شورای توسعه قرآن از ظرفیت دانشگاه برای پژوهش‌های کاربردی استفاده کند
کد خبر: 3606971
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۴
سلامت‌پناه:

شورای توسعه قرآن از ظرفیت دانشگاه برای پژوهش‌های کاربردی استفاده کند

گروه فعالیت‌های قرآنی: دبیر مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور گفت: ما از بحران فقدان موضوع کاربردی در حوزه قرآن رنج می‌بریم که شورای توسعه فرهنگ قرآنی می‌تواند با مشارکت دانشگاه‌ها پژوهش‌های مورد نیاز استان را پی‌گیری کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، از استان مرکزی، رضا سلامت‌پناه، معاون مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی دبیرخانه و دبیر مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، در جلسه بررسی سند راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی استان که امروز، سه‌شنبه 16 خردادماه در سالن جلسات استانداری برگزار شد گفت: استان مرکزی از لحاظ فعالیت‌های قرآنی دارای اختصاصاتی است و با توجه به تکثرات زیاد این حوزه در استان، می‌توانیم مدل‌هایی از فعالیت‌های قرآنی را به عنوان پایلوت کشوری اجرا کنیم.
وی در ادامه گفت: این استان در حوزه تاریخ و تمدن اسلامی دارای مرکزیت بوده و ادبا و عرفای برجسته‌ای در آن تولد و رشد یافته‌اند که همین امر باعث می‌شود از سایر استان‌های کشور متمایز شود.
دبیر مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور تصریح کرد: در برنامه پنجم توسعه بنا بود اسنادی از فعالیت‌های قرآنی تهیه و تدوین شود که به دلیل برخی مشکلات دستگاه‌ها، تهیه اسناد به برنامه ششم توسعه منتقل شد. نتایج اسناد کماکان سرجای خودش هست و در برنامه ششم این نتایج لحاظ شده است، مکلف هستیم اسناد ملی را در صحن شورای توسعه قرآنی کشور ارائه دهیم که اسناد استانی نیز در ذیل آن ارائه خواهد شد.
سلامت‌پناه گفت: آنچه در روند تدوین اسناد مهم است، در وهله اول اینکه حتماً برای تدوین سند نیازمند پشتیبانی‌های علمی و اطلاعاتی هستیم، باید مجموعه‌ای از اطلاعات علمی متقن وجود داشته باشد که در کنار آن اختصاصات و ویژگی‌های استان و نهادهای مردمی در نظر گرفته شود.
معاون مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی دبیرخانه بیان کرد: مسأله دیگر که باید مد نظر قرار گیرد بحث مشارکت مردمی و نهادها در سند است. خوشبختانه فضای مناسبی در سطوح ملی و استانی ایجاد شده که فارغ از اختلاف نظرهای دستگاهی، بسیاری از فعالیت‌ها بر محور قرآن شکل گرفته است. نهادهایی که هیچ ارتباطی با فعالیت‌های قرآنی ندارند و سال‌ها توقع داشتیم در کنار یکدیگر فعالیت مشترک در حوزه قرآن داشته باشند، امروز، تعامل خوبی دارند و کار مشترک قرآنی انجام می‌دهند، باید در استان مرکزی نیز تعامل همدلانه با نهادهای فرهنگی در بحث قرآن ایجاد شود.
وی با بیان اینکه مراحل علمی برای تدوین سند بسیار حایز اهمیت است گفت: بعد از گذشت از این مرحله بحث اقناع، بسیار مهم است. باید تمام نهادها در این خصوص اقناع شوند در غیر این صورت در اجرای سند بطور جد با مشکل مواجهه خواهیم بود. مهمتر از همه این موارد بحث اجرایی شدن سند است، برای تحقق این امر، باید در تدوین سند نگاشت نهادی خوبی صورت گیرد یعنی به صورت کمی هم از جهات زمانی و هم بخشی که به عنوان وظایف به دستگاه‌ها محول شده است، باید دقیق آورد شود که بتوان بر اساس این وظایف، ارزیابی درستی از عملکرد دستگاه‌ها و روند اجرای سند صورت گیرد.
معاون مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: زمانی که اسناد نهایی شد، مبنا و اساس فعالیت‌ها، اسناد خواهد بود و اگر اعتباراتی هم تخصیص پیدا کند برای اجرایی شدن فعالیت‌هایی است که در اسناد دیده شده است، این سند به تمام فعالیت‌های قرآنی استان سمت و سو می‌دهد. 
سلامت‌پناه در ادامه گفت: بحثی که شورای توسعه قرآن استان می‌تواند پیگیری کند جذب اعتبارات از کمیسیون‌ها و شورای‌های کشوری است به عنوان مثال کمیسیون آموزش عمومی قرآن که زیر نظر آموزش‌وپرورش است در سه الی چهار سال اخیر بیش از 3 الی 4 میلیارد تومان اعتبار ملی داشته که قسمتی از فعالیت‌ها را خودش اجرای کرده و بخشی را به دستگاه‌ها واگذار کرده است رئیس شورای استانی می‌تواند با هماهنگی این کیمسیون‌ها از اعتبارات خاص به غیر از اعتبارات استانی، استفاده کند.
دبیر مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور افزود: یکی از مشکلات جدی این است که اعتباراتی که به عنوان اعتبارات اجرایی کل کشور اختصاص پیدا می‌کند متاسفانه در خود ستادها و برنامه ستادی کشور استفاده می‌شوند در حالی که از اعتبارات این کمسیون‌ها، نهادهای متبوع همچون شوراهای استانی نیز می‌تواند استفاده کند و علاوه بر آن شورای استانی می‌تواند برخی از تکالیف را به برخی دستگاه‌های استان محول کند. به عنوان مثال استان مرکزی نیاز به برخی پژوهش‌های خاص دارد وقتی دانشگاه اراک، دانشگاه آزاد اسلامی اراک و... موجود است این مراکز در سال می‌توانند تهیه 10 پایان نامه ارشد و 3 پایان نامه دکتری در حوزه نیازهایی که شورا بیان می‌کنند را مکلف شوند.
وی گفت: ما از بحران فقدان موضوع کاربردی در حوزه قرآن رنج می‌بریم، شورای توسعه فرهنگ قرآنی می‌تواند این موضوعات را مطرح کرده و بدون اینکه اعتبار خاصی برای پژوهش در نظر بگیرد فقط با یک هماهنگی با دانشگاه این نیازها را برطرف کند.
سلامت‌پناه در پایان بیان کرد: گرفتن اعتبارات ملی می‌تواند راهکاری باشد تا فعالیت‌های استانی روند مطلوب‌تر و رو به رشدی داشته باشند.
captcha