیادی را از سال 86 به بعد داشتهایم که حدود 9 سال نتوانستیم چیزی را تولید کنیم که عمدتاً بهدلیل اولویتهای فرهنگی و فقدان بودجه متأسفانه شرایط تولید آن فراهم نشده است.
مدیر مدرسه مکاتباتی فرهنگسرای قرآن تصریح کرد: سیستم آموزش غیرحضوری کمککننده و یاور آموزشهای قرآنی در سیستم حضوری است و قاعدتاً هنگامی افراد خوب به نتیجه میرسند که علاوه بر اینکه اینها را بهعنوان بسته آموزش غیرحضوری استفاده میکنند بعدش به جلسات قرآنی و کلاسهای قرآن مراجعه کنند که آنجا پیشرفتشان محسوس و مشخص باشد.
تولید بسته آموزشی غیرحضوری حفظ قرآن در آیندهاخواناقدم اظهار کرد: بحث دیگر این بستههای آموزشی غیرحضوری را حتی در کلاسهای آموزش حضوری نیز میتوان استفاده کرد به این معنا که اساتید کلاسهای آموزشی را با توجه به همین بستهها تشکل دهند و به ارزیابی قرآنآموزان که با این بستههای آموزشی غیرحضوری در منزل کار کردهاند بپردازند. حتی این بستههای آموزشی غیرحضوری نیز در جلسه سنتی قرآن خودم نیز استفاده کردهام. بطوری که افراد جدیدالورود را در این جلسه را تست میکنم و براساس معلومات فعلیشان یکی از بستههای آموزشی غیرحضوری را به آنها پیشنهاد میدهد که براساس آن کار کنند و در جلسه قرآن آن را ارائه دهند تا به مرحله بعدی برسند و بستههای دیگری را تحویل گیرند.
مدیر مدرسه مکاتباتی فرهنگسرای قرآن در خصوص اینکه بسته آموزش غیرحضوری حفظ قرآن جزو چشماندازهایمان است، بیان کرد: اما هنوز این امر محقق نشده است.
گفتنی است؛ علاقهمندان برای تهیه این بستههای آموزشی میتوانند با فرهنگسرای قرآن به شماره 3-55775141 تماس بگیرند و یا به صورت حضوری به تهران، خیابان قزوین، نرسیده به سه راه آذری، نبش خیابان شهید کاظمی مراجعه کنند.